Pagina 1 van 2

Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 0:44
door scanspeakman
Na circe 15 jaar met veel plezier naar de Scanspeak Reference Plus geluisterd te hebben, begon het te jeuken om weer eens iets nieuws te bouwen. Na veel zoeken en lezen besloten de gok te wagen en het ATS4-HE ontwerp van Troels Gravesen te gaan bouwen. Kan mijn ExtremA klasse-a eindbak het hoog en de mid aansturen en worden de twee laag-drivers actief aangestuurd door een 2x 250w Hypex FA252 klasse-d versterker.

http://www.troelsgravesen.dk/ATS4-HE.htm

Inmiddels is het meeste spul wel binnen. De kit besteld bij Jantzen in Denemarken aangezien Troels de waardes van het filter niet vrijgeeft (en vandaar dat ik de waardes zwart heb gemaakt op de foto's). Snap hem wel aangezien hij zijn site in de lucht moet houden en blijkbaar in het verleden shops complete kits aanboden zonder enige vergoeding naar hem voor het ontwerp. En daarnaast had ik met de Ref Plussen al goede ervaringen met Jantzen onderdelen dus die wilde ik sowieso weer gebruiken.

Het hout laten zagen bij opmaatzagen.nl . Best tevreden mee. Redelijk precies. Alleen een paar trapezium-vormige stukken voor de mid-frontjes hadden netter gekund. Ze hebben lang niet alles kunnen doen dus ik moet zelf ook nog aan de slag. Nog nooit met een frees of zaagtafel gewerkt aangezien de Ref Plussen als bouwpakket van Speaker&Co kwamen wat je alleen maar in elkaar hoefde te lijmen bij wijze van spreken. Maar goed.....alleen maar mooie uitdaging!

Begonnen met de filters bouwen aangezien ik hier wel al ervaring mee had. OP de lege plek komt nog condensator voor het hoog; een Jantzen Amber-Z cap die nog binnen moet komen. Daarna met gaten maken in de stukken van de bracing aan de slag gegaan. Eerst maar eens in stuk gecoat mdf geoefend en daarna "voor echie". Het mdf is overigens zwart vochtbestendig MDF (vanwege het klimaat waar ik woon; niet in Nederland). Is net wat harder dan normaal MDF maar werkt wel lekker. Paar kleine foutjes bij de eerste twee cirkels (learning curve) maar zie je straks niets van aangezien het aan de binnenzijde zit. Op een later moment ga ik beginnen aan de meer zichtbare delen.

To be continued! (al kan het heel goed zijn dat er paar maanden tussen updates zit; totaal geen haast met bouwen en veel andere dingen te doen).

(AT-)Scanspeakman

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 7:35
door tonvandeacker
Dat is een serieus bouw project.
Gelukkig heb je geen haast en dat moet je ook niet hebben.
Prachtig filter...mooie Delund Condensators en dat pakketje Alu condensators op elkaar....geweldig.

Veel bouw plezier....ik ga dit wel volgen...

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 8:06
door MechanicalAnimal
Leuk!!!!1 :yeah: :rock:

ik ga dit volgen, ik heb de ontwerpen van Troels altijd erg gaaf gevonden, zeker die grote mastodonten :goeie:

Go big or go home :mrgreen:

Sucses met de bouw :goedzo:

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 8:17
door hunter17
Fantastisch dat je dit aandurft! Zowel omdat je de luidsprekers niet hebt beluisterd en ook constructietechnisch (ht/mt) omdat je geen tot weinig frees- en zaagervaring hebt. Ik had voor mijn Ekta mk2 geen freeservaring en wat ik ervan kan zeggen:

Rustig aan, niet teveel mm in een keer willen doen;
Zorg voor een scherpe frees, zeker op de “kritische” plaatsen (uitsparingen op de zichtbare plaatsen);
Meten! Beter 0,2 mm erbij dan dat je te diep gaat.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de ht/mt behuizing!

Succes en vooral veel plezier :beer: :think: :lol:

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 9:19
door Leeuwarden
Goed te zien dat er steeds meer Troels wordt gebouwd!

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 11:48
door Zweitse
Leeuwarden schreef:
Goed te zien dat er steeds meer Troels wordt gebouwd!
Zou het een virus zijn :mrgreen:

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 12:23
door MechanicalAnimal
Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:
Goed te zien dat er steeds meer Troels wordt gebouwd!
Zou het een virus zijn :mrgreen:
BSE, H5N1, ATS4-HE :mrgreen:

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 12:49
door Leeuwarden
Zou zomaar kunnen. Afgelopen 6 dagen gemiddeld één kilo per dag afgevallen. Mag nu wel ophouden, heb zelfs geen energie meer om aan zelfbouwen te denken...

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: do 10 okt 2019, 22:54
door Pjotr
Leeuwarden schreef:
Zou zomaar kunnen. Afgelopen 6 dagen gemiddeld één kilo per dag afgevallen. Mag nu wel ophouden, heb zelfs geen energie meer om aan zelfbouwen te denken...
hunter17 schreef:
Rustig aan, niet teveel mm in een keer willen doen
:relax:

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: vr 11 okt 2019, 9:15
door Douwe84
Mooi project zeg! nu ben ik wel benieuwd waar je (ongeveer) woont...

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: vr 11 okt 2019, 21:03
door richard
Leeuwarden schreef:
Zou zomaar kunnen. Afgelopen 6 dagen gemiddeld één kilo per dag afgevallen. Mag nu wel ophouden, heb zelfs geen energie meer om aan zelfbouwen te denken...
Dat is wel foute boel. Tenzij je 635 kilo weegt.
Afbeelding

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: vr 11 okt 2019, 21:30
door Leeuwarden
:lol: Die 635 haal ik net niet...

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: za 12 okt 2019, 21:41
door scanspeakman
Nooby schreef:
Mooi project zeg! nu ben ik wel benieuwd waar je (ongeveer) woont...
Caribisch gebied. Warm en vochtig dus.

Scanspeakman

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: zo 13 okt 2019, 8:07
door Douwe84
kan je wel zeggen :)

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: di 25 feb 2020, 1:27
door scanspeakman
In de afgelopen maanden rustig doorgezaagd, gefreesd, geplakt, geschuurd. Het begint ergens op te lijken. Al beginnen de bass-units ook steeds zwaarder en daardoor moeilijker handelbaar te worden.

Inmiddels ook de nieuwe Jantzen Amber Z-cap koperfolie caps binnen voor het filter. Die dingen zijn ENORM ondanks de niet al te grote waarde. Ongeveer formaat cola-blikje. Ook de mids en tweeters als een keer aangesloten om te testen. Komt in ieder geval geluid uit dat niet eens zo heel raar of slecht klinkt.

Aangezien het mijn eerste echte zelfbouwproject met speakers is (vorige project was zo'n kant en klaar pakket van speaker&co dat je alleen hoeft te plakken) ook de nodige dingen geleerd en verkeerd gedaan. Tweeterfrontjes verkloot. Gelukkig had ik een paar dingen extra laten zagen waardoor ik voldoende extra materiaal heb. Kwaliteit wat ik hier lokaal kan kopen is echt ruk. Maar goed...is een leerproces.

Tip 1: zorg dat je geen haast hebt. Elke fout die ik heb gemaakt was uit de categorie "nog even snel dit doen.....".
Tip 2: bespaar niet op je zaagtafel en frees. Ik heb een goedkope cheppach zaagtafel besteld. Best ok maar die geleider die er bij zit is echt waardeloos. Heb zelf iets nieuws moeten maken. Ook de gradenboog voor het zaagblad is circa 2 graden off. En 22mm waterbestendig mdf (denk dus dat het meer hdf is) vindt een normale bosch frees ook niet altijd even leuk als je er helemaal doorheen moet.

Bij deze een update:

Scanspeakman

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: di 25 feb 2020, 7:54
door tonvandeacker
Lekker bezig...oefening baart kunst.
Word erg mooi met dat zwart mdf.

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: di 25 feb 2020, 9:16
door ds23man
Heftig!

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: di 25 feb 2020, 9:34
door Douwe84
Gaaf hoor! (dat zonnetje op de laatste foto ook 8) )

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: za 21 mar 2020, 5:35
door scanspeakman
En we zijn weer een (heel) stuk verder. De speakers zitten in elkaar. Het lijk er wellicht op dat het zo goed als klaar is voor de spuiterij maar helaas nog niet het geval. Paar dingen zijn nog niet goed; tweeter behuizingen moeten opnieuw. Verhoudingen kloppen gevoelsmatig niet helemaal (was ook een schatting; bouwtekening was niet helemaal duidelijk). Verder nog een paar hoekjes moeten nog worden afgeschuind. Maar ben stiekem best een beetje trots op hoe ze zijn geworden, zeker aangezien ik tot een paar maanden geleden nog nooit een frees of zaagtafel had aangeraakt. Redelijk steile leercurve.

Maar de hamvraag; hoe klinkt het? Eerste keer luisteren en.......totaal geen bass. Hmmm..... Bleek dat ik een setting verkeerd had bij de hypex versterkers. Toen dat gefixt was juist teveel bass. Met een meetmicrofoon frequentie-curve gemeten en aan de hand daarvan afgesteld. Was voor mijn gevoel nog iets teveel, db-tje minder en daarna half db-tje meer en dat klonk al best ok. Eerste indruk was een beetje teruggetrokken. Maar hoe ze hadden aangestaan en hoe meer ik luisterde hoe beter het begon te klinken. Inmiddels klein weekje verder en klinkt gewoon ontzettend goed. Niet heel vergevingsgezind in de zin dat slechte opnames ook echt gewoon slecht klinken. Maar met goede opname is het echt genieten en soms kippevel. Stemmen klinken werkelijk fantastisch. Echt waanzinnig. En het laag; dat is eigenlijk niet nadrukkelijk aanwezig maar klinkt als een geheel (zoals het hoort). Maar als er laag in een opname zit, dan gaan het ook heel erg laag met deze speakers. Wauw. Wil je meer bass? Koop een equalizer. Wil je diepere bass? Kijk dan naar een ontwerp als dit. Film kijken is ook super. Ben zelf nooit zo van surround geweest en nu al helemaal niet meer.

Kortom; binnenkort tweeter kastjes opnieuw maken, de speakers verder netjes afwerken en behuizingen voor filter maken (ligt nu nog op de grond en op tafeltje links op de foto) en bij de bass openingen aan de zijkanten moet nog een soort rooster gemaakt worden. Maar in de tussentijd kan er in ieder geval al flink van genoten worden. En stiekem wel benieuwd hoe ze klinken met mijn ExtremA en Relaixed, maar dat weet ik helaas pas over paar jaar als de speakers weer naar NL verscheept worden. Kijk er niet heel naar uit weer met die dingen te gaan slepen; echt nauwelijks meer te tillen.

Scanspeakman

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: za 21 mar 2020, 8:33
door Wieger61
Ziet er prachtig uit! Wel lijkt me je akoestiek nogal hard. Verder zo ik ze tenminste 1 meter van de muren opstellen voor optimaal stereo ( tbv verlaten van reflecties)

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: za 21 mar 2020, 12:05
door ray5150
scanspeakman schreef:
maar dat weet ik helaas pas over paar jaar als de speakers weer naar NL verscheept worden. Kijk er niet heel naar uit weer met die dingen te gaan slepen; echt nauwelijks meer te tillen.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... b2EALw_wcB

Zoiets is daar toch ook wel te krijgen ? anders zelf maken. plaatje 18 mm multiplex en 4 wielen.

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: za 21 mar 2020, 15:05
door Leeuwarden
ray5150 schreef:
scanspeakman schreef:
maar dat weet ik helaas pas over paar jaar als de speakers weer naar NL verscheept worden. Kijk er niet heel naar uit weer met die dingen te gaan slepen; echt nauwelijks meer te tillen.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... b2EALw_wcB

Zoiets is daar toch ook wel te krijgen ? anders zelf maken. plaatje 18 mm multiplex en 4 wielen.
Ja en dan nog vier man om de speaker erop te tillen :lol: Ik ken het gevoel met mijn NEXT 4. Laatst eigenhandig een verdieping hoger gesleept... :-#

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: zo 22 mar 2020, 3:16
door scanspeakman
ray5150 schreef:
scanspeakman schreef:
maar dat weet ik helaas pas over paar jaar als de speakers weer naar NL verscheept worden. Kijk er niet heel naar uit weer met die dingen te gaan slepen; echt nauwelijks meer te tillen.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... b2EALw_wcB

Zoiets is daar toch ook wel te krijgen ? anders zelf maken. plaatje 18 mm multiplex en 4 wielen.
Dit is precies waar ik ze al die tijd op verplaatst heb. Maar probeer ze er maar weer eens op te tillen en vervolgens op je werkbank.......

Scanspeakman

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: zo 22 mar 2020, 3:18
door scanspeakman
Wieger61 schreef:
Ziet er prachtig uit! Wel lijkt me je akoestiek nogal hard. Verder zo ik ze tenminste 1 meter van de muren opstellen voor optimaal stereo ( tbv verlaten van reflecties)
Thanks. Ze staan nu al grofweg een metertje van de muur. Niet goed te zien op foto. En net buiten het zicht op de foto ligt een groot vloerkleed en stoffen bank. Dat dempt het nodig. Maar in dit klimaat wil je niet echt veel van dat soort stoffen dingen in je huis....

David

Re: Troels Gravesen ATS4-HE

Geplaatst: wo 25 mar 2020, 10:46
door MechanicalAnimal
Geweldig om te zien, gefeliciteerd met de bouw!

Ik vind ze echt superstoer :goeie: