Pagina 1 van 1
Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 9:14
door Denizk
Beste,
Ik heb een Volvo 460 uit 1996. Daarbij vind ik het geluid wat uit de voordeuren komt niet bepaald fijn. Gelukkig is het geluid een stuk beter in de auto sinds er originele speakers in de hoedenplank is gekomen. Maar wat zou ik aan het geluid kunnen doen die uit de voordeuren moet komen? ik had eerst originele speakers maar de foam was vergaan. Nu heb ik deze vervangen voor Pioneer TS-G130c Compo set. Alleen vind ik deze minder goed klinken dan de oude. Vooral lage tonen en het lijkt of ze al snel over hun nek gaan. Misschien opzoek naar andere. Ook merk ik dat er veel resonatie is in de auto als het muziek hard gaat. Zou dit opgelost kunnen worden met isolatie materiaal oid?
Instalatie:
Pioneer ts-g130c 13cm Composet
Origineel Volvo 16,5cm Hoedenplank speakers Coaxiaal
Pioneer headunit 4x50w.
alvast bedankt
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 10:14
door Thomox
Ik denk dat die headunit die composer niet kan trekken. Extra versterker aanschaffen zou het 'snel over hun nek gaan' moeten oplossen
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 10:28
door Shadow
Goedemorgen!
Je hebt wel een coole auto, de 460 was een Nedcar product (met alle nadelen die daarbij horen helaas) met Renault techniek.
Wat voor iedere auto audio installatie geld, geld hier ook;
- goede speakers (Gladen, Audio System, Ground Zero etc)
- goede headunit, ik ben nogal gek op Alpine vanwege de instelmogelijkheden, vooral het weghalen van de lage tonen bij de kleine speakers is belangrijk.
- subwoofer, ik heb met goedkope actieve Halfords subjes al redelijke resultaten gehaald, maar een leuke MTX of JBL kan ook.
- ontdreunen van je auto, alles wat mee rammelt beplakken met Silent Coat, Dynamat of wat voor bitumen je kan vinden.
Als je Markplaats een beetje af speurt hoeft het geen kapitaal te kosten

Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 11:48
door Henkjan
Hoe zit de tweeter nu? Ook in de deur?
De aanpak "versterker en subje" wel onderschrijven, echt verrassend hoe veel er nog zekfs een standaard gabrieks luidspreker te halen is mits goed aangestuurd
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 13:41
door Shadow
Henkjan schreef:Hoe zit de tweeter nu? Ook in de deur?
De aanpak "versterker en subje" wel onderschrijven, echt verrassend hoe veel er nog zekfs een standaard gabrieks luidspreker te halen is mits goed aangestuurd
Als ze maar ontlast worden in het laag

Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 14:17
door Denizk
Bedankt voor jullie berichten. Het is inderdaad een mooi stuk nederlands glorie. Ik vind het een geweldige wagen. Alleen op sommige punten is het net wat minder. Maar wat mag je verwachten van een wat oudere auto. De tweeters zitten in de A stijl gericht op het voorruit. En wil eigenlijk geen subwoofer of eventueel 1 die echt te verstoppen is. Ik verwacht ook trillende auto maar zou graag wat zuiverder en voller muziek willen. Het vervelende met de Pioneer vind ik dat dus op laag volume veel mist in de muziek maar als je deze dan hard zet dat ie het dan niet trekt. Vindt eigenlijk de originele Volvo radio nog beter klinken alleen gaat die dan niet heel hard en cassette bandjes blijven toch wel lastig. Zou een 4x50w rms versterker voldoen als upgrade? Die zij ook niet zo heel groot van formaat en zou dus mooi weg gewerkt kunnen worden.
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 14:31
door Henkjan
Ja, een echte versterker zal het zoizo beter doen dan die in de HU.
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 14:34
door Henkjan
Wat je ook zou kunnen doen, is een soort mini subjes van 16cm in de hoedenplank, en dan de fronts alleen maar tot iets can 80Hz laten doen.
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 14:36
door Shadow
Ik heb in m'n laatste auto's zonder systeemradio altijd met Alpine radio gespeeld, subwoofer onder de stoel en crossover op 80Hz, gaf prima resultaat met standaard speakers in een Skoda, een Volvo 850, een Mazda 626 etc.
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 23:32
door Bertje
Staan de woofers in de deuren wel in fase aangesloten? Scheelt nogal in het laagfundament...
Verder kan het zijn dat het rendement van de Pioneers net wat lager is dan gewenst, maar met 2x15w uit de radio moet het toch wel wat doen. Of je hebt een behoorlijk luchtlek rond de speaker, of de woofers in een slap deurpaneel hangen etc.
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 23:35
door Shadow
Bertje schreef:Staan de woofers in de deuren wel in fase aangesloten? Scheelt nogal in het laagfundament...
Verder kan het zijn dat het rendement van de Pioneers net wat lager is dan gewenst, maar met 2x15w uit de radio moet het toch wel wat doen. Of je hebt een behoorlijk luchtlek rond de speaker, of de woofers in een slap deurpaneel hangen etc.
Verbaasd mij dat er 13cm compo’s in zitten, ik dacht dat de 440 en 460 van die 4x6 ovaaltjes hadden voorin

Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: zo 03 mei 2020, 23:42
door Shadow
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: di 05 mei 2020, 18:49
door Denizk
Ja dar klopt wel haha. Uit een tijd dat ik zelf nog niet rijden mocht en aan de auto van mn pa aan het knutselen was, zo ver dat gaat. Soms schaam ik mij daar wel eens voor maar we zijn allemaal ergens begonnen nu inmiddels 6 Volvo 460s verder. Hoop nu dingen meer goed te kunnen doen
Re: Beter geluid in een Volvo 460
Geplaatst: di 05 mei 2020, 19:28
door Bertje
Ja je hebt er aardig de gang in...
