Pagina 1 van 1

Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 16:33
door rizm
Ik ben bezig een Maranzt Model 2216 in zwarte uitvoering aan het opknappen. De receiver was zeer vies (rokers huishouden) van binnen, geen enkele lampje deed het nog en meerdere condensatoren stonden bol. Daarnaast zat er een zwart plekje op een van de emitterweerstanden en was een eindtransistor zwartgeblakert. Ik heb de versterker inmiddels volledig schoongemaakt, de lampjes, condensatoren en eindtransistoren vervangen en probeer de hem nu aan de praat te krijgen. Er zit alleen nog een probleem in en ik weet niet zo goed waar ik deze moet zoeken.

De regelbare weerstanden voor de bias heb ik vervangen voor meerslagen potmeters, welke ik heb ingesteld op 0.8k. Ik heb de versterker via een Variac aan het net hangen. Rond de 60-80V begint een van de emitterweerstanden te roken (zie rode cirkel op bijgesloten schema). Het voltage over deze weerstand loopt enorm snel op.
Ik heb alle transistoren met de mulitmeter doorgemeten en dat laat geen doorgeslagen of doorgebrande transistor zien. Het andere kanaal heeft geen problemen.

Mijn kennis schiet nu schromelijk te kort. :) Is er iemand die mij in de "juiste" richting kan wijzen?

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: ma 30 mar 2020, 19:49
door Ah!buis
Het kan eigenlijk niet.
De stroom door R738 gaat ook door R736 en dan worden beide heet, niet één.
Als dat toch gebeurt moet de stroom door R738 een andere weg hebben, ergens sluiting naar massa bijvoorbeeld.
Anne

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: di 31 mar 2020, 15:11
door rizm
Goed punt Anne. Ik heb ook de spanning over R736 gemeten en die loopt net zo snel op als de spanning over R738. Blijkbaar kan R738 minder hebben. :) Op de foto zie je de zwarte plek op R738 en een "ongeschonden" R736 daar rechts naast. Ik heb even met de multimeter gemeten en er zit inderdaad een bijna sluiting naar de massa in. Ik meet 2 Ohm tussen R736/738 en de massa, terwijl dit bij het andere kanaal 1.8k is.

Afbeelding

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: di 31 mar 2020, 17:04
door douwebakker
Beide weerstanden zijn warm geweest, echter bij de ene zit lijm op en deze is zwart geworden.
De eindtransistoren zijn in elk geval weer gesneuveld. Wellicht is een van de drivers ook stuk. Even nameten dus.

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: di 31 mar 2020, 18:19
door Ah!buis
Zoiets ja.Transistor H714 en/of diode H718 met sluiting.
Met voor 't eerst inschakelen R728 ( de trimpot ) op max weerstand en dan terugregelen om iets van 20mV over de emitterweerstand of 40mV over de twee te krijgen.
Anne

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: di 31 mar 2020, 19:37
door rizm
douwebakker schreef:
Beide weerstanden zijn warm geweest, echter bij de ene zit lijm op en deze is zwart geworden.
De eindtransistoren zijn in elk geval weer gesneuveld. Wellicht is een van de drivers ook stuk. Even nameten dus.
Dat zeg je behoorlijk stellig Douwe. Hoe weet je dat die eindtransistoren gesneuveld zijn? En hoe zou ik de verschillende transistoren na moeten meten? Met de multimeter meten ze goed namelijk, alle 14. De diodes (H15 t/m H18) heb ik vanmiddag losgesoldeerd en doorgemeten. Deze zijn in orde. Ik heb verder de print gecontroleerd voor eventuele sluiting door een rondzwervend draadje of tinbolletje.

De trimpots heb ik ook al voor de zekerheid op max weerstand gezet, maar dat maakt geen verschil. Er zit ergens sluiting in het kanaal. Het service manual spreekt over 4.5mV per emitterweerstand.

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: wo 01 apr 2020, 14:21
door Ah!buis
rizm schreef:
douwebakker schreef:
Beide weerstanden zijn warm geweest, echter bij de ene zit lijm op en deze is zwart geworden.
De eindtransistoren zijn in elk geval weer gesneuveld. Wellicht is een van de drivers ook stuk. Even nameten dus.
Dat zeg je behoorlijk stellig Douwe. Hoe weet je dat die eindtransistoren gesneuveld zijn? En hoe zou ik de verschillende transistoren na moeten meten? Met de multimeter meten ze goed namelijk, alle 14. De diodes (H15 t/m H18) heb ik vanmiddag losgesoldeerd en doorgemeten. Deze zijn in orde. Ik heb verder de print gecontroleerd voor eventuele sluiting door een rondzwervend draadje of tinbolletje.

De trimpots heb ik ook al voor de zekerheid op max weerstand gezet, maar dat maakt geen verschil. Er zit ergens sluiting in het kanaal. Het service manual spreekt over 4.5mV per emitterweerstand.
Dat is dan een ruststroom van 20mA, wel erg weinig.
Bij de (eind)transistor meten of er sluiting is tussen emitter en collector.Vaak zijn de diodes basis naar de anderen nog wel goed.
Bij sneuvelen door te hoge spanning is de basis-collector diode soms in sluiting, maar hier zijn geen hoge spanningen.
Anne

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: wo 01 apr 2020, 15:42
door rizm
Ik heb de transistoren correct doorgemeten. Dank voor de info. Ik zie daarom wat over het hoofd. Daarom nogmaals de diodes losgehad en ja hoor, H18 is de boosdoener!

Dank voor jullie meedenken, dit waardeer ik zeer. Moet ik nog ergens op letten bij het kiezen van een vervangende diode?

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: wo 01 apr 2020, 16:54
door Ah!buis
Zet 'r maar een 1N4007 oid in. Een ouwe BY127 kan ook.
Anne

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: do 02 apr 2020, 12:02
door rizm
Dank Anne. Via dit topic: https://audiokarma.org/forums/index.php ... es.575912/ ben ik ook op de 1N4007 uitgekomen. Ik heb ze alle vier vervangen. De versterker schakelt nu netjes in. Vanmiddag maar eens horen of er ook nog wat geluid uit komt.

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 21:59
door metst
Grappig, vanmiddag dit model ook gerepareerd voor een vriend, daar was de elco c706 defect en daardoor speelde het rechter kanaal heel zachtjes.

Re: Rokende emitterweerstand Marantz 2216

Geplaatst: wo 15 apr 2020, 22:38
door Ah!buis
metst schreef:
Grappig, vanmiddag dit model ook gerepareerd voor een vriend, daar was de elco c706 defect en daardoor speelde het rechter kanaal heel zachtjes.
Dan krijg je een heleboel meer tegenkoppeling.Heel zacht maar wel zuiver :D
Anne