Pagina 1 van 1

beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: ma 09 sep 2019, 22:10
door d33f0v3rkill
Als eerste hoi iedereen,

ik heb een vraag over mijn zelfgebouwde subwoofer als eerste de inleiding hieronder :

is reeds ingebouwd in een mazda demio, standaard accu, standaard dynamo wel big 3 upgrade gedaan voltage blijft op hard volume netjes boven de 13 volt.

ik gebruik op dit moment deze versterker :
https://www.amp-performance.de/849-Holl ... HXA3K.html
Deze zou volgens de bench : 968 watt rms op 2 ohm moeten halen ik heb beide woofers paralel aangesloten op de versterker.

De subwoofers die ik gebruik : https://www.esxaudio.de/assets/sx1240.pd2f
2 x ESX SX1240 Single Voice Coil

Het zijn 2 identieke nieuw gekochte woofers,
waardes volgens het blaadje wat bij de woofers zit :
Subwoofer 30 cm
Power Handling 500 Watts RMS.
voice coil diameter 50 mm
voice coil winding height : 25mm
xmax : 32 mm
sd 505 cm2
mms 142 g
Re 3,2 ohm
Fs 28 hz
Qms 5,3
Qes 0,37
Qts 0,35
Vas 81 L
Le 1,1 mH
SPL 89 dB

Als advies staat hier ook op : "vented enclosure (deep bass)"
vb 60 liter
F3 -3db freq 34 hz
Fb 38 hz
poort rond 10 cm
poort lengte 18 cm

Ruimte op dit moment in de achterbak (ja nu momenteel niets meer maar dit is wat ik maximaal heb)
Als je achter de auto staat : 92cm breed x 45 cm diep x 47 cm hoog

In winisd ben ik op het volgende uitgekomen :
zmgpqt63l1z21.jpg
h4vrspw0l1z21.jpg
Nu de vraag : ik zou graag dieper willen gaan en nu het idee dat ik niet alles uit mijn woofers haal, en heb zelfs het idee dat de kist te groot is.
waar zouden jullie eventueel op uitkomen als je hiermee een subwoofer zou moeten ontwerpen?

De tuning frequency waar ik nu op uitgekomen ben ligt denk ik rond de 42 hz en bij bepaalde liedjes waar het echt hard gaat hoor je ook poort ruis.

Edit: helemaal vergeten een foto van de huidige kist.
ffb9f1a7-3f3f-49bf-b8e9-0485e3c27a56.jpg

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 8:32
door Henkjan
Hoi, welkom hier!

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 9:42
door Henkjan
heb je een DSP? je zou gesloten kunnen proberen, en dan met de DSP het laag "op smaak" brengen

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 10:19
door Chocomel
+1 om een DSP te gebruiken.

Als poortruis nu een probleem is, wordt het qua maximale geluidsdruk misschien een beetje krap met een gesloten kast. Om te poortruis de verminderen, zou je poorten met een grotere dwarsdoorsnede kunnen monteren, met grote afrondingen aan beide uiteinden. De poorten zullen langer moeten zijn om op de juiste afstemfrequentie uit te komen. Als je dieper wilt gaan dan nu zal je de poorten lager moeten afstemmen.

Als het je om de diepste bassen gaat, is het niet erg om een grote kast te hebben. Met een grote kast worden die juist harder. Het nadeel van een te grote kast is dat de hogere bassen minder sterk zijn.

Wat voor muziek luister je?

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 13:44
door toetertje
Er zit wel erg weinig ruimte tussen de woofers, en de achterklep.

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 13:54
door Henkjan
toetertje schreef:
Er zit wel erg weinig ruimte tussen de woofers, en de achterklep.
ja idd. mss is upfiring beter, met een "open" hoedenplank?

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 16:45
door Bertje
Dus je hebt nu een kist van 190L als ik het goed begrijp..? Dat is wat te groot eigenlijk. Je zou op de 50L netto per sub uit moeten komen, poort afgestemd op 33Hz wordt dan 10cm diameter, lengte 36cm. Dus 2 van deze poorten met 2 subs. Of één vergelijkbare slotpoort.

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 17:56
door Henkjan
of begin met een wat lagere afstemming, poort korter maken kan altijd nog

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 18:03
door d33f0v3rkill
ik had esx ook gemaild en gaven jet volgende bericht.
Hallo Dave,

das Gehäuse ist mit ca. 150 L recht groß. Aber das ist gut für eine tiefe Abstimmung.

Bei zusammen 2 St. Bassreflex-Rohren von 10 cm Durchmesser sollten die Rohre 16-18 cm lang sein um auf eine Abstimmung von ca. 35 Hz zu kommen.

Dann sollte der Tiefbass perfekt sein!
ik ga deze poorten dus proberen op een lengte van 18 cm en dan inkorte tot het gewenste resultaat. pvc buis kost toch geen drol.

ik laat nog even weten wat het resultaat is. alvast bedankt ook voor jullie berichten.

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 22:47
door d33f0v3rkill
ok ik heb ze aangepast de nieuwe poorten zitten erin en ik moet zeggen het volume is op bepaalde frequenties toch wel flink lager,
maar heb inderdaad het idee dat hij nu wel lager kan gaan. het is natuurlijk wel nog even testen en ook de versterker nog even goed afstellen met de subsonic filter (zal deze proberen ergens op de 30 hz te zetten.)

Hieronder de frequency responds van de oude situatie en de nieuwe.
rood : de nieuwe poort (18cm) tuning frequentie zou nu rond de 35 hz moeten zitten.
groen : de oude poort (ongv. 10cm) tuning frequentie was rond de 42 hz

p.s. ik denk wel dat dit de kwaliteit (lees gelijkheid in bass) ten goeden komt.
New Project.jpg

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: di 10 sep 2019, 22:59
door Shadow
Die opslingering ben je kwijt idd. Daardoor loopt ie dieper door.

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 17:46
door d33f0v3rkill
ok hij speelt nu veel geleidelijker. veel meer kwaliteit.
nu alleen nog de gains goed afstemmen. maar moet waxhten op een ociloscope.

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: wo 11 sep 2019, 19:07
door Chocomel
Mooi dat het is gelukt.

Re: beetje hulp nodig met zelfbouw subwoofer (2x12 inch)

Geplaatst: do 12 sep 2019, 13:56
door Henkjan
:yeah: