Pagina 1 van 2
Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 15:01
door Barry2001
>>> Afgesplitst van
dit draadje.
Ideaal zo'n zetbankje. In de jaren 90 werkte ik bij een bedrijf waar ook een werkplaats zat, stond ook zo'n zetbank. Vaak, heel vaak gebruik van gemaakt. Afstellen op dikte materiaal, en dan kon je echt nauwkeurig zetten. Met van die losse blokken erbij zodat je ook plaatselijk kon buigen/zetten. Heb toen eens bedacht dat zo'n bank ook wel iets zou zijn voor m'n werkplaatsje thuis, maar werd niet blij van de prijzen op MP, nieuw al helemaal niet, is er nooit van gekomen. Als ik er nog eens een keer 1 tegenkom ergens, voor een leuk prijsje....
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 15:07
door douwebakker
Heb ik ook vaak. Zelfs met een een kant en klare zetbank.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 15:30
door OpaBert
Als ik ga inkrimpen zal ik aan jullie denken
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 15:54
door douwebakker
Bert61 schreef:Als ik ga inkrimpen zal ik aan jullie denken
Ik heb het gemaakt van wat stukken Hoekijzer welk al 15 jaar onder m’n werkbank lagen
En een stevig stuk strip van 10x35 mm en een stukje 4 kant
Paar gaten boren en wat las werk
Oh maar ik heb deze al hoor Bert!
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 16:40
door Barry2001
Zoiets ja

bevalt 'ie goed?
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 16:49
door douwebakker
Barry2001 schreef:Zoiets ja

bevalt 'ie goed?
Ja hoor, ik kan me er prima mee redden.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 18:00
door Barry2001
Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 18:11
door hannesie
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 18:24
door douwebakker
Barry2001 schreef:Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: ma 30 dec 2019, 18:26
door douwebakker
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 11:32
door OpaBert
OT geeft niks Barry ik dwaal zelf ook steeds af
Mijn zetwerk gemaakt van oudijzer
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 12:20
door Barry2001
douwebakker schreef:Barry2001 schreef:Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zak

Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 13:04
door douwebakker
Barry2001 schreef:douwebakker schreef:Barry2001 schreef:Mag ik de onbescheiden vraag stellen wat zoiets kost? Is het in verhouding met de kwaliteit?
Sorry voor de OT Bert.
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zak

Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Ik zet er ook 2 mm alum mee. Natuurlijk niet over de volle breedte, mar 20 of 30 cm lukt prina.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 13:44
door democles
Ziet er strak uit Bert

Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 13:57
door OpaBert
douwebakker schreef:Barry2001 schreef:douwebakker schreef:
Ik heb er € 242,00 voor betaald. Dat was inclusief € 25,00 vrachtkosten. Bij Kippers in Rijssen.
Rijssen is hier om de hoek, zou 'm zo kunnen afhalen. Geld vd kerstgratificatie brandt me in de zak

Wel tot 1mm, even over nadenken of dat genoeg is, Als je dikker wilt gaat het rap omhoog met de prijs. Bedankt voor je info, ik slaap er een nachtje over.
Ik zet er ook 2 mm alum mee. Natuurlijk niet over de volle breedte, mar 20 of 30 cm lukt prina.
Wat ik Nu gezet heb is 210 mm 2Mm dik alumen dat ging vanzelf
Dat zal met de Zetbank van Douwe kinderspel zijn
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 14:08
door Barry2001
Ok, het zal toch gaan om zetwerk voor onze hobby, dus zeker geen grote stukken. Tsja, lijkt me wel wat, misschien de knoop maar doorhakken.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 16:32
door OpaBert
Barry2001 schreef:Ok, het zal toch gaan om zetwerk voor onze hobby, dus zeker geen grote stukken. Tsja, lijkt me wel wat, misschien de knoop maar doorhakken.
Ja als je geen kennis vriend in de buurt hebt die dat voor je kan doen
Dan is het laten doen bij een constructie bedrijf een oplossing
Maar je bent zo 30 € kwijt wat ik moest betalen voor tussen schot U vorm van 1 mm aluminium
450 mm x80 mm met 2 keer 15 mm gezet kantje
Dat kan je 7 x laten doen en dan heb je een zetbankje betaald van Douwe
Of zelf iets maken om te zetten
Nu weet ik ook weer waar die hoekijzers voor waren in m’n eerste CNC machine was het blad scheel
Dat was waarschijnlijk de reden dat het in de afvalbak lag
Dat heb ik met hoekijzers M10 draadeindjes getracht recht te trekken
Dat is niet gelukt en de hoekijzers onder de werkbank gegooid
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 17:27
door Barry2001
Ach, als je iedere bewerking moet laten doen, simpele dingen wil je zelf kunnen doen. Eigenlijk al te lang gewacht met aanschaf.
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Geplaatst: di 31 dec 2019, 18:12
door OpaBert
Barry2001 schreef:Ach, als je iedere bewerking moet laten doen, simpele dingen wil je zelf kunnen doen. Eigenlijk al te lang gewacht met aanschaf.
Ja precies Barry Eigenlijk (moet) je zo iets meteen aanschaffen als je begint aan zo,n hobby
Ik heb best heel wat HF versterkers gebouwd 30-40

en het kastje was altijd de sluitpost
In het begin bij de knoppen met een viltstift de functie erbij gezet of met een lettertang van het werk geleend
Toen leerde ik iemand kennen en die deed dat met wrijfletters en boekellon er over
Dat zag er , Zeker in die tijd Voor de computers er waren , Super mooi uit
Toen de computer intrede deed in de hobby werd dat in eens anders
Printen op folie van Conrad en daar kon je grafisch best mooie dingen maken
En op papier je Boorplan tekening Dat plakte je op de Aluminum plaat en dan centeren
Dat was Super nauwkeurig Nadeel A4
Vele jaren later kwam werd CNC in de hobby betaalbaar , zeker als je alles zelf maakte
Nu is de Laser techniek en 3D printen in ons bereik
Dat kon je 40 jaar geleden niet voor stellen
Ook printjes tekenen en overzetten op koper met Belichten of de strijkijzer
Zels 2 zijdig
Wel fijn dat we dat allemaal mee gemaakt hebben

Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: do 02 jan 2020, 10:29
door Barry2001
Vond laatst nog wat terug uit vervlogen tijden, wrijflettertjes, wat een drama was dat...
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: do 02 jan 2020, 10:39
door Barry2001
Maar heb nog even zitten kijken naar aanleiding van het zetbankje van Douwe. Ik vind ook een 3 in 1, die misschien interessant is:
https://www.kippersrijssen.nl/plaatbewe ... 305-x-10mm
Met name het snijden erbij lijkt me handig in huis te kunnen. Het zetten is in een groef, heb daar geen ervaring mee.
Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: do 02 jan 2020, 10:47
door OpaBert
Alleen Dat je hem heeel goed moet bekijken voor je hem in je auto laad
Er mankeert nog al eens iets
Ooit een gezien waar een voet van gietijzer was gescheurd
En zelf veel gebreken gevonden op hbm spul ,
Zoals geleidingen, schroefdraad , kon de draadeindjes met de hand eruit trekken ,
Dus besnuffel alles goed , Garantie is altijd netjes afgehandeld bij mij .
Je moet gewoon een beetje geluk hebben met de kwaliteit
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: do 02 jan 2020, 12:23
door ray5150
Barry2001 schreef:Maar heb nog even zitten kijken naar aanleiding van het zetbankje van Douwe. Ik vind ook een 3 in 1, die misschien interessant is:
https://www.kippersrijssen.nl/plaatbewe ... 305-x-10mm
SBR305.jpg
Met name het snijden erbij lijkt me handig in huis te kunnen. Het zetten is in een groef, heb daar geen ervaring mee.
2020-01-02_10h37_09.png
Werkruimte is tot 305mm, niet al te groot, voor mij voldoende denk ik. Iemand bekend met deze machine?
De blauwe kleur lijkt wel een heleboel op die van de HBM :
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... combinatie
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: do 02 jan 2020, 12:41
door Barry2001
Ik vind ook meerdere 'merk' namen, bv een filmpje op YT waar het merk Clarke is:
Re: Plaatbewerken, zetbanken, snijden.
Geplaatst: do 02 jan 2020, 13:20
door Henkjan
ik vind het zetten beperkt, alleen 90 graden. en 300mm is niet echt breed, voor audio is min 430 toch wel logischer