Interferentie bij Beolab 8000
Geplaatst: wo 01 jan 2020, 17:59
Hallo,
ik heb al een jaar een set beolab 8000's (actieve speakers)
. Deze zijn aangesloten op een niet-BO reciever, deze zijn op een Denon aangesloten op de pre-out uitgangen.
Mijn setup:
Een Denon AVR-3808 waarop al mijn bronnen toekomen:
- Telenet (digitale TV in Belgie) via HDMI
- Raspberry Pi als Mediaspeler (netflex ed) via HDMI
- Muziek (Logitech Squeezebox) via spdif optisch
Dit gaat dus via de pre-out naar mijn BeoLabs en via een HDMI naar mijn Panasonic plasma-TV.
Vroeger had ik de BeoLabs via RCA-RCA aangesloten op hun line in. Geluidskwaliteit was oké (niet 100%, zat een klein zoemetje in). Probleem was vooral dat als er geen geluidsinput was de speakers af en toe opsprongen (lampje groen) om een of andere zoem weer te geven, dan weer uit te springen (lampje rood), aan om te zoemen, .. dit meerdere keren per minuut. Als de reciever aanstaat en vb de muziek gepuazeerd is, dan is er geen brom of vervelend aan/uit springen.
Daarom had ik het plan opgevat om via Powerlink/DIN8 kabels te werken (die hebben een extra massa (klopt dit?) ) en de trigger uitgang van mijn Denon de speakers te laten aan/uit zetten.
Dit heb ik gedaan met Stereo Audio Adapter Kabel, Trigger naar DIN8 Female van powmascables, en wat generieke DIN8 kabels.
Dit heeft perfect gewerkt voor een paar dagen. Nadien kreeg ik een vervelende 7000Hz toon dooreen het geluid (rechts meer dan links).
Als ik (via deze trigger kabel en de powerlink kabels) rechstreeks een bron aansluit (ik heb het getest met min squeezebox) dan is de 7000Hz er niet.
Ik heb ook op de versterkte uitgangen een goedkoop passief speakertje gehangen, die heeft ook de 7000Hz storing. Als ik de powerlink uit de Beolabs haal dan heeft de passieve speaker het niet meer. Dus de 7000Hz ontstaat ergens tussen de reciever en de beolabs. Die maken samen die 7000Hz leidt ik daaruit af.
Mijn opties zijn: verder zoeken waarvan die 7000Hz komt, ofwel opnieuw (maar met een kwalitatief hoogstaande) RCA naar de link in te gaan en hopen dat ze niet opspringen als er geen geluid is.
Want dat opspringen is denk ik ook omdat (bij het uitschakelen van de Denon) dat de uitgangen zweven, en niet op 0V gehouden worden en dus de kabel alles opvangt (en de speaker alles versterkt).
Is er een schematje hier voorhanden om van de 12V trigger uitgang van de Denon iets te maken om dan de GND van de audio op 0V te houden bij een uitgeschakelde reciever? Iets met een relaisje zou ik denken, maar het (relais) mag geen extra interferentie geven
.
Iemand een idee of goede raad? Ik word er namelijk helemaal gek van.
ik heb al een jaar een set beolab 8000's (actieve speakers)
Mijn setup:
Een Denon AVR-3808 waarop al mijn bronnen toekomen:
- Telenet (digitale TV in Belgie) via HDMI
- Raspberry Pi als Mediaspeler (netflex ed) via HDMI
- Muziek (Logitech Squeezebox) via spdif optisch
Dit gaat dus via de pre-out naar mijn BeoLabs en via een HDMI naar mijn Panasonic plasma-TV.
Vroeger had ik de BeoLabs via RCA-RCA aangesloten op hun line in. Geluidskwaliteit was oké (niet 100%, zat een klein zoemetje in). Probleem was vooral dat als er geen geluidsinput was de speakers af en toe opsprongen (lampje groen) om een of andere zoem weer te geven, dan weer uit te springen (lampje rood), aan om te zoemen, .. dit meerdere keren per minuut. Als de reciever aanstaat en vb de muziek gepuazeerd is, dan is er geen brom of vervelend aan/uit springen.
Daarom had ik het plan opgevat om via Powerlink/DIN8 kabels te werken (die hebben een extra massa (klopt dit?) ) en de trigger uitgang van mijn Denon de speakers te laten aan/uit zetten.
Dit heb ik gedaan met Stereo Audio Adapter Kabel, Trigger naar DIN8 Female van powmascables, en wat generieke DIN8 kabels.
Dit heeft perfect gewerkt voor een paar dagen. Nadien kreeg ik een vervelende 7000Hz toon dooreen het geluid (rechts meer dan links).
Als ik (via deze trigger kabel en de powerlink kabels) rechstreeks een bron aansluit (ik heb het getest met min squeezebox) dan is de 7000Hz er niet.
Ik heb ook op de versterkte uitgangen een goedkoop passief speakertje gehangen, die heeft ook de 7000Hz storing. Als ik de powerlink uit de Beolabs haal dan heeft de passieve speaker het niet meer. Dus de 7000Hz ontstaat ergens tussen de reciever en de beolabs. Die maken samen die 7000Hz leidt ik daaruit af.
Mijn opties zijn: verder zoeken waarvan die 7000Hz komt, ofwel opnieuw (maar met een kwalitatief hoogstaande) RCA naar de link in te gaan en hopen dat ze niet opspringen als er geen geluid is.
Iemand een idee of goede raad? Ik word er namelijk helemaal gek van.