Pagina 1 van 1

Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 17:40
door njitram
Hallo,
Als complete noob heb ik een gitaarversterkertje (ruby amp) volgens een schema van tweakers (https://tweakers.net/reviews/7276/1/bou ... y-amp.html) in elkaar gezet.
Als ik hem echter aanzet dan klinkt al vrij snel een harde pieptoon, vergelijkbaar met het snerpende / toeterende geluid dat een ballon maakt als je die leeg laat lopen. Als ik het volume heel zacht zet verdwijnt de pieptoon. Het geluid van de gitaar wordt nauwelijks versterkt, het is net hoorbaar met je oor tegen het speakertje.
Ik heb alle weerstanden doorgemeten en dat lijkt allemaal te kloppen.
Mijn ledje werkt ook :).
Kan er iets mis zijn met de condensatoren? Die heb ik een paar keer opnieuw moeten solderen
Of met de transistor?

Wie kan me in heldere taal uitleggen wat er aan de hand kan zijn? (Dank alvast)

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 17:50
door Shadow
Welkom!
Als ik de boel zo door lees kan er niet veel mis, heb je de gain niet te ver open staan?

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 18:42
door ray5150
Weerstanden en condensatoren gaan niet zo snel stuk.
Transistoren, FET's en IC's kunnen niet zo goed tegen oververhitting, statische elektriciteit, en verkeerd om solderen.

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 18:51
door ray5150
Paar foto's van het werkstuk zijn ook wel handig.

:foto:

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 19:49
door njitram
Shadow schreef:
Welkom!
Als ik de boel zo door lees kan er niet veel mis, heb je de gain niet te ver open staan?
Ook met gain helemaal dicht toetert hij

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 19:52
door Ah!buis
Hallo Martijn, nieuw hier en blijkbaar ook in de elektronica :lol:
Het schematje opgehaalt en de te verwachten spanningen erin gezet (je hebt toch wel een voltmeter :?
Vermoedelijk terugkoppeling die de boel laten fluiten.Kan door verkeerde bedrading (daarvoor hoeven de verbindingen niet fout te zijn).
Zou zeggen verwissel eerst 's de aansluitingen 2 en 3 van de LM386.Dan wordt een mogelijke meekoppeling (fluiten) een tegenkoppeling en dan is het over.
Anne

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 19:56
door njitram
ray5150 schreef:
Paar foto's van het werkstuk zijn ook wel handig.

:foto:

Hierbij wat plaatjes van de verschillende onderdelen en het overzicht

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 20:01
door njitram
Ah!buis schreef:
Hallo Martijn, nieuw hier en blijkbaar ook in de elektronica :lol:
Het schematje opgehaalt en de te verwachten spanningen erin gezet (je hebt toch wel een voltmeter :?
Vermoedelijk terugkoppeling die de boel laten fluiten.Kan door verkeerde bedrading (daarvoor hoeven de verbindingen niet fout te zijn).
Zou zeggen verwissel eerst 's de aansluitingen 2 en 3 van de LM386.Dan wordt een mogelijke meekoppeling (fluiten) een tegenkoppeling en dan is het over.
Anne

Helemaal on-spot. Ik weet niets van elektronica maar vind het wel leuk om wat te experimenteren. Ik heb idd een voltmeter. Ik ga aan de slag met je plaatje... Top aan iedereen, al zo snel zoveel reacties!

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 20:49
door njitram
Ah!buis schreef:
Hallo Martijn, nieuw hier en blijkbaar ook in de elektronica :lol:
Het schematje opgehaalt en de te verwachten spanningen erin gezet (je hebt toch wel een voltmeter :?
Vermoedelijk terugkoppeling die de boel laten fluiten.Kan door verkeerde bedrading (daarvoor hoeven de verbindingen niet fout te zijn).
Zou zeggen verwissel eerst 's de aansluitingen 2 en 3 van de LM386.Dan wordt een mogelijke meekoppeling (fluiten) een tegenkoppeling en dan is het over.
Anne


In de bijgestuurde foto zie je dat de middelste draad van de Volume potmeter verbinding maakt met het tweede pinnetje van de LM386. Het rode draadje en het gele draadje maken contact met de derde pin. Welke zou ik dan moeten omdraaien?
Een andere vraag heeft te maken met de aansluiting van de transistor:
In het oorspronkelijke schema staat S1; G2; D3. In jouw plaatje zie ik (ook) D1; S2; G3. Kan dat nog iets zijn?

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 21:06
door Ah!buis
Pin 3 en 4 zitten aan de massa,aarde, min vd batterij (drie benamingen voor 't zelfde).Dat blijft zo behalve pin3.
Wat nu aan 2 zit (potmeter midden) komt aan 3 en 2 nu aan 4,massa,aarde...
Oh, en de spanningen in het schema zijn ook tov die massa,aarde, min batterij.
Anne

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 21:51
door njitram
Ah!buis schreef:
Pin 3 en 4 zitten aan de massa,aarde, min vd batterij (drie benamingen voor 't zelfde).Dat blijft zo behalve pin3.
Wat nu aan 2 zit (potmeter midden) komt aan 3 en 2 nu aan 4,massa,aarde...
Oh, en de spanningen in het schema zijn ook tov die massa,aarde, min batterij.
Anne
Oef, dat werkt dus niet. Geen piep, maar ook helemaal geen enkele reactie van de speaker meer. Oh, wacht, ik moet nóg een draadje verleggen *#%! Ja, hij piept niet meer en ik hoor een lichte ruis -maar verder geen geluid als ik mijn gitaar aansla)

Dan nog de voltages op de LM386 (ongewijzigd door de herbedrading):
Pin: Voltage
1: 1,33 V
2-4: 0 V
5: 4,3 V
6: 9 V
7 4,5 V
8: 1,33 V

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 23:21
door Ah!buis
Spanningen kloppen wel.
Gitaar rechtstreeks aan de volumeregelaar (R3) verbinden, ipv C1.Als er dan wel (niet erg hard) geluid komt zit er iets mis bij de fet transistor.
Anne

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 16:44
door njitram
Ah!buis schreef:
Spanningen kloppen wel.
Gitaar rechtstreeks aan de volumeregelaar (R3) verbinden, ipv C1.Als er dan wel (niet erg hard) geluid komt zit er iets mis bij de fet transistor.
Anne
Nu komen we ergens: met een omleiding getest en er komt dan inderdaad een hoorbaar maar niet al te sterk geluid uit de speaker.
De fet zit dus niet goed?

Op het plaatje (dus niet het schema) stond een bolle en een platte kant, net als bij de fet. Zo heb ik hem dus ook vastgesoldeerd. Het wordt lastig om dat ding er tussenuit te halen. Kan ik hem ook afknippen en een andere fet op de stompjes solderen - en meest belangrijk: in welke volgorde moeten de draadjes vast???

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 18:21
door ray5150
Even Googlen op "mpf102 pinout" geeft je dit soort plaatjes :
DYThb.png
wKhk71xBdo-AU0j8AABpiGvx_m0492.jpg

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 20:10
door njitram
ray5150 schreef:
Even Googlen op "mpf102 pinout" geeft je dit soort plaatjes :

DYThb.png

wKhk71xBdo-AU0j8AABpiGvx_m0492.jpg

Ja, hij doet het. Na het omdraaien van pootje 2 en 3 geeft hij genoeg geluid. Het is wel een beetje ruizig (zelfs met de gain zo laag mogelijk) maar dat mag de pret niet drukken!

Dank voor alle hulp en nu: spelen! :rock:

zie filmpje:
https://photos.app.goo.gl/WVCSUWCkJ39nzbkX9

En op de foto: poppetje gezien, kastje dicht!

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 20:58
door Ah!buis
Zit wel tegen met 2 en 3, eerst bij het IC en dan bij de fet :lol:
Als je de smaak te pakken hebt kun je nog verder spelen.
Kleine verandering om de ingangsgevoeligheid wat te verhogen.
Anne

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 21:28
door njitram
Leuk! Ik ga de komende weken weer wat onderdeeltjes verzamelen en dan deze nog eens proberen. Snap volgens mij wel wat je hebt getekend, behalve de R6. Moet die niet verbonden worden met de aarde? Ik zie daar geen lijntje staan...

Re: Noob-vraag: Ruby amp toetert

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 23:20
door democles
R6 kun je weg laten ,was de voorschakelweerstand voor de LED (beperkt de stroom die door de LED gaat,anders gaat ie stuk)

Anne heeft de LED nu opgenomen in serie met de S van de FET naar massa (min)