Even voorstellen: Jimmy
Geplaatst: za 24 aug 2019, 19:50
Ik ben sinds kort lid van dit forum. Ik heb onlangs een paar speakers ontworpen en gebouwd. Tijdens het project heb ik foto's gemaakt en het nodige bijgehouden om het geheel eens te kunnen documenteren. En ik heb inderdaad een document gemaakt waarin ik het project beschrijft. Nadat het klaar was en ik lekker op vakantie was geweest heb ik even wat rondgekeken, naar wat een goede plek zou zijn om het document te laten landen. Zodoende ben ik hier terecht gekomen. Het resultaat is terug te vinden bij de "Luidspreker Showcases" onder de titel "Aktief tweeweg systeem met DSP".
Ik zal een stuk tekst uit de inleiding van het document, waarin ik iets over mezelf vertel hier herhalen.
Jaren geleden heb ik vanuit hobby het nodige gebouwd wat betreft elektronica. Verschillende zelfbouw projecten zijn gemaakt, uit o.a. de Elektuur. Veel projecten waren daarbij audio gerelateerd.
Eerst iets meer over mezelf, ik heb elektrotechniek gestudeerd aan de TU-Delft. Ben als ic- ontwerper/consultant werkzaam geweest bij Philips en daar meer opgeschoven in het maken van software om het ontwerpen van IC’s te ondersteunen. Daarna binnen Philips werkzaam geweest op het gebied van digitale TV. Niet aan de tv kant zelf maar aan de uitzend kant en dan met name aan de software om uitzendapparatuur aan te sturen.
Heb ook nog aan crypto grafische systemen gewerkt binnen Philips, zowel aan systemen bedoeld voor overheid om b.v. de communicatie van ambassades beveiligen. Maar ook aan systemen voor de digitale tv-uitzendingen. Zodat alleen mensen die betaald hebben voor bepaalde content die ook kunnen kijken.
Uiteindelijk met wat (oud) collega’s succesvol een eigen bedrijf opgezet. Dit bedrijf had vele grote klanten in Europa op gebied van digitale televisie. Denk o.a. aan BBC, Virgin media, Liberty Global (in Nederland bekend onder eerst UPC en nu Ziggo), Telenet, ORF, de meeste Duitse kabelbedrijven etc.
Ons eerste product richtte zich op de meta data die meegestuurd word met digitale tv-uitzendingen. Denk o.a. aan programma gids informatie en waar welke zender te vinden is etc. Deze informatie wordt op een gestandaardiseerde manier meegestuurd in wat ze PSI/SI-tabellen noemen. Daarna ook producten voor Video on Demand ontwikkeld en verkocht.
Na een stormachtige groeifase is bedrijf verkocht aan een Amerikaanse partij die meer wereldwijd actief was op het gebied van Video on Demand, maar een relatief kleine footprint had in Europa, terwijl wij hoofdzakelijk in Europa actief waren.
Heb nog een aantal jaren doorgewerkt binnen het overgenomen bedrijf en toen besloten daar te stoppen met werken en maar te kijken wat er op mijn pad kwam. Kortom ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik wat tijd in een hobby project kan steken.
Ik heb in het verleden ook regelmatig zelf meubels gemaakt naar eigen ontwerp. Dus toen ik tegen een 2x50 watt versterker board met DSP aanliep voor relatief weinig geld, ging het kriebelen om hier iets mee te doen.
Met het maken van actieve luidsprekers met dit board, kon ik verschillende dingen die me aanspreken en vaardigheden die me wel liggen combineren. Het ontwerpen en vervaardigen van een behuizing, het programmeren/aansturen van de hardware en het feit dat het een audio gerelateerd iets is, een oude liefde.
Ik ben zelf heel tevreden met het eindresultaat van mijn project. Ik denk dat zelfbouw speakers en digitale filter technieken met DSP's goed samen gaan. Je hebt geen gedoe met analoge component waardes die net niet zijn wat je wil, de spreiding hierop etc. Een vierde orde filter goed afgestemd te krijgen analoog is best lastig los van de kosten. Met een digitaal Infinite Response filter, geen probleem en ook nog eens niet afhankelijk van de impedantie van de driver.
Ga je FIR filters gebruiken, dan kun je gemakkelijk nog steiler gaan met je crossover en ook nog eens zonder fasedraaiing. Sterker nog het fase gedrag kun je zelfs onafhankelijk van de frequentie response aanpassen.
Ook hoef je tweeter in de behuizing niet naar achteren te plaatsen, je vertraagd signaal gewoon een paar samples naar tweeter. Vervolgens meet je faseverloop in overgangsgebied. De sample stappen zijn misschien net iets te groot en kom je niet uit. Door aanpassing te maken van FIR filter kun je b.v. de fase van het hele tweeter bereik 10 graden verdraaien, zodat je wel naadloos uitkomt.
Binnen het werkgebied van FIR filter kun je zowel frequentie response aanpassen en vlak maken, maar ook het faseverloop.
Verder hoef je echt niet een programmeur te zijn om dit allemaal te doen. Met software die gratis beschikbaar is, is dit voor een ieder die een beetje basis kennis heeft te doen. Wat ik gezien heb, hebben heel veel mensen op dit forum voldoende kennis om ook eens wat met DSP's te kunnen doen. Mijn tip is gezien de stijgende mogelijkheden en dalende prijzen, ga dit eens doen.
Ik heb met veel plezier al een aantal draadjes op dit forum gelezen en heb nog een hoop te gaan. Maar ik heb nog weinig gezien m.b.t. DSP's digitale filters etc. Misschien heb ik het juiste hoekje nog niet gevonden en dan hoor ik dat graag.
Ik zal een stuk tekst uit de inleiding van het document, waarin ik iets over mezelf vertel hier herhalen.
Jaren geleden heb ik vanuit hobby het nodige gebouwd wat betreft elektronica. Verschillende zelfbouw projecten zijn gemaakt, uit o.a. de Elektuur. Veel projecten waren daarbij audio gerelateerd.
Eerst iets meer over mezelf, ik heb elektrotechniek gestudeerd aan de TU-Delft. Ben als ic- ontwerper/consultant werkzaam geweest bij Philips en daar meer opgeschoven in het maken van software om het ontwerpen van IC’s te ondersteunen. Daarna binnen Philips werkzaam geweest op het gebied van digitale TV. Niet aan de tv kant zelf maar aan de uitzend kant en dan met name aan de software om uitzendapparatuur aan te sturen.
Heb ook nog aan crypto grafische systemen gewerkt binnen Philips, zowel aan systemen bedoeld voor overheid om b.v. de communicatie van ambassades beveiligen. Maar ook aan systemen voor de digitale tv-uitzendingen. Zodat alleen mensen die betaald hebben voor bepaalde content die ook kunnen kijken.
Uiteindelijk met wat (oud) collega’s succesvol een eigen bedrijf opgezet. Dit bedrijf had vele grote klanten in Europa op gebied van digitale televisie. Denk o.a. aan BBC, Virgin media, Liberty Global (in Nederland bekend onder eerst UPC en nu Ziggo), Telenet, ORF, de meeste Duitse kabelbedrijven etc.
Ons eerste product richtte zich op de meta data die meegestuurd word met digitale tv-uitzendingen. Denk o.a. aan programma gids informatie en waar welke zender te vinden is etc. Deze informatie wordt op een gestandaardiseerde manier meegestuurd in wat ze PSI/SI-tabellen noemen. Daarna ook producten voor Video on Demand ontwikkeld en verkocht.
Na een stormachtige groeifase is bedrijf verkocht aan een Amerikaanse partij die meer wereldwijd actief was op het gebied van Video on Demand, maar een relatief kleine footprint had in Europa, terwijl wij hoofdzakelijk in Europa actief waren.
Heb nog een aantal jaren doorgewerkt binnen het overgenomen bedrijf en toen besloten daar te stoppen met werken en maar te kijken wat er op mijn pad kwam. Kortom ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik wat tijd in een hobby project kan steken.
Ik heb in het verleden ook regelmatig zelf meubels gemaakt naar eigen ontwerp. Dus toen ik tegen een 2x50 watt versterker board met DSP aanliep voor relatief weinig geld, ging het kriebelen om hier iets mee te doen.
Met het maken van actieve luidsprekers met dit board, kon ik verschillende dingen die me aanspreken en vaardigheden die me wel liggen combineren. Het ontwerpen en vervaardigen van een behuizing, het programmeren/aansturen van de hardware en het feit dat het een audio gerelateerd iets is, een oude liefde.
Ik ben zelf heel tevreden met het eindresultaat van mijn project. Ik denk dat zelfbouw speakers en digitale filter technieken met DSP's goed samen gaan. Je hebt geen gedoe met analoge component waardes die net niet zijn wat je wil, de spreiding hierop etc. Een vierde orde filter goed afgestemd te krijgen analoog is best lastig los van de kosten. Met een digitaal Infinite Response filter, geen probleem en ook nog eens niet afhankelijk van de impedantie van de driver.
Ga je FIR filters gebruiken, dan kun je gemakkelijk nog steiler gaan met je crossover en ook nog eens zonder fasedraaiing. Sterker nog het fase gedrag kun je zelfs onafhankelijk van de frequentie response aanpassen.
Ook hoef je tweeter in de behuizing niet naar achteren te plaatsen, je vertraagd signaal gewoon een paar samples naar tweeter. Vervolgens meet je faseverloop in overgangsgebied. De sample stappen zijn misschien net iets te groot en kom je niet uit. Door aanpassing te maken van FIR filter kun je b.v. de fase van het hele tweeter bereik 10 graden verdraaien, zodat je wel naadloos uitkomt.
Binnen het werkgebied van FIR filter kun je zowel frequentie response aanpassen en vlak maken, maar ook het faseverloop.
Verder hoef je echt niet een programmeur te zijn om dit allemaal te doen. Met software die gratis beschikbaar is, is dit voor een ieder die een beetje basis kennis heeft te doen. Wat ik gezien heb, hebben heel veel mensen op dit forum voldoende kennis om ook eens wat met DSP's te kunnen doen. Mijn tip is gezien de stijgende mogelijkheden en dalende prijzen, ga dit eens doen.
Ik heb met veel plezier al een aantal draadjes op dit forum gelezen en heb nog een hoop te gaan. Maar ik heb nog weinig gezien m.b.t. DSP's digitale filters etc. Misschien heb ik het juiste hoekje nog niet gevonden en dan hoor ik dat graag.