Pagina 1 van 1

Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 9:53
door Arno
Ik zit wat te spelen met een Bowers&Wilkins DB4S subwoofer. Dat ding is uitgevoerd met een schakelende voeding en een klasse D versterker.
Nu lopen er van de versterker twee draden die aan de korf van de woofer zijn geklemd.
Het is de bedoeling dat de woofer in een andere kast komt en de versterker in een rack.

Weet iemand wat het doel is van deze draden, en of ze achterwege gelaten kunnen worden?

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 10:36
door Chocomel
Heb je een foto van waar de draden op de korf komen?

Het zou inderdaad een aarddraad kunnen zijn. Alle geleidende aanraakbare delen moeten geaard zijn bij klasse I isolatie, zie https://www.elektormagazine.nl/articles ... veiligheid. Misschien is de korf aanraakbaar of misschien is de conus van koolstofvezel (= elektrisch geleidend).

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 11:39
door Jerommel
Scheelt misschien ook in HF storing?

Smakelijk uitziende woofer by the way.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 12:05
door Pjotr
Chocomel schreef:
Heb je een foto van waar de draden op de korf komen?

Het zou inderdaad een aarddraad kunnen zijn. Alle geleidende aanraakbare delen moeten geaard zijn bij klasse I isolatie, zie https://www.elektormagazine.nl/articles ... veiligheid. Misschien is de korf aanraakbaar of misschien is de conus van koolstofvezel (= elektrisch geleidend).
Dat geldt dan weer alleen voor woofers die je op de 230V aansluit. Deze woofers zien er niet naar uit dat ze daarvoor geschikt zijn :-"

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 13:51
door ds23man
Het is een EMC verhaal.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 13:58
door ray5150
ds23man schreef:
Het is een EMC verhaal.
Kun je dat ook iets nader uitleggen ?

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 14:11
door ds23man
Alu spreekspoel + carbon fiber conus = antenne.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 14:16
door Pjotr
ds23man schreef:
Alu spreekspoel + carbon fiber conus = antenne.
Ah, vandaar dat ik Radio Moskou laatst uit de woofer hoorde klinken :-s

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 14:22
door ds23man
Zendantenne.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 14:31
door Pjotr
ds23man schreef:
Zendantenne.
Hypex spul zeker? :rofl:

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 15:17
door Arno
ds23man schreef:
Het is een EMC verhaal.
Is het aarden van het wooferchassis naar de grond dan ook een mogelijkheid? De amp van de sub heeft trouwens geen aardedraad naar de wcd.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:09
door ds23man
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Zendantenne.
Hypex spul zeker? :rofl:
Zoals gewoonlijk ben jij weer de leukste thuis...

Elke klasse D versterker heeft een residu van de schakelfrequentie op de uitgang staan. De sterkte daarvan is afhankelijk van de (HF) kwaliteit van de uitgangspoel. Het zou zo maar eens kunnen dat door een geleidende conus ( alu, magnesium, carbon fiber) de emc waarden overschreden worden doordat je als het ware een zendantenne aan je spreekspoel hangt. Nou zou je zeggen de rubberrolrand isoleert het frame van conus. Dat is dus niet zo, in het rubber is ook weer koolstof verwerkt.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:15
door beijert
Arno schreef:
De amp van de sub heeft trouwens geen aardedraad naar de wcd.
Sluiting maken is dan voldoende?

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:22
door nanko
ds23man schreef:
Alu spreekspoel + carbon fiber conus = antenne.

De aarddraad ook, maw het helpt niet.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:23
door Pjotr
ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Zendantenne.
Hypex spul zeker? :rofl:
Zoals gewoonlijk ben jij weer de leukste thuis...

Elke klasse D versterker heeft een residu van de schakelfrequentie op de uitgang staan. De sterkte daarvan is afhankelijk van de (HF) kwaliteit van de uitgangspoel. Het zou zo maar eens kunnen dat door een geleidende conus ( alu, magnesium, carbon fiber) de emc waarden overschreden worden doordat je als het ware een zendantenne aan je spreekspoel hangt. Nou zou je zeggen de rubberrolrand isoleert het frame van conus. Dat is dus niet zo, in het rubber is ook weer koolstof verwerkt.
Zou dat zomaar kunnen? :shock: Sorry, als die Hypex Ncores dergelijk gedrag vertonen mag er geen CE op staan en verkocht worden. Hoe moet dat dan als er een paar meter speaker snoer aan zit? Maar misschien is het slimmer als Arno direct een mailtje stuurt naar Hypex over hoe en wat.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:24
door ds23man
nanko schreef:
ds23man schreef:
Alu spreekspoel + carbon fiber conus = antenne.

De aarddraad ook, maw het helpt niet.
Waarom niet? De schakelresidu is toch gerefereerd aan de ground van je systeem?

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 16:33
door Ah!buis
ds23man schreef:
nanko schreef:
ds23man schreef:
Alu spreekspoel + carbon fiber conus = antenne.

De aarddraad ook, maw het helpt niet.
Waarom niet? De schakelresidu is toch gerefereerd aan de ground van je systeem?
De draden zitten niet aan de systeem-aarde voor HF, er zitten wat ferriet kern spul tussen (ring met wat wikkelingen).
Zou 't kunnen dat de net-aarde aan de korf zit ?
Anne

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 17:08
door Jan-Peter
Interessante discussie..., hoop dat jullie kan begrijpen dat ik er inhoudelijk niet op kan reageren. Laat ik het in algemene vorm zeggen. Als je een speaker heel dicht bij de spoelen monteert dan heb je een risico van instraling. Zeker de 500kHz draadgolf kan daar mooi op inkoppelen. Met een draadje, en hij moet zwart zijn (lol), gemonteerd op het chassie en de GND heb je het probleem opgelost. In een normale metalen kast met externe speakers en kabels heb je uiteraard geen probleem. Ons doel is ook om tenminste 6dB marge te hebben met de EMC eis, meestal zitten we daar hoger en hebben we zo'n 10dB marge. Alle NCORE modules zijn getest en passeren de EMC testen en uiteraard hebben we een veiligheidscertificaat op de modules. We zijn nu bezig om te voldoen aan de nieuwe IEC norm die eind volgend jaar van kracht wordt.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 18:07
door Jerommel
ds23man schreef:
nanko schreef:
ds23man schreef:
Alu spreekspoel + carbon fiber conus = antenne.

De aarddraad ook, maw het helpt niet.
Waarom niet? De schakelresidu is toch gerefereerd aan de ground van je systeem?
Werkte hier ook door min aan schakel voeding behuizing te verbinden (met Tripath versterkertje).
Getest met klein radiootje, scheelde een boel aan ontvangen storing.

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 19:11
door Arno
Jan-Peter schreef:
Interessante discussie..., hoop dat jullie kan begrijpen dat ik er inhoudelijk niet op kan reageren. Laat ik het in algemene vorm zeggen. Als je een speaker heel dicht bij de spoelen monteert dan heb je een risico van instraling. Zeker de 500kHz draadgolf kan daar mooi op inkoppelen. Met een draadje, en hij moet zwart zijn (lol), gemonteerd op het chassie en de GND heb je het probleem opgelost. In een normale metalen kast met externe speakers en kabels heb je uiteraard geen probleem. Ons doel is ook om tenminste 6dB marge te hebben met de EMC eis, meestal zitten we daar hoger en hebben we zo'n 10dB marge. Alle NCORE modules zijn getest en passeren de EMC testen en uiteraard hebben we een veiligheidscertificaat op de modules. We zijn nu bezig om te voldoen aan de nieuwe IEC norm die eind volgend jaar van kracht wordt.
Dank je, Jan-Peter.
Ik heb iig antwoord op míjn vraag. :wink:

Re: Aardedraad op subwooferchassis?

Geplaatst: di 25 jun 2019, 19:31
door ds23man
De kern van het verhaal zit in het feit dat je als je een apparaat samenstelt uit diverse emc goedgekeurde onderdelen, je er niet vanuit mag gaan dat het samenstel ook aan de emc richtlijnen voldoet. In het geval van de B&W sub blijkt dus ( hulde aan hen, ze hebben gewoon netjes voldaan aan de test richtlijnen), dat er iets kan ontstaan waar je niet aan gedacht hebt en daar een oplossing voor moet zoeken.