Pagina 1 van 1

Aanschaf meetset

Geplaatst: za 09 nov 2019, 13:44
door hunter17
Goede middag,

Ook ik wil een meetset aanschaffen met als eerste doel meer inzicht te krijgen in de werking van bestaande filters als functie van de componentwaardes. Daarnaast ben ik benieuwd hoe mijn Ekta’s meten en wil ik de meetset gebruiken als ik nieuwe filters voor de Kef 104AB ga maken. Hoe meet het origineel, hoe meet het nieuwe filter, kan ik hier nog iets aan optimaliseren?

Als basis wil ik wel de meetset van Rumoh aanschaffen (+kabels en mix-standaard) en deze https://www.thomann.de/nl/the_tamp_pm40 ... nmodul.htm versterker. Als software “natuurlijk” Arta.

Ik heb mij de afgelopen tijd ingelezen in Arta en wil hiermee aan de slag.

Hiertoe de volgende vragen:
Wat is het verschil in functionaliteit tussen de impedantiejig van Rumoh en de meetbox van Arta?
Wat denken jullie van de versterker?
Zou een 2i2 geluidskaart het voordeel hebben dat ik niet alles om hoef te pluggen voor de diverse metingen?
Volgens mij kan ik met de Solo geluidskaart ook een “echte” dual-channel meting doen. Correct?
Suggesties voor een winkel of website waar ik alle benodigdheden voor de meetbox kan aanschaffen? Het klinkt gek maar wat voor behuizing (doosje) is aan te raden?

Het is voor mij een leerproces. Ik heb mijzelf een beetje leren solderen dus zo’n meetbox gaat wel lukken.

Alvast dank voor jullie reacties!

Eric

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: ma 11 nov 2019, 22:22
door Douwe84
Hi,

Ik heb de meetset van rumoh en ben er erg blij mee. Alles zit er in en de handleiding die er bij zit helpt je op weg, de rest lees je hier :)

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: di 12 nov 2019, 0:17
door John P
Pas op dat de versterker niet "gebrugd"is. In dat geval is de grond van de input niet gelijk aan de grond van de output. Dat werkt niet bij een Arta meetset. Ik kan niet zien of dat bij deze versterker het geval is, ik zou het eerst even navragen. Het voordeel van de artabox is dat je gemakkelijk kunt switchen tussen impedantie- en frequentiemeting, en tussen calibratie en meting. Het is voornamelijk een gemaks verschil.

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: di 12 nov 2019, 6:46
door SARK
John P schreef:
Pas op dat de versterker niet "gebrugd"is. In dat geval is de grond van de input niet gelijk aan de grond van de output. Dat werkt niet bij een Arta meetset.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht …. misschien kan de TS dit artikel even goed doornemen om te zien of deze versterker gebrugd is of niet:
http://forum.visaton.de/showthread.php?t=13316

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: di 12 nov 2019, 7:30
door hunter17
Heren,
Dank voor jullie reacties.
@Nooby Wat ik mij afvraag, is hoe de meetjig functioneert. Is dit voor impedantiemetingen? En mis ik een doorluskabel om 2-kanaals metingen uit te kunne voeren?
@John @Sark De t.amp wordt door Ivo M. zelf genoemd in de Arta-manual. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze versterker voldoet? Wellicht heeft de draadje-starter op het Visaton-forum een brak exemplaar gehad.

Ik heb bij Reichelt de meeste componenten gevonden voor de meetbox. Moet alleen nog een geschikt doosje en kunststof luidsprekeraansluitingen zien te vinden.

Wordt vervolgd en als het zo is dat ik met het setje van Rumoh vooruit kan, gun ik het Rudy.

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: di 12 nov 2019, 17:30
door SARK
hunter17 schreef:
Dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze versterker voldoet?
Zeker :goedzo:

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: di 12 nov 2019, 19:28
door OWC
hunter17 schreef:
Heren,
Dank voor jullie reacties.
@Nooby Wat ik mij afvraag, is hoe de meetjig functioneert. Is dit voor impedantiemetingen? En mis ik een doorluskabel om 2-kanaals metingen uit te kunne voeren?
@John @Sark De t.amp wordt door Ivo M. zelf genoemd in de Arta-manual. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze versterker voldoet? Wellicht heeft de draadje-starter op het Visaton-forum een brak exemplaar gehad.

Ik heb bij Reichelt de meeste componenten gevonden voor de meetbox. Moet alleen nog een geschikt doosje en kunststof luidsprekeraansluitingen zien te vinden.

Wordt vervolgd en als het zo is dat ik met het setje van Rumoh vooruit kan, gun ik het Rudy.
De t-amp die in de manuals van ARTA wordt gebruikt is deze; https://www.thomann.de/intl/the_tamp_pm ... nmodul.htm
Daar zit een LM3886 in en die is niet gebrugd.

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: ma 18 nov 2019, 14:48
door Douwe84
hunter17 schreef:
Heren,
Dank voor jullie reacties.
@Nooby Wat ik mij afvraag, is hoe de meetjig functioneert. Is dit voor impedantiemetingen? En mis ik een doorluskabel om 2-kanaals metingen uit te kunne voeren?
Impendantie metingen kan gewoon, TS parameters ook.

zo ver ik weet is 2 kanaals ook mogelijk (volgens mij meet ik zelfs zo :) )

Re: Aanschaf meetset

Geplaatst: ma 18 nov 2019, 16:20
door hunter17
Ik heb de spullen voor de meetset inmiddels aangeschaft. Een Focusrite Solo 3rd kaart en een Dayton emm-6 mic. En natuurlijk wat kabels en pluggen. Ik heb de kabel voor de 2-kanaals meting inmiddels in elkaar gefabriekt volgens de aap note van Arta (dus niet de meetbox) en ik ben nu bezig de zaak te calibreren.

Wordt vervolgd!