Pagina 1 van 4
Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 14:03
door SSassen
Mja, het kriebelt al het hele weekend, en nee, ik heb niets geks opgelopen tijdens de luisterdag, het is simpelweg het feit dat ik Joppe z'n magnetostaten toch wel veel potentie vond hebben. Daarnaast hou ik wel van echte zelfbouw, in m'n studententijd heb ik al eens wat met elektrostaten lopen rommelen, maar als ik de BOM (bill of materials) voor een 'Joppe magnetostaat' bekijk is het allemaal reuze betaalbaar en zit zoiets in een weekend in elkaar (nu ja, een prototype dan, een afgewerkte finale versie duurt bij mij meestal wat langer).
Maar goed, de titel verklapt al welke kant ik op wil, een hybride, met dipool laag, en dan een laag overnamepunt naar een magnetostaat van pakweg 1000x250mm oppervlakte. Daarmee navigeer je handig om de gebruikelijke tekortkomingen van mag/electrostaten heen door de lage frequenties, waar je veel luchtverplaatsing voor nodig hebt, te laten weergeven door normale drivers
Ik wil deze week eens wat materialen gaan verzamelen om een eerste opzet te kunnen maken, om dan rustig aan toe te werken naar een recept wat goed werkt en makkelijk is na te bouwen en uiteraard goed meet en klinkt.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 14:22
door Mtraxx
Interessant Sander! Ik heb ook de filmjes smullend zitten bekijken maar helaas niet meer kunnen beluisteren afgelopen zaterdag. Je zegt hybrid maar daar waar de lengte zich als line source gedraagt ga je dan ook je laag als line source benaderen?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 14:31
door SSassen
Mtraxx schreef:Interessant Sander! Ik heb ook de filmjes smullend zitten bekijken maar helaas niet meer kunnen beluisteren afgelopen zaterdag. Je zegt hybrid maar daar waar de lengte zich als line source gedraagt ga je dan ook je laag als line source benaderen?
Eerste gedachte is om een H-frame te maken met twee 8-12 inch woofers, waarvan d'r eentje 180-graden wordt gedraaid, daar heb ik in 't verleden goede resultaten mee bereikt, maar misschien worden het wel 4x 6-inch oid. eerst maar 'ns het magnetostaat deel op de rit, dan de rest.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 15:02
door satefan
Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Ik heb ze beluisterd en t laag kwam hier zeer mooi en makkelijk uit.
grt
Satefan
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 15:17
door SSassen
Goed, offerte aanvraag voor geperforeerd staalplaat is verstuurd, idem voor de magneten, nu even op zoek naar Mylar film. Nu heb ik dit in 't verleden gebruikt voor elektrostaten, maar dan uiteraard gemetalliseerd en da's hier niet te gebruiken. Iemand een adresje (bij voorkeur in Nederland) voor dun (5-15um) Mylar folie?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 15:18
door SSassen
satefan schreef:Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 15:50
door Shadow
SSassen schreef:satefan schreef:Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model

Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:17
door satefan
Shadow schreef:SSassen schreef:satefan schreef:Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model

Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:19
door Henkjan
satefan schreef:Shadow schreef:SSassen schreef:
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model

Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.

wow

Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:20
door SSassen
satefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot

...
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:21
door satefan
Henkjan schreef:satefan schreef:Shadow schreef:
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model

Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.

wow

Puur mazzel overigens. Ik was voor mn werk in San Francisco, terwijl daar het Burning Amp festival aan de gang was. Demo van Mr. Linkwitz. Samen naar Diana Krall geluisterd op zijn set. Daarna een lezing van Nelson Pass. Hij stond daar in een Hawai shirt en Bermuda te presenteren. Geniaal.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:22
door satefan
SSassen schreef:satefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot

...
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijne

Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:33
door SSassen
satefan schreef:SSassen schreef:satefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot

...
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijne

Ik heb een levendige fantasie, maar soms kan die de werkelijkheid ook niet bijbenen

...
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:34
door Shadow
Sommige dingen moeten ook gewoon fantasie blijven Sander

Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 16:41
door satefan
SSassen schreef:satefan schreef:SSassen schreef:
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot

...
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijne

Ik heb een levendige fantasie, maar soms kan die de werkelijkheid ook niet bijbenen

...
"Everything you can imagine is real" - Pablo Picasso
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 17:11
door ds23man
SSassen schreef:satefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot

...
En maar te hopen voor Siegfried dat Stefan geen last van bruine ruis had.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 17:31
door ray5150
Sander, zal je niet eerst eens die buizenbak afmaken ?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 17:35
door SSassen
ray5150 schreef:Sander, zal je niet eerst eens die buizenbak afmaken ?
Jij hebt met mijn bijzonder charmante vriendin gepraat?

... Het antwoord is 'nee'...
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 20:06
door FR_Aad
Volgmodus aan!
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 20:56
door toetertje
Super interessant topic. Ik hang aan je lippen, bij wijze van spreken dan.

Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 20:58
door Shadow
Heb jij z’n vriendin ook al gesproken?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 21:39
door Leeuwarden
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: ma 03 feb 2020, 22:24
door Jan Geert
+2
Ik heb als longterm nog een project in de wacht staan met 2 maal SLS 315 per kant in zo'n 'gevouwen' H-frame en dan een bestaande van Medevoort esl erboven. Overname rond de 400Hz.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: di 04 feb 2020, 19:57
door Rob Dingen
Ik heb genoeg mylar folie weet niet meer precies hoe dik vroeger veel elektrostaten mee gemaakt.
Dacht 8um.
Zou overigens geen paneel van een meter maken heb ik ook geprobeerd maar is niet fijn m.b.t afstraal gedrag.
Zou toch voor een lijnbron gaan.
Rob
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Geplaatst: di 04 feb 2020, 20:19
door Henkjan
Die panelen die Joppe mee.had op de luisterdag waren 2weg, smalle strook hoog, rest laag