Monster-A4?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
StevenW

Monster-A4?

Bericht door StevenW »

Ik ben al geruime tijd bezig met de bouw van mijn Monitor-A4's. Heel leuk, maar het kan leuker. Een bedrijf bij mij in de buurt blijkt te beschikken over bijzondere apparatuur. Machines die hout kunnen bewerken en aangestuurd worden door een computer. Erg leuk! Het contact loopt vooralsnog voorspoedig.

De A4 die ik maak, had ik al in SolidWorks gemaakt, maar nu probeer ik hem door te ontwikkelen. Dingen die ik liever gedaan had, maar niet kon vanwege het ontbreken van dergelijke machines en contacten.

Nu kan ik dus een ontwerp maken die precies aan mijn eisen voldoet en die ook nog eens in serie geproduceerd kan worden. Als alles goed gaat, zal er in eerste instantie een kleine oplage komen. Ik maak geen complete systemen, maar door-en-door ontwikkelde houtpakketten. Voeg daar de ingrediënten van de A4 aan toe, smeer er een leuk kleurtje op en je bent klaar. Goedkoop zal het niet worden, High End wel!

Enfin, ik ben begonnen met de baffle. Zie de pics:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan jullie hulp goed gebruiken, dus schiet er even op los en voorzie mij van nuttige informatie!

Alvast bedankt en vriendelijke groetjes,

Steven
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Klinkt interessant, maar ik kan niet precies uit je verhaal opmaken wat je van plan bent.
StevenW

Bericht door StevenW »

Ik wil graag feedback. Er is hier erg veel know-how die ik goed gebruiken kan. Ik laat af en toe wat zien en dan zou ik het fijn vinden als jullie mij kunnen vertellen wat er beter kan in de ontwerpen. Tips enzo. Snappie? Zo wordt het product beter. Althans, dat hoop ik. :wink:
Caratje
Contacteer:

Re: Monster-A4?

Bericht door Caratje »

thefinlux schreef:
ook nog eens in serie geproduceerd kan worden
Dat klinkt behoorlijk commercieel, past dat onder zelfbouw?
StevenW

Bericht door StevenW »

Commercieel is het niet, omdat ik geen winst kan en wil maken. Indien dat wel het geval zou zijn geweest, dan was ik genoodzaakt een heleboel maatregelen te nemen. Daar heb ik geen zin in en dat zou inderdaad te veel afwijken van wat wij zelfbouw noemen.

Ik wil graag kwalitatief goede paketten gaan aanbieden aan liefhebbers zoals jij en ik. Die paketten zullen de wensen van de zelfbouwer uiteraard tegemoet komen en zullen aanzienlijk minder kosten dan vergelijkbare commerciële modellen.
niels007

Bericht door niels007 »

Dat is mooi! Maar dan zou ik geen 'vierkante' kast meer maken.. Ik heb ooit wel wat 'mooie' vormen bedacht, maar daar kijkt elke houtzagerij wel met HEEL glazige ogen naar..

Als je b.v. een kast hebt die van het front naar de achterkant toe of breder of smaller wordt.. dat is nog wel te doen.. Maar dan met het front ook nog een klein beetje achterover hellend.. Dan is, bij een naar achter toe smallere kast, de voorzijde aan de onderkant breder dan aan de top van de kast.

Je kan het zo gek niet bedenken.. Als ze dit allemaal kunnen zagen daar dan zijn er HELE mooie dingen te doen.. Met CAD kan het relatief eenvoudig ontworpen worden..

Zie plaatje voor een voorbeeldje
Bijlagen
speaks.gif
speaks.gif (26.38 KiB) 3040 keer bekeken
niels007

Bericht door niels007 »

Nog eentje, wel even kantelen... ;)
Bijlagen
speaks2.gif
speaks2.gif (31.69 KiB) 3036 keer bekeken
richard

Bericht door richard »

Zo ben je eigenlijk een antroposofische luidspreker aan het ontwerpen. Ik weet alleen niet of de antroposofen nog een bepaalde filosofie hebben op het technische verhaal achter een luidspreker.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wel handig dat ik met al die schots en scheve panelen die zaaghoekcalculator al eens gepost heb..

Maar. Finlux, ga je die uitsparingen en schuine zijden met de hand maken of heb je ook een CNC ter beschikking??

Kees
StevenW

Bericht door StevenW »

Alle denkbare zooi aanwezig. Alles CNC. De apparatuur laat niets te wensen over. Daarom ben ik zelf juist zo enthousiast.

Ik draag mijn ontwerp over aan de mensen die deze machines bedienen. Zij zullen er dan iets moois van moeten maken.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh.... dan staat er echt helemaal niets meer in de weg dus..
(de lege portemonee misschien nog.. CNC is niet een echt goedkope aangelegenheid, doorgaans..)

Kees
StevenW

Bericht door StevenW »

Goedkoop is een relatief begrip.

Ik denk dat je met zelfbouw juist erg veel geld bespaart. Een luidspreker-systeem met soortgelijke specificaties en kwaliteiten vindt je voor dit geld echt niet in de winkel. Dan zal je toch aanzienlijk verder in de buidel moeten tasten. Die verschillen zijn mijns inziens enorm. Dit geldt uiteraard voor veel zelfbouw-projecten.

Ik richt mij met dit concept natuurlijk ook niet op de zelfbouwer die met weinig geld een goed systeem wil maken. Dit project is een goed alternatief voor veel duurdere bestaande systemen en biedt daarnaast ook nog eens de lol die wij zelfbouw noemen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik heb mij vroeger regelmatig in verbinding gezet met bedrijven die CNC werk deden maar ben tot de conclusie gekomen dat dit in-kleine-serie-samenwerken tot niets uit komt.

die mensen zijn geen idealisten zoals jij en ik. Die hebben een zware investering gedaan om geld te kunnen verdienen.
Aan een paar kastjes van enkele tientallen euros gaan ze hun doel niet bereiken.

Als je goed kunt praten kun je er al eens ééntje wild maken waardoor hij zijn diensten aan gaat bieden, maar daat loopt snel dood als hij merkt dat de winsten en grote getallen uitblijven.

Om die reden heb ik mij eigen (beperkte) CNC frees aangekocht. Als idealist en hobbyist tel je geen uren dat je aan het tekenen, instellen en proeffrezen bent.

Maar Finlux, als je hun interesse hebt, ga er gewoon voor en maak je dromen waar. Reken echter niet op teveel goedwil van je uitvoerder om bovenvermelde reden en maak goede afspraken wat kosten betreft. Je zou niet de eerste zijn die plots een faktuur in de bus krijgt voor bestede denktijd!!!

Hebben zij ook een CNC gestuurde draaibank die tot een diameter van 300 mm en een lengte van 500 mm draaien kan? Die zoek ik nog voor ons concave project viewtopic.php?t=1102&postdays=0&postorder=asc&start=255

By the way: ik ga de A4 ook in de Concave vorm maken, kijk, dat is iets wat je bijna uitsluitend met een CNC frees kunt verwezelijken. Maar als ik kijk hoeveel tijd er in het tekenwerk kruipt en ook in de proeffrezingen, dan is dit geen goedkope bedoening. Vooral niet als je een deel van het werk moet uitbesteden.

Dus als het fout loopt met jouw contact, kun je nog steeds meewerken aan het A4 Concave project en er zelf een mooi kastje op nahouden :wink:

Groeten en succes.
Ik ben benieuw hoe het verder gaat.

Ed.
Bijlagen
ConcaveBol.jpg
ConcaveBol.jpg (17.25 KiB) 2811 keer bekeken
sphere

Bericht door sphere »

- asterduc had gelijk -
Laatst gewijzigd door sphere op do 26 okt 2006, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
StevenW

Bericht door StevenW »

Ik ben vanmiddag weer even in de fabriek geweest. Ik heb een goed gesprek gehad met de bedrijfsleider. Hij heeft mij een rondleiding gegeven door de fabriek. Hij heeft mij verteld wat hij aan apparatuur heeft staan en welke bewerkingen hij wel en niet kan uitvoeren. Ik zie het tot nu toe wel zitten. Ik maak het ontwerp productierijp en zal het dan aanbieden aan bovengenoemde persoon. Hij zal een offerte voor mij gaan maken. Ik ben benieuwd...
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik vind deze bedrijvigheid leuk. Ik zou wel even uitzoeken of er rechten zitten op het ontwerp, dat je niet ineens een dikke rekening krijgt gestuurd voor het uitbaten van een ontwerp dat voor niet-commerciële doeleinden was vrijgegeven.

Verder gewoon uitproberen, wie weet waar je uitkomt. Wie weet kom je nooit verder dan een prototype, maar dat is dan wel een verdomd mooie zelfbouwluidspreker. 8) En voor hetzelfde geld lukt het wel.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

thefinlux schreef:
Ik ben vanmiddag weer even in de fabriek geweest. Ik heb een goed gesprek gehad met de bedrijfsleider. Hij heeft mij een rondleiding gegeven door de fabriek. Hij heeft mij verteld wat hij aan apparatuur heeft staan en welke bewerkingen hij wel en niet kan uitvoeren.
en stond er CNC draaibank bij die 35 cm rond en 55 cm lang kan draaien?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ivo schreef:
Ik zou wel even uitzoeken of er rechten zitten op het ontwerp
gewoon een mailtje naar info@audiocomponents.nl en vragen of het mag.

Zolang je de units via officiele benelux weg koopt, gaan ze daar niets op tegen hebben.
Dinobe

Bericht door Dinobe »

Lijkt me een leuk idee. Als je een aantal 'speciale' vormen zou kunnen aanbieden zou ik wel kandidaat zijn om zo'n 'modelbouwdoos' te kopen.

Ik heb geen goede zaagtafel of ander materiaal en moet dus alles laten zagen bij de schrijnwerker. Kan ik evengoed een precies CNC gefreesde versie kopen...
StevenW

Bericht door StevenW »

Het lijkt mij ook heel leuk.

Ik wil graag nog even duidelijk maken, dat ik absoluut niet van plan ben om dit ontwerp op één of andere manier uit te buiten. Ik ben een doe-het-zelfver in hart en nieren en heb totaal geen commerciële gedachten. Ik doe dit voor een aantal mensen in mijn naaste omgeving en voor mensen die interesse hebben in het maken van een hoogwaardig, klein luidsprekersysteem, die niet beschikken over de apparatuur en tijd om dit systeem op hoog niveau af te kunnen werken.

Goedkoper zal het in ieder geval niet worden. Er gaat veel tijd zitten in het productie-rijp maken van het ontwerp. Er zijn talloze zaken waar ik rekening mee dien te houden, alvorens dit voor te leggen aan de producent. Daarnaast gaat er opnieuw veel tijd in zitten om het uiteindelijke product op het gewenste niveau te krijgen. En tijd...dat weten wij allemaal...dat kost geld. Helaas.

Mijn tijd is natuurlijk niet belangrijk. Ik doe het voor de lol en ik verdien er gelukkig geen reet mee.

Met vriendelijke groet,

Steven
Plaats reactie