Pagina 1 van 3
Je moet toch ergens van winnen
Geplaatst: zo 23 jun 2019, 21:41
door Arno
Blijkbaar doe ik mee met de luidspreker-ontwerpwedstrijd.
Even m'n kansen in kaart brengen:
-meten kan ik niet
-gefilterd heb ik nog nooit
-als ik doe waar ik echt goed in ben, krijg ik strafpunten vanwege het gebrek aan nabouwbaarheid.
Goed uitgangspunt dus
Nu heb ik nog drivers liggen waar ik een drieweg mee zou kunnen maken, echter zijn de woofers niet meer verkrijgbaar, dus mogen ze niet meedoen volgens het regelement, dus wordt het een tweeweg monitor (originaliteit is ook een beoordelingspuntje...).
De drivers worden dus:
-
http://www.tb-speaker.com/products/25-1719s
-
http://www.tb-speaker.com/products/w5-704d
Wel een leuke gelegenheid voor mij om eens wat te rommelen met filtering. Op gehoor dus waarschijnlijk.
Verder heb ik ook wel zin om iets aparts te doen met de behuizingen. Al dan niet een cnc-hoogstandje, of juist iets met afwijkende materialen.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 23 jun 2019, 21:54
door Pjotr
Je moet het gewoon omdraaien Arno: Van je ontwerp straks mooie CNC gefreesde houtpakketten gaan leveren

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 23 jun 2019, 22:05
door VintageHarry
Of een betonvorm?

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: ma 24 jun 2019, 0:29
door John P
We doen het voor de hobby, dus maak vooral iets waar je zin in hebt. Verstandige en algemeen geaccepteerde oplossingen staan al bij de Mediamarkt.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: ma 24 jun 2019, 10:42
door ray5150
Het is eigenlijk wel oneerlijk verdeeld in de ZBA-wereld, de een heeft geringe theoretische achtergrond (van luidsprekers dus) maar wel de beschikking over een uitgebreid machine park, en anderen hebben goede kennis van zaken, maar amper gereedschap in huis.
Misschien is er al iets met die TB drivers gedaan ? dan zou je dat als uitgangspunt kunnen nemen.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: ma 24 jun 2019, 11:01
door Pjotr
ray5150 schreef:Het is eigenlijk wel oneerlijk verdeeld in de ZBA-wereld, de een heeft geringe theoretische achtergrond (van luidsprekers dus) maar wel de beschikking over een uitgebreid machine park, en anderen hebben goede kennis van zaken, maar amper gereedschap in huis.
Misschien is er al iets met die TB drivers gedaan ? dan zou je dat als uitgangspunt kunnen nemen.
Nee hoor prima verdeeld

Enige beoordelingscriteria voor zo'n wedstrijd zou originaliteit moeten zijn + prestatie/prijs. Mahjah, zoveel mensen, zoveel meningen daarover. Het wordt m.i. nu ook een beetje dood gereguleerd.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: ma 24 jun 2019, 11:22
door beijert
En veel CNC werkjes zijn zeker wel nabouwbaar maar heel bewerkelijk.
Dat is echter niet het probleem van de ontwerper maar een keuze die je maakt wanneer je na gaat bouwen.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: ma 24 jun 2019, 23:12
door Arno
Ik neem het allemaal niet te serieus hoor.
Ik heb er eigenlijk wel zin en ga het gewoon heel basic aanpakken met het filteren. Als het echt niet lukt meld ik me gewoon ziek op de dag van de wedstrijd.
Om te beginnen heb ik de drivers alvast in Sketchup getekend. Nee, dat wordt niet de vorm van de baffle.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: ma 24 jun 2019, 23:21
door wouter
Heb hier ook nog 4 van die midwoofers liggen, mocht je een uitbreiding nodig hebben, weet me dan te vinden

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: di 25 jun 2019, 0:00
door hannesie

Ik heb er nu al lol om.............!!!
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: di 25 jun 2019, 11:48
door SSassen
Ik ga 't goed met je maken Arno, als jij mijn kastjes voor de 2020 wedstrijd CNC-ed dan meet ik je drivers en ontwerp/meet ik je filter etc.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: di 25 jun 2019, 11:55
door Pjotr
Een nieuwe wedstrijdklasse? De tandemklasse?

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 12:08
door Arno
Ideetje
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 12:12
door hannesie
Zo krijgen we ook nog eens een niveau in vormgeving.

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 16:04
door Henkjan
mooi
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 16:45
door anonamemouse
Apart! Ik zeg: doen!
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 16:48
door ds23man
Wat is de voorkant?

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 16:52
door hannesie
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 17:03
door Arno
ds23man schreef:Wat is de voorkant?

Ik wilde eigenlijk die kant met de drivers erin als voorkant aanhouden. Maar ik sta open voor suggesties.
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 17:10
door ds23man
Ah, als ik het plaatje aanklik zie ik in het verste duister wat drivers.

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 20:44
door Arno
SSassen schreef:Ik ga 't goed met je maken Arno, als jij mijn kastjes voor de 2020 wedstrijd CNC-ed dan meet ik je drivers en ontwerp/meet ik je filter etc.
Oeh, ja dat klinkt aanlokkelijk.
Nu moet ik zeggen dat ik het wel zie zitten om wat aan te klootviolen met het filter, dus dat ga ik eerst doen. Dus als ik nu eens jouw kasten cnc, en jouw service dan achter de hand houd? Dan beloof ik dat ik niet om 2 voor 12 aan kom kloppen

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 21:44
door Henkjan
Dat laatste is wel gebruikelijk voor wedstrijd speakers, sommige schakelen dan zelfs op de dag zelf nog forumgenoten in om t filter te solderen

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 22:05
door FR_Aad
Henkjan schreef:Dat laatste is wel gebruikelijk voor wedstrijd speakers, sommige schakelen dan zelfs op de dag zelf nog forumgenoten in om t filter te solderen

Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 22:13
door ds23man
Henkjan schreef:Dat laatste is wel gebruikelijk voor wedstrijd speakers, sommige schakelen dan zelfs op de dag zelf nog forumgenoten in om t filter te solderen

Hoe staat het eigenlijk met de soldeercursus die je zou volgen?
Re: In strijd met de Wedstrijdluidspreker 2020
Geplaatst: zo 30 jun 2019, 22:23
door Shadow
Die wordt tegelijk gegeven met de cursus ‘omgaan met teleurstellingen’
