Pagina 1 van 1

welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 21:33
door Hans Nootdorp
Voor mijn subwoofer ga ik een actief filter bouwen, waarvoor ik natuurlijk C's nodig heb.
Welke type C's raden jullie aan?
Mijn vroegere leverancier Harry van Hoogh Electronica Delft heeft nog voorraad Wima MKM (5 mm steek, 5%).
Volgens Wima is dielectricum van de MKM "mixed film".
http://wima.cn/EN/tpl_products_pcm5_overview.htm
Maar EOO heeft ook MKP10 (polypropyleen);
https://www.eoo-bv.nl/289-mkp-beste

De MKP10 heeft op papier iets lagere verliesfactor dan de MKM.
Zijn deze werkelijk hoorbaar beter in een filter rondom een opamp?
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken....

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 21:37
door SSassen
Kleine MKP’s van Wima, 5mm steek, in 5 en 2.5%.

https://www.digikey.nl/en/product-highl ... h-pcm-5-mm

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 21:47
door Pjotr
SSassen schreef:
Kleine MKP’s van Wima, 5mm steek, in 5 en 2.5%.

https://www.digikey.nl/en/product-highl ... h-pcm-5-mm
Bedoel je niet de FKP series? Ik vind zelf de FKP2 serie onverslaanbaar maar die gaat niet naar grote waarden.

Meer: https://www.wima.de/wp-content/uploads/ ... -Audio.pdf

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 21:59
door SSassen
Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Kleine MKP’s van Wima, 5mm steek, in 5 en 2.5%.

https://www.digikey.nl/en/product-highl ... h-pcm-5-mm
Bedoel je niet de FKP series? Ik vind zelf de FKP2 serie onverslaanbaar maar die gaat niet naar grote waarden.

Meer: https://www.wima.de/wp-content/uploads/ ... -Audio.pdf
Ja, die bedoel ik inderdaad, zie nu dat ik de andere serie gelinkt heb :mrgreen: ...

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 22:07
door Pjotr
De MKP's komen pas in beeld bij grote waarden. B.v. bij koppelcondensatoren. Daar is het minder kritisch dan bij filter condensatoren. Voor actieve filters heb je meestal niet van die heel grote waarden nodig.

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 22:23
door Hans Nootdorp
Goede tip, mannen. FKP2 ziet er goed uit. Interessant artikel ook, Pjotr.
Waar bestellen jullie die meestal?
Bij order < € 50 rekent Digikey € 18 verzendkosten :shock:

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 22:25
door SSassen
Hans Nootdorp schreef:
Goede tip, mannen. FKP2 ziet er goed uit. Interessant artikel ook, Pjotr. Waar bestellen jullie die meestal?
Alleen bij Wima distributeurs, niet bij vage winkels online en al helemaal niet in China!

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 22:31
door Pjotr
Bedrijfsmatig bij Farnell enz. en Mouser maar dan moet je in totaal meer dan €50 betellen. Conrad heeft ze ook maar daar zit je ook met minimum orders of orderkosten.

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 23:03
door Hans Nootdorp
Pjotr schreef:
Bedrijfsmatig bij Farnell enz. en Mouser maar dan moet je in totaal meer dan €50 betellen. Conrad heeft ze ook maar daar zit je ook met minimum orders of orderkosten.
Ja, heb ik gezien. Reichelt heeft ook Wima-series, met € 6,95 verzendkosten.
SSassen schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Goede tip, mannen. FKP2 ziet er goed uit. Interessant artikel ook, Pjotr. Waar bestellen jullie die meestal?
Alleen bij Wima distributeurs, niet bij vage winkels online en al helemaal niet in China!
Ja, ik las al dat er erg veel fake-Wima op de markt is. Condensatoren schijnen de meest gekopieerde elca-onderdelen te zijn.

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: di 17 mar 2020, 23:39
door ray5150
Hans Nootdorp schreef:
Goede tip, mannen. FKP2 ziet er goed uit. Interessant artikel ook, Pjotr.
Waar bestellen jullie die meestal?
Bij order < € 50 rekent Digikey € 18 verzendkosten :shock:
Ik mag aannemen dat je toch ook gaatjesprint, soldeer, weerstanden, opamps, bekabeling, aansluitmateriaal, een kastje en een symmetrische voeding nodig hebt ?
Dan zit je makkelijk aan de 50 euro.

Re: welk type C in actief filter ?

Geplaatst: wo 18 mar 2020, 8:03
door Hans Nootdorp
ray5150 schreef:
Ik mag aannemen dat je toch ook gaatjesprint, soldeer, weerstanden, opamps, bekabeling, aansluitmateriaal, een kastje en een symmetrische voeding nodig hebt ?
Dan zit je makkelijk aan de 50 euro.
Voedingsonderdelen, opamps + print heb ik zo'n beetje al liggen. Kastje maak ik leuk zelf. Wel nog R's + C's + enkele opamps + RCA-chassisdelen nodig.