Pagina 1 van 1

Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: do 17 okt 2019, 14:50
door LekkerZelfDoen
In mijn voorsteldraadje gaf ik aan dat ik als eerste zelfbouw projectje iets leuks met een setje 12" peerless SLS-315 zou willen gaan maken.
Daar werd door 'dre' met een big smile :) een eerste idee geopperd; een Ripole sub. Een idee dat ik zeker in overweging neem en nu wat meer aan het onderzoeken ben.

Wat ik me daarbij nu afvraag is waar ik aan moet denken qua versterking?
Ik heb nu enkel een simpele stereo versterker met daarop 2 mission bookshelves staan. Geen crossover of dsp mogelijkheden oid.
..Een mens moet ergens beginnen hè. ;)

Ik overweeg een Dayton SA230 subwoofer versterker. Mono. Klasse AB. 233 Watt aan 4 Ohm.
Zou dat voldoende zijn voor een Ripole sub met deze peerless drivers denken jullie, of kan ik beter even verder kijken?
Het gaat gebruikt worden voor vooral muzikaal gebruik, in een ruimte van ongeveer 4,5x4x 2,5 meter. lxbxh.
Tips misschien?

Naar de toekomst dromend, waarin ik 1 sub voor rechts en 1 sub voor links mijn verdere stereo opstelling zie ondersteunen, zou ik misschien beter naar een 2-kanaals / stereo versterker voor de sub(s) kunnen kijken, maar dan komt er voor zover ik het nu kan overzien meteen ook weer van alles bij om de sub(s) de juiste frequenties aan te kunnen bieden. Daarom leek deze Dayton mij een aardige keuze om mee te beginnen; klaar met 1 apparaat. Ook een betaalbare keuze, wat ook niet geheel onbelangrijk voor me is. De financiën zijn beperkt.

Peerless SLS-315:
https://www.tymphany.com/transducers/sls-p830669/

Dayton SA230:
https://www.daytonaudio.com/index.php/s ... ifier.html

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: do 17 okt 2019, 18:45
door LekkerZelfDoen
Of zou zoiets als deze ook een geschikte kandidaat kunnen zijn misschien?

https://www.thomann.de/nl/behringer_nx1000d.htm
https://images.static-thomann.de/pics/a ... uidenx.pdf

Ik geloof dat die alles kan wat de Dayton kan, en meer. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of de instellingen van deze behringer op basis van een beperkt aantal presets werkt of dat je het traploos kunt regelen zoals op de dayton.
En in de behringer zit een luidruchtige fan waarvan ik me afvraag of dat niet storend gaat zijn bij huiskamergebruik. Ik heb wel gelezen dat daar wat modificaties voor bestaan, maar dan nog. Heeft iemand daar ervaring mee?

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: do 17 okt 2019, 18:47
door Chocomel
Voor de NX1000D is software te downloaden, dan kan je zelf zien of je voldoende instelmogelijkheden hebt. De lawaaiige ingebouwde ventilator kan je vervangen door een stillere.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 13:26
door LekkerZelfDoen
Dankjewel voor je input.

Ik draai Linux en het was even stoeien met 'Wine' om het voor Windows bedoelde programma van Behringer toch aan de praat te krijgen, maar het draait nu. Niet 100%, er mist wat textuele informatie in de verschillende vensters, maar voldoende om te zien dat er qua instellingen ruim voldoende mogelijk is ten opzichte van de Dayton.

De hele DSP ontwikkeling in het algemeen is eigenlijk volledig langs me heen gegaan, omdat er al die tijd voor mij geen impuls was om er mee bezig te gaan. Die is er nu wel. Ik heb nog een flinke inhaalslag te maken op dat gebied zeg!. :)

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: vr 18 okt 2019, 17:45
door jvenema
Je zou ook voor de NX3000 kunnen gaan, die is nauwelijks duurder dan de NX1000. Hou er rekening mee dat de opgegeven vermogens, piekvermogens zijn bij Behringer. Voor subwoofer is DSP ideaal, je kunt netjes de delay instellen, wat vaak wel prettig is. Je kan EQ dingen doen etc.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: vr 27 dec 2019, 16:21
door LekkerZelfDoen
Hallo zelfbouw koningen en koninginnen.


Ik wilde hier nog maar even aangeven dat ik er in stilte nog steeds mee bezig ben hoor.
't is alleen dat ik nogal wat moeite heb met alle nieuwe droge stof van voor mij hoog niveau die ik tot me te nemen heb wil ik écht iets deftigs in elkaar kunnen zetten. Ben meer een man van de praktijk zeg maar. Amper concentratie voor theorie. :)
Ik moet ook zeggen dat hier op dit forum wat topics lezen voor mij toch wel best wel humbling is. Wat een kwaliteit zeg! Prachtig. :kwijl:

Wat de versterking betreft: Ik neig nu naar een Hypex Fusion. Dit omdat dit toch het beste aansluit bij mijn toekomst wensen/dromen. Ik bedoel ik kan nu wel een losse subwoofer versterker a la die Dayton, of een p.a. versterker a la die Behringer kopen, maar dan komt daar later nog weer een versterker voor de rest van de speakers bij en zo.

Ik had bedacht dat nu bijvoorbeeld een 3 kanaals Hypex (waar ik dan voorlopig voor de sub maar 1 kanaal, of 2 kanalen bridged van ga gebruiken) kopen voor de te bouwen sub initieel dan wel wat duurder is, maar dat ik deze later dan wel goed kan gebruiken om ook de overige speakers mee aan te sturen. Voor stereo komt er dan natuurlijk wel nog een Hypex bij dan, maar dan nog.

Ik ben nu o.a. aan het onderzoeken of ik als leek, zonder meetapparatuur, een Hypex enigszins behoorlijk zou kunnen programmeren, en wat ik naast mijn computer verder nog nodig heb om het audiosignaal naar de Hypex{en} te sturen. Eigenlijk of enkel een behoorlijke externe geluidskaart daarvoor afdoende is.

Een hoop uit te zoeken nog...
Dus... Het zal nog wel een beste poos stil blijven. Hopelijk kan ik mijn plannen toch ooit hier showen met wat plaatjes. :)


Groet, en fijne dagen allemaal,
LekkerZelfDoen.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: vr 27 dec 2019, 19:08
door Shadow
LekkerZelfDoen schreef:
Hallo zelfbouw koningen en koninginnen.


Ik wilde hier nog maar even aangeven dat ik er in stilte nog steeds mee bezig ben hoor.
't is alleen dat ik nogal wat moeite heb met alle nieuwe droge stof van voor mij hoog niveau die ik tot me te nemen heb wil ik écht iets deftigs in elkaar kunnen zetten. Ben meer een man van de praktijk zeg maar. Amper concentratie voor theorie. :)
Ik moet ook zeggen dat hier op dit forum wat topics lezen voor mij toch wel best wel humbling is. Wat een kwaliteit zeg! Prachtig. :kwijl:

Wat de versterking betreft: Ik neig nu naar een Hypex Fusion. Dit omdat dit toch het beste aansluit bij mijn toekomst wensen/dromen. Ik bedoel ik kan nu wel een losse subwoofer versterker a la die Dayton, of een p.a. versterker a la die Behringer kopen, maar dan komt daar later nog weer een versterker voor de rest van de speakers bij en zo.

Ik had bedacht dat nu bijvoorbeeld een 3 kanaals Hypex (waar ik dan voorlopig voor de sub maar 1 kanaal, of 2 kanalen bridged van ga gebruiken) kopen voor de te bouwen sub initieel dan wel wat duurder is, maar dat ik deze later dan wel goed kan gebruiken om ook de overige speakers mee aan te sturen. Voor stereo komt er dan natuurlijk wel nog een Hypex bij dan, maar dan nog.

Ik ben nu o.a. aan het onderzoeken of ik als leek, zonder meetapparatuur, een Hypex enigszins behoorlijk zou kunnen programmeren, en wat ik naast mijn computer verder nog nodig heb om het audiosignaal naar de Hypex{en} te sturen. Eigenlijk of enkel een behoorlijke externe geluidskaart daarvoor afdoende is.

Een hoop uit te zoeken nog...
Dus... Het zal nog wel een beste poos stil blijven. Hopelijk kan ik mijn plannen toch ooit hier showen met wat plaatjes. :)


Groet, en fijne dagen allemaal,
LekkerZelfDoen.
Er staat in het te koop topic een dijk van een Hypex versterker voor een prikkie te koop, voeding erbij en kassie eromheen, klaar.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: vr 27 dec 2019, 19:14
door toetertje
Ik gebruik voor mijn 2 subs, een hypex psc2.400. Die is een stuk goedkoper dan de fusion,
en het bevalt mij erg goed.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: vr 27 dec 2019, 19:20
door ds23man
toetertje schreef:
Ik gebruik voor mijn 2 subs, een hypex psc2.400. Die is een stuk goedkoper dan de fusion,
en het bevalt mij erg goed.
Niet meer leverbaar.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:14
door LekkerZelfDoen
Shadow schreef:
Er staat in het te koop topic een dijk van een Hypex versterker voor een prikkie te koop, voeding erbij en kassie eromheen, klaar.
Bedankt voor de verwijzing. Ik had m voorbij zien komen ja. Maar die is nog niet gebruiksklaar, en ik denk ook veel zwaarder dan nodig.
Kijk het begon allemaal met een subje bouwen als eerste zelfbouwaudio avontuurtje. Dat loopt nu al voldoende uit de hand doordat ik door wat verdieping zicht krijg op wat er allemaal bestaat... naast wat er in de Mediamarkt staat zeg maar. ;)
Voor nu zie ik het niet zitten om dan ook weer eerst een versterker aan de praat te moeten zien krijgen. Dan word het bij elkaar gewoonweg teveel om ineens te behappen allemaal.
toetertje schreef:
Ik gebruik voor mijn 2 subs, een hypex psc2.400. Die is een stuk goedkoper dan de fusion,
en het bevalt mij erg goed.
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat die Fusions beter bij mijn plannen aansluiten, mits ik ze behoorlijk aan het werk krijg dan he. :)

Het idee is dat ik met 1 of 2 stuks 3-kanaals Fusions voorlopig respectievelijk 1 of 2 subs kan aansturen, eerst nog gewoon naast mijn oude simpele stereoversterker met daarop mijn twee Mission speakers als ik met maar 1 Fusion begin.
Met 2 stuks 3-kanaals Fusions dacht ik m'n Mission speakers ook met die Fusions aan te kunnen gaan sturen. Dus per Fusion 1 kanaal voor de sub (of twee kanalen bridged als dat kan) en een kanaal met gewoon een flat EQ voor de missons, die natuurlijk al een eigen passieve filter ingebouwd hebben. In dat geval word mijn huidige simpele stereo versterker dus overbodig. Daar is ie ook wel aan toe eerlijkgezegd. ;)
En uiteindelijk kan ik dan in de toekomst altijd nog zelf wat gaan bouwen met de 2 stuks 3-kanaals Fusions als basis. 2-weg met ondersteunende subs, of misschien 3-weg.
Het leek me zo het meest flexibel en toekomstbestendig.

Maargoed... Het is nog een lange weg voor me. :)

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:24
door Shadow
Heb je het idee dat een Fusion wel een gebruiksklaar product is dan? Als je bij wijze van spreken net uit de Media Markt komt dan wordt dit een hele steile leercurve.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:37
door LekkerZelfDoen
Ik chargeerde het met die Mediamarkt opmerking natuurlijk.

Van de fusions heb ik de indruk dat ze gebruiksklaar zijn in de zin van dat je er geen componenten voor bij elkaar hoeft te gaan zoeken en in elkaar hoeft te solderen en zo.
Wel heb ik denk ik goed door dat daar nog heel wat bij komt kijken om ze juist te kunnen programmeren. Daar hangt het nu ook op. Eerst maar die software goed gaan doornemen, en inderdaad van 0 af aan gaan uitvogelen hoe men filtering opbouwd. Op dat vlak wordt het een hele steile denk ik ja.

Maar verbeter me gerust als je denkt dat ik het veels te veel onderschat en het eigenlijk niet te doen is voor iemand die er nog helemaal geen kaas van heeft gegeten. Graag zelfs.

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Geplaatst: zo 29 dec 2019, 17:57
door Shadow
Ik denk dat het een hele mooie leerweg kan zijn juist!