Pagina 1 van 1
Defecte scanspeak units
Geplaatst: za 28 sep 2019, 13:26
door minko
Ik zit met een probleem
sinds een aantal jaar geniet ik van de scanspeak reference monitor samen met een arcam AVR200 versterker
Na terugkomst van mijn zomervakantie speelde de rechterspeaker niet meer
de 2 units verwijderd en het filter
alles uit het filter losgesoldeerd omdat ik dacht dat het probleem daar zat
Niet dus.
Beide units zijn defect
meet geen ohmse weerstand meer.
ook op een batterij geen reactie
het gaat om een
tweeter scanspead D2905 9000
midwoofer 18W8546-01
kan iemand deze repareren of weet waar dit zou kunnen
hoe zou dit kunnen gebeuren
ben zelf niet zo onderlegd dat ik dit kan verklaren
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: za 28 sep 2019, 13:29
door dre
Ik zou eerst maar eens je versterker laten controleren voordat je er weer wat op aan gaat sluiten.
Voordat je nieuwe units ook in rook op gaan.......
Een 9000 tweeter heb ik nog voor je liggen trouwens,maar volgens mij zit de 9900 er in..........
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: za 28 sep 2019, 13:31
door ray5150
Je versterker laten nakijken is inderdaad geen slecht idee.
Ik denk dat je voor de scanspeak units het beste eens contact kunt opnemen met :
https://www.total-speaker-repair.nl/
Alhoewel ze momenteel met vakantie zijn.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: za 28 sep 2019, 20:40
door minko
Klopt Dre, schrijffoutje, er zit inderdaad een 9900 in
Ik heb nu een oude speaker aangesloten. Kijken of deze heel blijft
wat zou er met de versterker mis kunnen zijn, jullie enig idee ??
Ik zal zeker een contact opnemen met hun
Van Audiolab heb ik begrepen dat voor de tweeter een nieuwe spreekstoel gemonteerd ka worden
Koste 99 euro
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: za 28 sep 2019, 20:42
door dre
Een defect aan de versterker kan een gelijkspanning op de uitgang geven,dan fikt elke speaker af........
Even een multimeter op de uitgang en je weet alles.
Als er 2 units gelijk defect gaan,weet je eigenlijk al dat het uit de versterker komt.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: za 28 sep 2019, 21:01
door Chocomel
Vreemd dat alleen de rechterluidspreker kapot is. En vreemd dat ook de tweeter kapot is, het passieve filter in de luidspreker beschermt de tweeter namelijk tegen gelijkspanning. Een tweeter kan wel kapot gaan als de versterker oscilleert, maar dat zou de woofer dan weer overleven.
Voor de zekerheid: hoe test je de units met een batterij? Is de batterij nog vol?
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 8:00
door Olaf Analogue
Chocomel schreef:Vreemd dat alleen de rechterluidspreker kapot is. En vreemd dat ook de tweeter kapot is, het passieve filter in de luidspreker beschermt de tweeter namelijk tegen gelijkspanning. Een tweeter kan wel kapot gaan als de versterker oscilleert, maar dat zou de woofer dan weer overleven.
Voor de zekerheid: hoe test je de units met een batterij? Is de batterij nog vol?
Mocht hij de tweeter met een batterij hebben getest dan is deze daardoor stuk gegaan en dan klopt alles weer.

Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 14:46
door richard
Olaf Markus schreef:
Mocht hij de tweeter met een batterij hebben getest dan is deze daardoor stuk gegaan en dan klopt alles weer.

Daar zou een beetje tweeter wel tegen moeten kunnen.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 14:50
door pappaleo
richard schreef:Olaf Markus schreef:
Mocht hij de tweeter met een batterij hebben getest dan is deze daardoor stuk gegaan en dan klopt alles weer.

Daar zou een beetje tweeter wel tegen moeten kunnen.
Inderdaad, als het geen 24v accu was, maar een penlightje, dan is er niets aan de hand.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 14:56
door ds23man
Blijf het een vreemd verhaal vinden. Je bent op vakantie en als je thuiskomt zijn er twee driver overleden?

Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 15:14
door richard
ds23man schreef:Blijf het een vreemd verhaal vinden. Je bent op vakantie en als je thuiskomt zijn er twee driver overleden?

Je moet ze dan ook wel op tijd water geven.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 15:37
door ds23man
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 21:51
door minko
Ik heb de tweeter inderdaad met een AAA batterij getest,
Vandaag ook veel info verzameld over tweeteers en hoe deze in elkaar zitten.
Vanavond de tweeter gedemonteerd ( spreekspoel ) en deze is inderdaad kapot ( al of niet van de de batterij )
deze laat ik dus repareren.
De midwoofer ook veel over gezien en gelezen.
Ook hier maar de stoute schoenen aangetrokken en op onderzoek gegaan.
Heel voorzichtig geprobeerd de draadjes van de spoel naar de aansluit terminals op te zoeken.
Nou dat is erg lastig.
Heel dun draadje en stevige lijm op de conus.
Dat ging m niet worden dus....
Voorzichtig de foamran rondom losgemaakt en de rond rondom de spoel van het huis losgemaakt
beide zonder scheuren losgekomen
Spoel door kunnen meten en deze is nog oke
dus voorzichtig maar draadje aan solderen en naar de terminals verlengen.
Moet dit laatste stukje altijd via een `leads`' of hoe dit ook mag heten ?
MInk0
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 21:54
door minko
Mn versterker is een ARCAM AVR200.
hier zit oa. een DC beveiliging in.
Ik heb er nu een oude speaker op staan om te kijken of en wat er gebeurd.
Totop heden nog niets aan de hand
wacht het een tijdje af.
Vindt het ook allemaal maar vreemd
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 21:59
door dre
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: zo 29 sep 2019, 22:37
door pvanlingen
Een raadsel.
De aluminium spreekspoeldrager van de tweeter krijg je met een batterijtje echt niet zo vervormd.
Kan door een klap ook niet tegen de boden komen.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: ma 30 sep 2019, 16:22
door Marp
Is die woofer het exemplaar waarbij je in 2015 een gelijkstroomweerstand
van 29 Ohm hebt gemeten?
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: ma 30 sep 2019, 18:52
door Marp
minko schreef:Spoel door kunnen meten en deze is nog oke
dus voorzichtig maar draadje aan solderen en naar de terminals verlengen.
Moet dit laatste stukje altijd via een `leads`' of hoe dit ook mag heten ?
Ja, altijd litzedraad gebruiken. Ander draad is te breukgevoelig of beweegt onvoldoende soepel met de conus mee. Kan je de losgehaalde draden niet opnieuw vastzetten?
En vergeet niet om het laatste stukje litzedraad onbeweeglijk tegen de conus te fixeren. Anders laat de soldeerverbinding los of breekt het spoeldraadje.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: ma 30 sep 2019, 22:04
door minko
Oké, daarvoor is dus de litze, bedankt voor de info.
Met de woofer, nee dit is een andere.
hou jullie op de hoogte,
gr
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: ma 30 sep 2019, 22:06
door minko
Nog een vraagde, wie weet welke lijn je gebruikt voor het lijmen van de linze en voor de stofkap op de konus.
Sit is toch andere lijn als diegene die je voor een foamrand gebruikt?
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: ma 30 sep 2019, 22:19
door dre
Het lijkt wel een beetje op hotglue,maar of dat het is........
Had je de link voor een nieuwe dome met spreekspoel gezien?
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: di 01 okt 2019, 11:13
door Chocomel
Smeltlijm blijft niet zitten bij bewegende onderdelen. Fabrikanten gebruiken voor de stofkap vaak lijm die zacht wordt bij verwarmen, ik weet niet welke lijm dat is. Contactlijm (stofkap) en epoxy (doorvoer litze bij conus) doen het meestal wel goed. Voor dat laatste heb ik een keer secondelijm gebruikt en dat zit ook nog steeds vast.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: di 01 okt 2019, 12:01
door beijert
Ik heb bij dezelfde woofers gewone bisonkit gebruikt. Uit een tube.
Of het duurzaam is weet ik niet, ik maak er anders passieve radiators van.
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: di 01 okt 2019, 20:52
door minko
ja, Dre bedankt, die ga ik bestellen en monteren.
De lijm ook bedankt voor de info.
ik kan nu alles bestellen
wordt vervolgd
Re: Defecte scanspeak units
Geplaatst: di 01 okt 2019, 22:31
door richard
minko schreef:Oké, daarvoor is dus de litze, bedankt voor de info.
De draden (litzes) naar een tweeter zijn vaak een legering van koper met fosfor, dat maakt ze taaier en minder breukgevoelig.