beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)
Geplaatst: ma 09 sep 2019, 22:10
Als eerste hoi iedereen,
ik heb een vraag over mijn zelfgebouwde subwoofer als eerste de inleiding hieronder :
is reeds ingebouwd in een mazda demio, standaard accu, standaard dynamo wel big 3 upgrade gedaan voltage blijft op hard volume netjes boven de 13 volt.
ik gebruik op dit moment deze versterker :
https://www.amp-performance.de/849-Holl ... HXA3K.html
Deze zou volgens de bench : 968 watt rms op 2 ohm moeten halen ik heb beide woofers paralel aangesloten op de versterker.
De subwoofers die ik gebruik : https://www.esxaudio.de/assets/sx1240.pd2f
2 x ESX SX1240 Single Voice Coil
Het zijn 2 identieke nieuw gekochte woofers,
waardes volgens het blaadje wat bij de woofers zit :
Subwoofer 30 cm
Power Handling 500 Watts RMS.
voice coil diameter 50 mm
voice coil winding height : 25mm
xmax : 32 mm
sd 505 cm2
mms 142 g
Re 3,2 ohm
Fs 28 hz
Qms 5,3
Qes 0,37
Qts 0,35
Vas 81 L
Le 1,1 mH
SPL 89 dB
Als advies staat hier ook op : "vented enclosure (deep bass)"
vb 60 liter
F3 -3db freq 34 hz
Fb 38 hz
poort rond 10 cm
poort lengte 18 cm
Ruimte op dit moment in de achterbak (ja nu momenteel niets meer maar dit is wat ik maximaal heb)
Als je achter de auto staat : 92cm breed x 45 cm diep x 47 cm hoog
In winisd ben ik op het volgende uitgekomen :
Nu de vraag : ik zou graag dieper willen gaan en nu het idee dat ik niet alles uit mijn woofers haal, en heb zelfs het idee dat de kist te groot is.
waar zouden jullie eventueel op uitkomen als je hiermee een subwoofer zou moeten ontwerpen?
De tuning frequency waar ik nu op uitgekomen ben ligt denk ik rond de 42 hz en bij bepaalde liedjes waar het echt hard gaat hoor je ook poort ruis.
Edit: helemaal vergeten een foto van de huidige kist.
ik heb een vraag over mijn zelfgebouwde subwoofer als eerste de inleiding hieronder :
is reeds ingebouwd in een mazda demio, standaard accu, standaard dynamo wel big 3 upgrade gedaan voltage blijft op hard volume netjes boven de 13 volt.
ik gebruik op dit moment deze versterker :
https://www.amp-performance.de/849-Holl ... HXA3K.html
Deze zou volgens de bench : 968 watt rms op 2 ohm moeten halen ik heb beide woofers paralel aangesloten op de versterker.
De subwoofers die ik gebruik : https://www.esxaudio.de/assets/sx1240.pd2f
2 x ESX SX1240 Single Voice Coil
Het zijn 2 identieke nieuw gekochte woofers,
waardes volgens het blaadje wat bij de woofers zit :
Subwoofer 30 cm
Power Handling 500 Watts RMS.
voice coil diameter 50 mm
voice coil winding height : 25mm
xmax : 32 mm
sd 505 cm2
mms 142 g
Re 3,2 ohm
Fs 28 hz
Qms 5,3
Qes 0,37
Qts 0,35
Vas 81 L
Le 1,1 mH
SPL 89 dB
Als advies staat hier ook op : "vented enclosure (deep bass)"
vb 60 liter
F3 -3db freq 34 hz
Fb 38 hz
poort rond 10 cm
poort lengte 18 cm
Ruimte op dit moment in de achterbak (ja nu momenteel niets meer maar dit is wat ik maximaal heb)
Als je achter de auto staat : 92cm breed x 45 cm diep x 47 cm hoog
In winisd ben ik op het volgende uitgekomen :
Nu de vraag : ik zou graag dieper willen gaan en nu het idee dat ik niet alles uit mijn woofers haal, en heb zelfs het idee dat de kist te groot is.
waar zouden jullie eventueel op uitkomen als je hiermee een subwoofer zou moeten ontwerpen?
De tuning frequency waar ik nu op uitgekomen ben ligt denk ik rond de 42 hz en bij bepaalde liedjes waar het echt hard gaat hoor je ook poort ruis.
Edit: helemaal vergeten een foto van de huidige kist.