Pagina 1 van 1

schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:20
door monjet
Goedemorgen beste mensen,

Ik heb een buizenvoorversterker gebouwd met 2 '76'voortrapbuizen en een 6N6P als kathodevolger.
Het gaat om het volgende; ik heb een ingangskeuzeschakelaar op deze voorversterker en als ik die draai van de ene bron naar de andere, dan hoor ik een ontzettende knal op mijn actieve luidsprekers...zo hard, dat ik de voorversterker eerst beter uit kan zetten en dan de keuzeschakelaar omdraai !

Als ik de voorversterker aansluit op een andere eindversterker met passieve boxen dan gebeurt precies hetzelfde als ik de keuzeschakelaar bedien?!?
Er zal vast wel iemand zijn die weet wat ik het beste kan doen in zo'n geval. Commerciële versterkers hebben dit probleem niet.

groeten, Peter

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:34
door democles
Schakel je toevallig ook de min met de keuze schakelaar?

En wat voor schakelaar gebruik je?

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:43
door monjet
ik heb een single ended signaal dus plus en min, waarbij min aan de aarde ligt. Met de schakelaar schakel ik ook de min/aarde.

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:44
door ray5150
Waarom zou je ook de min willen schakelen ?

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:46
door monjet
ik gebruik een goede 'hardware' keuze draaischakelaar.

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:47
door monjet
ray5150 schreef:
Waarom zou je ook de min willen schakelen ?
Goede vraag! Ik dacht...dan heb ik minder aardlussen... :think:

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 12:49
door monjet
Zal ik het met common ground proberen?

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 13:07
door OpaBert
Je moet echt de aarde niet schakelen
Als er dan een potentiaal verschil is tussen je verschillende bronnen
Dat wordt door die aard verbinding op een nivo gebracht
Schakel je dat af !
Dan staat opeens er misschien wel enkele volts op je ingang En met inschakelen wordt dat weer naar nul
Dus dit is vragen om juist een KNAL uit je speakers

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 13:37
door monjet
:goeie: Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga het aanpassen en weer proberen

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 15:26
door monjet
Even een terugkoppeling: probleem opgelost. Dankjewel

Re: schakelknal bronkeuzeschakelaar

Geplaatst: do 24 okt 2019, 21:02
door democles
:goedzo: :goedzo: :goedzo:

Kwam me bekend voor,vandaar de snelle opmerking of je de min ook mee schakelde.

Mooi dat het opgelost is. :D

En bedankt voor de terugkoppeling.