Pagina 1 van 3

Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 8:43
door Jamesblond
Hoi allemaal,

ik heb een setje Audax Aerogel woofers (Spirit absolute 4p) waarvan de conussen plakkerig zijn geworden en daardoor knap vervuild.
Ik vermoed een gevolg van veroudering c.q. blootstelling aan warmte of zonlicht.

Is dat op de één of andere manier te reinigen? Is het handiger of makkelijker (mits rendabel) om te vervangen? En zo ja: weet iemand welk type woofer dit is? Ik kan online geen juiste spare parts vinden.

Thanks!

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 10:11
door Pjotr
De coating die op de Aerogel units zit is van nature plakkerig. Net zoals dat bij de KEF B110 het geval was. Voorzichtig stofzuigen op lage stand is het enige wat je kunt doen.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 10:33
door Jamesblond
Stofzuigen heeft geen zin, alle stof en verontreinigingen zitten vast geplakt. Ruikt ook wat onfris (vanwege de locatie waar ze jaren gestaan hebben). Zou ze graag reinigen, of als het te erg wordt, vervangen. Mits rendabel.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 10:38
door Pjotr
Ja, tegen een laag nicotine is niks opgewassen. Ik heb wel speakers gezien die egaal bruin waren daardoor. Alsof er een laag fijn roest op zat. Wat je voorzichtig kunt proberen is schoonmaken met beeldscherm reinigingsdoekjes. Maar of die iets met nicotine aanslag aan kunnen vangen...?

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 11:40
door timpert
Isopropyl alcohol weet wel raad met teer en nicotine. Laatst nog een woofer mee schoongemaakt, maar die had een polypropyleen conus, en kon daar wel tegen. Of de coating van de aerogel conus dat fijn vindt is vraag 2...

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 12:07
door Jamesblond
Ik zou dat best wel willen proberen. Maar dan wil ook graag weten dat ik een set vervangers kan krijgen indien nodig. En dat lukt tot op heden nog niet. Er staat een set Audax Aerogel woofers op MP, maar ik geloof niet dat dat dezelfde zijn... Wel de faseplug en dezelfde maat, volgens mij ook nog dezelfde impedantie, maar daar houdt het wel op. Die ga ik niet op de gok proberen. Vind ze bovendien nogal prijzig (€100,- p/st. vraagrpijs...).

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 12:40
door Pjotr
Ja dat is belachelijk duur. Er zijn idd diverse varianten van sommige modellen met verschillende spreekspoelen. Zeker bij de 5.5" modellen. Al eens bij Audax.de gekeken wat die nog hebben? https://www.audax-speaker.de/index.php? ... =8&lang=en

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 13:37
door timpert
Hier hebben ze nog wat:
http://www.cadaudio.dk/audaxunits.htm
Of hier:
https://en.toutlehautparleur.com/univer ... rogel.html

IPA is een goede ontvetter, maar als oplosmiddel niet zo agressief. Kunststoffen en de meeste soorten lijm en verf kunnen er prima tegen. Als je heel voorzichtig de plek waar de rolrand op de conus aansluit schoonmaakt met een in IPA gedrenkt keukenpapiertje kan je zien of de coating blijft zitten. Een heel klein beetje schade is op die plek vrijwel onzichtbaar, uiteraard moet je wel proberen een heel dun lijntje te trekken.

Gebruik nooit aceton, thinner of iets dergelijks. Schade gegarandeerd!

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 13:39
door Jamesblond
Daar heb ik inderdaad gekeken en niet gevonden wat ik zocht. Ze hebben wel vervangende tweeters, maar gek genoeg zonder ferro fluid - terwijl de speaker volgens de fabrikant wél ferro fluid gekoelde tweeters heeft.

Ik heb een set van deze monitors voor een absurd bedragje op de kop getikt. Hoewel ze verbleken naast mijn set Adam S2X, vind ik het voor dergelijk geld wel leuk om ze op te knappen. Maar het vinden van geschikte woofers wordt zo wel heel lastig.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 13:41
door timpert
Je moet de AM170ST2 hebben, zie eerste link. Daarbij staat:

"170mm - HDA cone - 60W - 89 dB - 166 x 166 mm - 8 ohms - bass driver for Soundcraft Absolute 4/4P monitor - 1.7 kg"

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 13:43
door Jamesblond
Pjotr schreef:
Ja dat is belachelijk duur. Er zijn idd diverse varianten van sommige modellen met verschillende spreekspoelen. Zeker bij de 5.5" modellen. Al eens bij Audax.de gekeken wat die nog hebben? https://www.audax-speaker.de/index.php? ... =8&lang=en
Daar heb ik inderdaad gekeken en niet gevonden wat ik zocht. Ze hebben wel vervangende tweeters, maar gek genoeg zonder ferro fluid - terwijl de speaker volgens de fabrikant wél ferro fluid gekoelde tweeters heeft.

Ik heb een set van deze monitors voor een absurd bedragje op de kop getikt. Hoewel ze verbleken naast mijn set Adam S2X, vind ik het voor dergelijk geld wel leuk om ze op te knappen. Maar het vinden van geschikte woofers wordt zo wel heel lastig.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 13:47
door Jamesblond
timpert schreef:
Je moet de AM170ST2 hebben, zie eerste link. Daarbij staat:

"170mm - HDA cone - 60W - 89 dB - 166 x 166 mm - 8 ohms - bass driver for Soundcraft Absolute 4/4P monitor - 1.7 kg"
Awesomeness! Daar komen we verder mee! Dank!

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 14:51
door Jamesblond
Okay... de oorspronkgelijke "Original spare part" AM170ST2 is uitverkocht.

Mijn antwoord en vraag aan Audax-speaker.de:

Am 23.03.2020 um 14:06 schrieb Jamesblond:
That's unfortunate. But thanks!
Do you know perhaps of a different model of (audax) woofer that can safely be substituted?

Best regards,

James.


Hun antwoord daarop:

good question - can be HM170Z18, but recent production with new cone is bad and has to be improved,
will take some time..... or probably HM170G10, which is in stock.

Regards
Rainer / R&D


---

Weet iemand hier meer over te vertellen? :think: :-k
Zijn die dingen op MP "veilig" om aan te schaffen, of liever wachten tot het probleem zeker is opgelost? Beter een paartje original spares opzoeken?

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 14:57
door Pjotr
Dat is jammer want die AM serie is voor zijn prijs onverslaanbaar. Die was met een glasgevulde kunststof korf. Dat lijkt goedkoop maar is juist erg resonantie-arm. von Schweikert gebruikte die in zijn topmodellen 20 jaar geleden. MP is altijd een risico. Persoonlijk zou ik dat alleen doen door langs te gaan. Maar dan moet het wel in de buurt zitten.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 14:59
door SSassen
Pjotr schreef:
...Die was met een glasgevulde kunststof korf. Dat lijkt goedkoop maar is juist erg resonantie-arm. von Schweikert gebruikte die in zijn topmodellen 20 jaar geleden.
Ik heb soms het idee dat we wat innovatie in driver technologie de afgelopen 20 á 30 jaar weinig vernieuwends hebben gezien?

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:07
door Jamesblond
Pjotr schreef:
Dat is jammer want die AM serie is voor zijn prijs onverslaanbaar. Die was met een glasgevulde kunststof korf. Dat lijkt goedkoop maar is juist erg resonantie-arm. von Schweikert gebruikte die in zijn topmodellen 20 jaar geleden. MP is altijd een risico. Persoonlijk zou ik dat alleen doen door langs te gaan. Maar dan moet het wel in de buurt zitten.
Niet echt... Goede 110km enkele reis. Voor een €100 - €120,- wil ik wel twee drivers afnemen (mits het goede bouwjaar, alles van voor na een specifieke datum schijnt een belabberde respons te vertonen, hoor ik net uit DLD). Maar dan is nog de vraag of het een min of meer drop-in-replacement is. Dat zullen we, vrees ik, nooit weten.

Is ook nog niet meteen aan de orde, aangezien de woofers in de huidige (ranzige) staat prima functioneren. Maar of ik hier mee wil blijven werken of later (opgeknapt) kan doorverkopen voor een leuke prijs, is twijfelachtig...

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:25
door Jamesblond
[oops... vaudje]

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 15:36
door timpert
Op cad-audio.dk lijkt het ding nog verkrijgbaar te zijn...

Maar als ik het goed lees is het ding zo ranzig dat schoonmaken of vervangen gewoon moet. Al eens geprobeerd een wattenstaafje met wat alcohol langs de rand te halen?

Je kan ook eens de T/S parameters van een originele driver opmeten, om te zien of de voorgestelde alternatieven een beetje in de buurt komen.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:00
door Jamesblond
timpert schreef:
Op cad-audio.dk lijkt het ding nog verkrijgbaar te zijn...

Maar als ik het goed lees is het ding zo ranzig dat schoonmaken of vervangen gewoon moet. Al eens geprobeerd een wattenstaafje met wat alcohol langs de rand te halen?

Je kan ook eens de T/S parameters van een originele driver opmeten, om te zien of de voorgestelde alternatieven een beetje in de buurt komen.
Die mensen heb ik een mail gestuurd, maar nog geen reactie gekregen. Ik wacht even af.

Opmeten van originele T/S parameters heb ik nog nooit gedaan en zou ook niet weten hoe dat in zijn werk gaat.
Als iemand zin heeft om me daar bij te helpen, graag! Leuk en leerzaam!

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:05
door timpert
Kan ik je wel mee helpen hoor. Normaal had ik gezegd "kom maar langs" maar in deze tijden ben ik daar toch wat terughoudender in. Maar je kan de luidsprekers wel even bij me droppen, dan meet ik ze voor je op. Stuur maar even een PM.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:13
door Jamesblond
Mooi aanbod, dank! Ik kom er op terug.

Ik heb nu even wat tijd om e.e.a. uit te vogelen, dus vandaar dat ik er nu bovenop zit. Maar heel veel haast heeft het hele project niet. In hun huidige vorm ga ik ze nog eens goed aan de tand voelen. Ik vermoed dat een setje nieuwe tweeters ook geen kwaad kan (TW025A01, als ik het goed heb - mét ferro fluid) en waarschijnlijk een recap van de versterkers en voeding. Daarnaast kunnen de kasten wat werk gebruiken.

Ja, dit setje heeft liefde nodig. Ben erg benieuwd wat er (klankmatig) daarna gebeurt!

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:18
door timpert
Je kan op dezelfde manier de tweeters eens doorfluiten, het ferrofluid kan dik geworden zijn. Ik weet niet of de tweeters makkelijk uit elkaar te halen zijn, maar voor mij is het zo gepiept om ze even te checken. Als de resonantiefrequentie en mechanische Q nog een beetje in de buurt zijn van fabrieksopgave, dan hoef je ze waarschijnlijk niet te vervangen of te repareren.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:20
door Jamesblond
timpert schreef:
Je kan op dezelfde manier de tweeters eens doorfluiten, het ferrofluid kan dik geworden zijn. Ik weet niet of de tweeters makkelijk uit elkaar te halen zijn, maar voor mij is het zo gepiept om ze even te checken. Als de resonantiefrequentie en mechanische Q nog een beetje in de buurt zijn van fabrieksopgave, dan hoef je ze waarschijnlijk niet te vervangen of te repareren.
Ik denk vrij zeker te weten dat de FF aan vervanging toe is. Maar ook deze zijn vrij ranzig en enorm stoffig.

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 16:21
door timpert
Kan je wat plaatjes posten?

Re: Audax Aerogel woofers met plakkende conus

Geplaatst: ma 23 mar 2020, 18:14
door Jamesblond
Één van de twee monitoren. De andere twee is meer van hetzelfde. Ik geloof dat het op de foto niet zo goed te zien is, maar het is net alsof een kat in de rui zijn gehele wintervacht op deze speaker heeft achtergelaten.