Pagina 1 van 3

Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:07
door Wowly
Hallo allen,

Ik merk dat ik een loep toch wel nodig ga heb om ontspannen te solderen en ander kleiner prutswerk te doen.

Nou schat ik dat, gezien het feit dat hier dit velen met SMD wordt gewerkt, er een berg aan ervaring ligt welke loep je het beste kunt gebruiken.

Ik weet bijvoorbeeld niet elke dioptrie van belang is, en of de laatste generatie met led lampjes beter functioneert dan de oude tl-varianten. Hoe groot moet de lens minstens zijn om fijn mee te werken?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:16
door Shadow
Ik gebruik er 1 die een keer in de aanbieding was bij de Lidl geloof ik :think: geen verlichting maar ik heb veel led armaturen in de garage, 3 boven de werkbank, 5 van voor naar achter. Per stuk 40 watt 8)

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:22
door Henkjan
Hier nog een leesbril ontkenner :lol:
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:25
door hannesie

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:33
door Pjotr
Henkjan schreef:
Hier nog een leesbril ontkenner :lol:
Ik vind diepte zien met een loep lastig, wat is daar de aanpak? Een zo groot (diameter) mogelijke?
1 oog dicht doen. En néén niet een zo groot mogelijke, anders moet je soldeerbout dóór de lens om te kunnen solderen :D Beter werkt om de soldeerbout langs de lens te voeren. W.d.b. zijn de loeplampen met een smalle rand led verlichting in het voordeel. Maar die zijn wel duurder.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 12:49
door ray5150
Shadow schreef:
Ik gebruik er 1 die een keer in de aanbieding was bij de Lidl geloof ik :think: geen verlichting maar ik heb veel led armaturen in de garage, 3 boven de werkbank, 5 van voor naar achter. Per stuk 40 watt 8)
Inderdaad, ik denk dat een goede verlichting op het werkstuk minstens even belangrijk is.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 14:04
door Pjotr
Dat is het zeker. Eigenlijk werkt een losse forse loep van goede kwaliteit zoals Joram die heeft, samen met wat ledlampjes er naast/omheen, beter dan een loeplamp.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 14:09
door Peter 53

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 14:16
door Pjotr
Voor die prijs lijkt het mij meer iets voor de speelgoedkist. En kwalitatatief goede loep die weinig vervormt is niet goedkoop

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 14:32
door ray5150
Jan kan eens vragen of de hier getoonde modellen nog leverbaar zijn :
https://www.eoo-bv.nl/11-gereedschap

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 14:40
door Wowly
Hei bedankt voor alle tips. Ik zat straks verder te zoeken en zag ook hoofd banden met loep erop. Als een loep zonder licht maar met een zo klein mogelijke rand van belang is zou dat wel een idee zijn?

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 14:46
door hannesie
Heb hem hier aan de kast hangen, wekt aardig, maar dan is veel licht wel erg belangrijk.
Nadat ik erachter kwam dat ik nog zo een loep ergens had liggen, erfenis van schoonmoeder die borduurde er mee, en heb de loep aan de klep niet meer gebruikt, met de loeplamp stukken lekkerder werken.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:42
door ds23man
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 21:55
door ray5150
Die zijn 99 cent bij de Action...
https://www.action.com/nl-nl/p/leesbril-9/

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: za 07 sep 2019, 22:25
door Shadow
ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Da’s ook een goeie O:)

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 0:05
door Pjotr
ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manier :shock: En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen :-& :lol:

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 0:10
door hannesie
Dan heb ik voor af en toe, liever een echte waar je dan voor weinig veel doet.
https://www.reichelt.nl/premium-loeplam ... stct=pol_1

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 7:06
door ds23man
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manier :shock: En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen :-& :lol:
Een loep is een + lens en een leesbril ook, beide geven ze een vergroting van het beeld. Probeer maar eens in de winkel.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 7:48
door Shadow
Moet ik m'n Weller ook mee nemen naar de Appie dan :lol:

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 8:15
door anonamemouse
Shadow schreef:
Moet ik m'n Weller ook mee nemen naar de Appie dan :lol:
Duh... Natuurlijk. En iemand die fotos maakt van hoe je midden in de Appie aan het proefsolderen bent met je brillen.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 8:25
door SARK
Als die oudjes daar koffie mogen drinken dan mag jij daar best een soldeerwerkje doen.

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 10:23
door Pjotr
ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Effe naar de appie en scoor even twee leesbrillen met +1 en +2. Ben je voor een tientje klaar.
Ja dan zit je alleen met je neus er dichter op. Is ook een manier :shock: En dan moet er ook nog een soldeerbout tussen :-& :lol:
Een loep is een + lens en een leesbril ook, beide geven ze een vergroting van het beeld. Probeer maar eens in de winkel.
Tuurlijk. mijn vader heeft +5 maar daarmee is de wereld niet 5x groter voor hem. Er liggen er hier een paar van die glaasjes: Koppijn dingen. Maar die zijn ook niet van de Appie maar van de Aldi, dat zal het zijn :lol:

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 12:39
door Wowly
Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 12:50
door Leeuwarden
Dit zou kunnen leiden tot de conclusie dat je wel toe bent aan een leesbril :-)
(zo verging het mij in ieder geval wel ...)

Re: Goede loep/loupe

Geplaatst: zo 08 sep 2019, 12:53
door Wowly
hahaha dat zou ook zomaar eens kunnen :)