Steampunk buizen mediacenter
Geplaatst: zo 20 okt 2019, 1:07
Edit 21-02-2020: Het eerste geluid is eruit! Hier post met schema's:
viewtopic.php?f=7&t=27886&p=1942955#p1942955
Ook als bijlage.
OP:
Hoi allemaal!
Opeens heb je het: je wilt een buizenversterker, en dan wel de "Bill" van Triode Dick waar al veel over gesproken is. En aangezien buizen prima passen in old-tech is er vast wel een mooie steampunk-stijl kast bij te maken - het oog en de fantasie wil ook wat, al dan niet omwille de WAF.
Natuurlijk wil ik weer net iets anders dan anderen, en gecombineerd met net iets te weinig ervaring in elektrotechniekland, leidt dat tot vragen. De laatste maand al veel rondgeneusd op dit forum en (alles?) over Bill gelezen. Inmiddels op een punt beland om concretere stappen te nemen. Ik hoop dat jullie je inzicht en kennis willen delen
Wat wil ik?
- buizen-eindversterker op basis van Bill
- Raspberry Pi (RPi) + HiFi DAC + TFT scherm als mediaserver, mogelijk met CD-drive
- 7x IN-9 Nixie bar indicator tubes als spectrum analyser, zie bv:
- geïntegreerde voorversterker (op dit moment alleen kanaalkeuze en volumeregeling)
- ringkerntrafo's (mooi en storingsvrij)
- alles in 1 kast. Ben nog aan het puzzelen of het in een standaardformfactor van 25x35 cm gaat passen
Ofwel, het beste van old-tech en nieuw-tech geïntegreerd. De RPi zal het meerendeel van de muziek streamen, en het scherm is vooral praktisch om Spotify en internetradio in te kunnen stellen. Dit is een voorbeeld van een RPi-gebaseerd mediacenter in stijl met IN-9, al ga ik natuurlijk voor een eigen ontwerp

(via https://github.com/project-owner/Peppy. ... -Player-UI).
Nu mijn vragen
Bouw:
1) De RPi is mogelijk een EM HF stoorzender. Moet ik mij hier bij buizen erg druk om maken? De WiFi en BT kunnen eventueel uit. Loont het om deze in een kooi af te schermen?
2) Zelfde vraag voor de IN-9 nixies. Deze voeden zich net als de buizen op "high voltage", 120-140 VDC, maar wel gepulseerd op ~100 pulsen (orde van grootte), via een Arduino.
3) Steampunk versiering komt met veel nodeloos koper of messing. Kan dat kwaad?
Voedingsschema Bill:
4) Een van de lijnen op de trafo moet 370 volt leveren voor de versterking. Klopt het dat wanneer deze lager is (bv 360 V) de versterker minder hard kan?
5) Welke stroomsterke moet deze 370 V lijn minstens kunnen leveren?
6) De 6,3 V/4 A voor de KT88's staan nu als 2 losse wikkelingen, evenals de 6SN7 en ECC99 (ook beide 6,3 V). Ik begrijp dat dit een bewuste keuze is, en dat je niet alles op ééń dikke 6,3 V lijn moet aansluiten. Waarom is dit? Zodat het linker- en rechterkanaal elkaar niet beïnvloeden bij een ongebalanceerde hoge belasting?
Waarom zijn de 6SN7 en ECC99 gescheiden?
7) Nog over de 6SN7: deze trafo levert 7 - 3,15 - 0 - 3,15 - 7, en is aangesloten op de twee 3,15 lijnen. Mag dit ook gewoon een 6,3 V wikkeling zijn, of heeft deze vorm ook een aparte karakteristiek?
8 ) De 6SN7 en ECC99 trekken beide max 0,6 A en 0,8 A respectievelijk, ik neem aan dat 1 A wikkelingen dus ook prima zijn, of is er meer ruimte nodig?
9) Bij de schakelaar staan er 100nF condensatoren over de schakelaar heen. Als ik het goed begrijp staat de versterker nooit echt uit, maar onder een hoge spanning met weinig vermogen. Ik kan mij hier niet zoveel bij voorstellen. Wat gebeurt er als er in de "uit"-stand een glas water overheen gaat? En waarom deze schakeling (lijkt me geen stand-by namelijk)?
10) Waar staat de afkorting "nrs" voor? Een standaard afkorting in de audiowereld, maar kom er niet achter
Andere voedingen, er moet dus ook een RPi (5 V/3 A), Arduino (5 V, paar mA) en nixies (140 V, 100 mA) gepowered worden:
11) Is het mogelijk om dit op dezelfde trafo te doen als voor de buizen, of liever 2 losse trafo's?
12) "Mag" ik spanningsregelaars gebruiken voor de 5 V, of geeft dat teveel vervuiling op de rest van de stroomketen? De new-tech is niet zo vergevingsgezind als de old-tech, dus ik weet niet of instelpotjes voldoende zeker zijn.
13) Dan de nixies: deze worden via PWM aangestuurd. Stoort dat ergens?
Veel vragen over de voeding dus, zoals gebruikelijk
Ik vond al deze 2 voedingen:
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 313va.html
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... -48va.html
die qua spanning (wel 360 V ipv 370 V) en vermogen passen, alleen mix ik dan wel veel 6,3 V aansluitingen. Ik overweeg ook om een aanvraag te doen bij Ringkerntrafo en Toroidy.
Dit zijn momenteel even de vragen waar ik tegenaan loop. Alvast bedankt!
Edit: voor het gemak, Triode Dick's schema van Bill:
http://www.triodedick.com/Bill/schema_voeding.GIF
Edit2: Ik ga voor de GU50, titel aangepast.
viewtopic.php?f=7&t=27886&p=1942955#p1942955
Ook als bijlage.
OP:
Hoi allemaal!
Opeens heb je het: je wilt een buizenversterker, en dan wel de "Bill" van Triode Dick waar al veel over gesproken is. En aangezien buizen prima passen in old-tech is er vast wel een mooie steampunk-stijl kast bij te maken - het oog en de fantasie wil ook wat, al dan niet omwille de WAF.
Natuurlijk wil ik weer net iets anders dan anderen, en gecombineerd met net iets te weinig ervaring in elektrotechniekland, leidt dat tot vragen. De laatste maand al veel rondgeneusd op dit forum en (alles?) over Bill gelezen. Inmiddels op een punt beland om concretere stappen te nemen. Ik hoop dat jullie je inzicht en kennis willen delen
Wat wil ik?
- buizen-eindversterker op basis van Bill
- Raspberry Pi (RPi) + HiFi DAC + TFT scherm als mediaserver, mogelijk met CD-drive
- 7x IN-9 Nixie bar indicator tubes als spectrum analyser, zie bv:
- geïntegreerde voorversterker (op dit moment alleen kanaalkeuze en volumeregeling)
- ringkerntrafo's (mooi en storingsvrij)
- alles in 1 kast. Ben nog aan het puzzelen of het in een standaardformfactor van 25x35 cm gaat passen
Ofwel, het beste van old-tech en nieuw-tech geïntegreerd. De RPi zal het meerendeel van de muziek streamen, en het scherm is vooral praktisch om Spotify en internetradio in te kunnen stellen. Dit is een voorbeeld van een RPi-gebaseerd mediacenter in stijl met IN-9, al ga ik natuurlijk voor een eigen ontwerp

(via https://github.com/project-owner/Peppy. ... -Player-UI).
Nu mijn vragen
Bouw:
1) De RPi is mogelijk een EM HF stoorzender. Moet ik mij hier bij buizen erg druk om maken? De WiFi en BT kunnen eventueel uit. Loont het om deze in een kooi af te schermen?
2) Zelfde vraag voor de IN-9 nixies. Deze voeden zich net als de buizen op "high voltage", 120-140 VDC, maar wel gepulseerd op ~100 pulsen (orde van grootte), via een Arduino.
3) Steampunk versiering komt met veel nodeloos koper of messing. Kan dat kwaad?
Voedingsschema Bill:
4) Een van de lijnen op de trafo moet 370 volt leveren voor de versterking. Klopt het dat wanneer deze lager is (bv 360 V) de versterker minder hard kan?
5) Welke stroomsterke moet deze 370 V lijn minstens kunnen leveren?
6) De 6,3 V/4 A voor de KT88's staan nu als 2 losse wikkelingen, evenals de 6SN7 en ECC99 (ook beide 6,3 V). Ik begrijp dat dit een bewuste keuze is, en dat je niet alles op ééń dikke 6,3 V lijn moet aansluiten. Waarom is dit? Zodat het linker- en rechterkanaal elkaar niet beïnvloeden bij een ongebalanceerde hoge belasting?
Waarom zijn de 6SN7 en ECC99 gescheiden?
7) Nog over de 6SN7: deze trafo levert 7 - 3,15 - 0 - 3,15 - 7, en is aangesloten op de twee 3,15 lijnen. Mag dit ook gewoon een 6,3 V wikkeling zijn, of heeft deze vorm ook een aparte karakteristiek?
8 ) De 6SN7 en ECC99 trekken beide max 0,6 A en 0,8 A respectievelijk, ik neem aan dat 1 A wikkelingen dus ook prima zijn, of is er meer ruimte nodig?
9) Bij de schakelaar staan er 100nF condensatoren over de schakelaar heen. Als ik het goed begrijp staat de versterker nooit echt uit, maar onder een hoge spanning met weinig vermogen. Ik kan mij hier niet zoveel bij voorstellen. Wat gebeurt er als er in de "uit"-stand een glas water overheen gaat? En waarom deze schakeling (lijkt me geen stand-by namelijk)?
10) Waar staat de afkorting "nrs" voor? Een standaard afkorting in de audiowereld, maar kom er niet achter
Andere voedingen, er moet dus ook een RPi (5 V/3 A), Arduino (5 V, paar mA) en nixies (140 V, 100 mA) gepowered worden:
11) Is het mogelijk om dit op dezelfde trafo te doen als voor de buizen, of liever 2 losse trafo's?
12) "Mag" ik spanningsregelaars gebruiken voor de 5 V, of geeft dat teveel vervuiling op de rest van de stroomketen? De new-tech is niet zo vergevingsgezind als de old-tech, dus ik weet niet of instelpotjes voldoende zeker zijn.
13) Dan de nixies: deze worden via PWM aangestuurd. Stoort dat ergens?
Veel vragen over de voeding dus, zoals gebruikelijk
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 313va.html
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... -48va.html
die qua spanning (wel 360 V ipv 370 V) en vermogen passen, alleen mix ik dan wel veel 6,3 V aansluitingen. Ik overweeg ook om een aanvraag te doen bij Ringkerntrafo en Toroidy.
Dit zijn momenteel even de vragen waar ik tegenaan loop. Alvast bedankt!
Edit: voor het gemak, Triode Dick's schema van Bill:
http://www.triodedick.com/Bill/schema_voeding.GIF
Edit2: Ik ga voor de GU50, titel aangepast.