Energie in een condensator
Geplaatst: vr 01 nov 2019, 20:27
Naar aanleiding van dit,
Anders blijft Kees zo vertwijfelt zitten
Een enigzins plastische uitleg waar die halve vandaan komt
Door het lineair aan te pakken hoeft er geen e-macht of integraal aan te pas te komen.
Anne
en om het draadje van Zwartoog niet verder te vervuilen, hier maar even.audiomanics schreef:Ja, de energie in Joules dus (is inderdaad Q*U), maar nu ben ik, voor mijn begrip, die halve even kwijt.. we hebben het toch over gelijkstroom? (in hoofdletters.. E=Q*U = U*U*C)Pjotr schreef:De energie gaat kwadratisch met de spanning: E = 1/2 x C x U^2
Kees
Anders blijft Kees zo vertwijfelt zitten
Een enigzins plastische uitleg waar die halve vandaan komt
Door het lineair aan te pakken hoeft er geen e-macht of integraal aan te pas te komen.
Anne