Pagina 1 van 14

OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 14:23
door architect
introductie
het lijkt me leuk om mijn huidige speakers (Linkwitz Orions) door te ontwikkelen naar iets beters :
- ik denk dat het laag dynamischer kan door het sd te vergroten
- ik denk dat het hoog beter kan - de ER4 die ik had klonken sprankelender

huidige stand van zaken
- Seas Excel W33 ga ik hergebruiken
- Beyma 18SW115 heb ik aangeschaft om het laag te gaan vervullen - sd 1210 vs 700(2x350 XLS10) en vd 115 vs 88(2x44 XLS10)
- Scanspeak F10 4424G00 gaat de overgang van W22 naar het hoog opvullen
- XO punten komen waarschijnlijk, rond 100hz en 1khz te liggen; voor het hoog moet ik eerst een driverkeuze maken maar het zal ergens tussen 3 en 7 khz komen; ik denk aan Mundorf 17D2.2; gedachten daarbij :
.....+ amt - dynamiek
.....+ dipool - consequent over het hele bereik van de speaker zowel naar voren als naar achter geluid
.....+ kleine afmeting - beter voor afstraling
.....- vraag is of 3% vervorming bij 105db nadelig is - ervaringsvraag gesteld via diyaudio aan erikdebest uit Zwitserland

- ik denk eraan om een minidsp opendrc DA8 te kopen als voorversterker/dsp/dac
- ik denk eraan om ten koste van diepgang alle speakers in een staand paneel te verwerken, zie eerste schetsen - geen last van resonanties in het laag en eventueel hoger te filteren en esthetisch fraaier in woonkamer
- ontkoppelen midhoogpaneel ten opzichte van laagweergavepaneel ofwel ontkoppelen laagweergever van totaalbaffle is nog een open vraag
- afstraling / breedte baffle ten opzichte frequentiegebied per luidsprekereenheid vraagt nog om studie

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: do 12 sep 2019, 1:22
door hannesie
Ik ben benieuwd....!!

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 19:53
door architect
ik ook; iemand tips?

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 20:37
door Shadow
Ik vind ob speakers moeilijk ‘mooi’ te maken, Daudio heeft wel een mooie line-up terwijl ik de modellen van Linkwitz altijd erg functioneel en lelijk vond.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: vr 13 sep 2019, 23:11
door hannesie
Ik kan mij nog wel herinneren dat we in Beetsterzwaag hebben geëxperimenteerd met de baffle breder te maken, en dan aan de andere kant dat Gerrit uit Maastricht juist de mooiste resultaten kreeg, met nauwelijks tot geen baffle.

Daarnaast dat de baffle van de LX521 een aanpassing gaf, om het maximale uit de units te halen, en juist daarom een niet rechthoekige vorm heeft.
Dus ja, dat is dan meten en/of zoeken naar de ideale combi van die specifieke drivers, lijkt mij.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: za 14 sep 2019, 17:04
door Wieger61
De vijfde van rechts, boven, vind ik wel een mooie. Nu nog de baffle trillingsarm krijgen.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: za 14 sep 2019, 20:08
door richard
architect schreef:
- XO punten komen waarschijnlijk, rond 100hz en 1khz te liggen;
In een meerwegsysteem zou ik het frequentiegebied waar het gehoor het meest gevoelig is uit één luidsprekerunit laten komen. Dan zou die middentoner tussen de 800 en 4000 á 6000 Hz foutloos moeten werken. Daarboven een supertweeter, ik denk dat zo'n AMT daar prima in staat is. Er onder een zogenaamde filler en woofer.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: za 14 sep 2019, 20:11
door richard
Shadow schreef:
Ik vind ob speakers moeilijk ‘mooi’ te maken...
Daar zou 'architect' eigenlijk weinig moeite mee moeten hebben.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 8:52
door architect
haha, hierbij de eerste schetsen.
- Ik zit vooral te stoeien met baffleless maken van de tweeter en de midhoog.
- Ik zou de 4 units ook nog graag recht onder elkaar plaatsen zodat er wat dat betreft geen frequentieafhankelijke tijdsverschillen ontstaan tussen voor en achterzijde.
- ik heb bedacht dat als ik een plaat voor de 18sw115 langs maak, de omloopafstand groter wordt en door het gat te verkleinen tot 1/3 van Sd ontstaat net als bij een ripool meer moeite voor de woofer wat zich mogelijk vertaald in iets lagere Fs. Twee voordelen dus.
- De ronde verbindingsplankjes op de zijkanten helpen ook weer mee de omloopafstand te vergroten maar die vind ik esthetisch minder mooi.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 9:15
door Wieger61
Hoe voorkom je dat de heftige trillingen van de woofer de punt met mid en hoog in beweging brengt? De mid-hoog-baffle loskoppelen, of de woofermagneet op een zetel zodat de wooferrand losgekoppeld kan worden? Of alles superzwaar uitvoeren.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 9:17
door Shadow
Of gewoon de woofer in een eigen losse baffle?

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 9:29
door anonamemouse
Shadow schreef:
Of gewoon de woofer in een eigen losse baffle?
Dat is ook mijn idee. Een enkele plaat als baffle krijg je nooit trillingvrij. Ik zou een apart deel voor de woofer(s) maken, en dan een losse constructie voor mid/hoog. En dan voor de druk en de diepte de woof gewoon in een gesloten kast stoppen... :-s :hide:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 10:16
door Wieger61
Houd de woofer Open! Je bespeelt veel minder staande golven van je luisterruimte, dus je bas is veel transparanter.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 12:25
door architect
Haha, ik denk dat richard/shadow en anonamemouse niet weten hoe anders een open speaker klinkt; doe met je handen maar eens een toeter voor je mond en hoor naar het verschil...

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 12:50
door anonamemouse
architect schreef:
Haha, ik denk dat richard/shadow en anonamemouse niet weten hoe anders een open speaker klinkt; doe met je handen maar eens een toeter voor je mond en hoor naar het verschil...
... viewtopic.php?f=3&t=25051 ...
Kwestie van interesse tonen in andermans bouswels... :|

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 13:14
door pappaleo
anonamemouse schreef:
architect schreef:
Haha, ik denk dat richard/shadow en anonamemouse niet weten hoe anders een open speaker klinkt; doe met je handen maar eens een toeter voor je mond en hoor naar het verschil...
... viewtopic.php?f=3&t=25051 ...
Kwestie van interesse tonen in andermans bouswels... :|
Ik dacht al :hide:

Ik zie overigens niet wat je handen als een toeter voor je mond met een open baffle te maken heeft.

Het laat meer zienhoren wat een willekeurig gedimensioneerde hoorn met je geluid kan doen.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 13:42
door ds23man
architect schreef:
haha, hierbij de eerste schetsen.
- Ik zit vooral te stoeien met baffleless maken van de tweeter en de midhoog.
- Ik zou de 4 units ook nog graag recht onder elkaar plaatsen zodat er wat dat betreft geen frequentieafhankelijke tijdsverschillen ontstaan tussen voor en achterzijde.
- ik heb bedacht dat als ik een plaat voor de 18sw115 langs maak, de omloopafstand groter wordt en door het gat te verkleinen tot 1/3 van Sd ontstaat net als bij een ripool meer moeite voor de woofer wat zich mogelijk vertaald in iets lagere Fs. Twee voordelen dus.
- De ronde verbindingsplankjes op de zijkanten helpen ook weer mee de omloopafstand te vergroten maar die vind ik esthetisch minder mooi.
=D> =D> =D>

Eindelijk weer eens mooie handmatige schetsen ipv dat cad geneuzel.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 13:59
door beijert
+1

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 14:16
door Shadow
architect schreef:
Haha, ik denk dat richard/shadow en anonamemouse niet weten hoe anders een open speaker klinkt; doe met je handen maar eens een toeter voor je mond en hoor naar het verschil...
:think:
Hoe trek je die conclusie nu?
Heb toch genoeg OB spul gehoord en heb zelf hier Daudio C1 baffles klaar staan om te bouwen :lol:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 15:01
door anonamemouse
Sommige mensen hier kijken gewoon echt niet verder dan hun eigen topic lang is.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 15:20
door Shadow
Tja we hebben 1 koning met de langste, de meesten hier houden het onder de 100 pagina’s voor gezien :rofl:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 16:53
door architect
Heb je al luisterresultaten gepost anonamemouse? Die heb ik zo gauw niet gezien in je projectdraadje. Maar goed dat draadje had ik sowieso nog niet gelezen maar ziet er wel interessant uit. Omdat ik een kleinere midhoog woofer gebruik zou ik een kleinere tweeter kunnen gebruiken; de keuze daarin is echter beperkt qua amt’s tot vooral de 17D2.2 voor zover ik weet. En verder ben ik beniewed naar conclusies mbt je big tube project.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 17:40
door Shadow
Er is een redelijke verzameling aan chinese mini-amt's die boven de 5k min of meer bruikbaar zijn, als je achterkamer eraf krijgt zonder ze te slopen, misschien nog onder de 5k :idea:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: zo 15 sep 2019, 19:26
door John P
richard schreef:
Shadow schreef:
Ik vind ob speakers moeilijk ‘mooi’ te maken...
Daar zou 'architect' eigenlijk weinig moeite mee moeten hebben.
Wenn der Architect nichts weiss, zeichnet er ein Kreis. Hat er dann noch kein Rat, zeichnet er ein Quadrat.

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 7:43
door architect
John P schreef:
Wenn der Architect nichts weiss, zeichnet er ein Kreis. Hat er dann noch kein Rat, zeichnet er ein Quadrat.
die had ik nog nooit gehoord, ...maf
Kreis = cirkel
Quadrat = vierkant