Pagina 1 van 2

Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 9:00
door fireman
Ik heb de vifa vivace 2012 gebouwd. Momenteel aan t inspelen en ervaar een pracht geluid :)

Het laag is ook zeer vol en muzikaal aanwezig. Soms iets té. Ik zit dan te denken aan mijn akoestiek of een kleine aanpassing in mijn speaker.

Hoe kan ik het laag in de vivace 2012 iets temperen waardoor het laag niet te luid klinkt of naar de voorgrond komt?

Ik zat te denken aan:

- om de baspoort af te dichten (kast dus gesloten maken, eventueel vullen met een glaswol o.i.d..)
- baspoort te vullen (lees kleinere door gang)
- baspoort met luchtig materiaal (pretex oid)
- het onderste deel van de kast opvullen met pritex (of iets anders? Wat?)
- kasten op spikes zetten??
- langer wachten tot dat ze helemaal ingespeeld zijn?
- iets anders???

Wie heeft ervaring en kan enige tips geven?

Thx alvast.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 9:03
door Shadow
Je kunt in het hoekje akoestiek hier eens rond kijken, er zijn verschillende manieren om dat aan te pakken.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 9:21
door Walt
Zet de speakers eerst eens verder van de wanden af.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 9:23
door dre
De poort dempen is een eenvoudige optie.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 9:24
door Leeuwarden
Ik zou eerst even wachten totdat alles ingespeeld is...

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 10:32
door Arno
Wat wol of schuim in de baspoort is idd een eenvoudige optie om uit te proberen. Voor je het weet zit ie eigenlijk gewoon dicht is mijn ervaring. Maar het is zo geprobeerd.

De kans is natuurlijk vrij groot dat het aan de akoestiek van je ruimte ligt, en helaas zijn laagproblemen niet zo eenvoudig aan te pakken met standaard akoestische materialen zoals gordijnen, kleden en akoestische panelen.

Wat voor vloer heb je? Hout of beton?
Spikes ontkoppelen niet, maar koppelen juist. Interessanter is om ze eens op iets van rubberen ontkoppelaars te zetten. Er zijn leuke DHZ-oplossingen met ijsblokjesmalletjes en siliconenkit.

Is anders spelen met een DSP misschien een optie?

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 10:36
door Arno
Walt schreef:
Zet de speakers eerst eens verder van de wanden af.
En dit natuurlijk. Of een totaal andere opstelling. Niet dat dat mag van de gemiddelde huisgenoot natuurlijk... :mrgreen:

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 11:54
door ray5150
Als je versterker geen toonregeling heeft, zijn er op Marktplaats nieuwe en gebruikte equalizers in vele soorten en prijsklassen te vinden.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 14:20
door Jerommel
Arno schreef:
Spikes ontkoppelen niet, maar koppelen juist.
Ik dacht dat de grap van spikes juist was dat je de speakers niet op hun resonerende wanden neer zet, maar op de hoeken (die niet resoneren).
Maar ook voorkom je dat de hele kast gaat bewegen in tegengestelde richting van de woofer.
Maar die beweging koppel je dan inderdaad wél aan de vloer.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 14:30
door fireman
Arno schreef:
Wat voor vloer heb je? Hout of beton?

Nieuwbouw met betonnen vloer. Daarop groene ondervloertegels met daarop 3cm eiken (houten vloer)

Lees je het dan als betonnen vloer of als houten vloer?

Voor mij is een houten vloer een jaren 30 huis met echte houten vloerdelen en daaronder (plafond van onderburen) stuc op riet.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 14:33
door fireman
Ik ga eens van alles uitproberen.

Vraagje met betrekking van de bas unit. Is deze eigenlijk speciaal voor een systeem met baspoort? Of functioneert deze ook in een gesloten kast optimaal? Ik weet niet hoe dat zit met luchtdruk opbouw wat weg moet kunnen voor deze unit? Of maakt dat eigenlijk nooit uit?

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 15:00
door Walt
De speaker gaat niet kapot door de poort dicht te stoppen, je krijgt gewoon minder laag.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 15:05
door Barry2001
Nee maakt niet uit. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met m'n Speaker & Co Scirocco's. Zeker met een buizenversterker was het laag te overheersend, dreunend. Zoals hiervoor ook al een aantal keren genoemd is heb ik ook in beide speakers 1 vd baspoorten (Scirocco heeft er 2 p/speaker) dichtgestopt, gewoon even mee experimenteren. Had ze al wel een aardig stuk vd muur staan, want dat maakt ook veel uit. Heb er wol voor gebruikt, probleem opgelost. Hoor eigenlijk geen invloed op de rest vd speaker. Dacht in eerste instantie ook veel te moeilijk, filter aanpassen, omschakelbaar maken, etc. Succes!

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 16:42
door markbakk
Vroeger had je toonregelingen op versterkers....

En dat is ook meteen de richting die je moet nemen (als je opstelling definitief is). Een stukje digitale toonregeling is zó geregeld. Aan de luidsprekers gaan modificeren levert ook resultaat, maar dat is vrij onvoorspelbaar.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 21:54
door fireman
markbakk schreef:
Vroeger had je toonregelingen op versterkers....

En dat is ook meteen de richting die je moet nemen (als je opstelling definitief is). Een stukje digitale toonregeling is zó geregeld. Aan de luidsprekers gaan modificeren levert ook resultaat, maar dat is vrij onvoorspelbaar.

Ik heb geen toonregeling op mijn versterker naim supernait 2

Morgen ga ik het e.e.a. een uitproberen.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: zo 23 jun 2019, 22:41
door markbakk
Wat ik zou proberen is de BR-pijp verlengen. Door de afstemfrequentie van de resonator lager te maken verminder je de output rond de 50-70Hz en verhoog je hem in het diepe laag.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 20:59
door richard
fireman schreef:
Nieuwbouw met betonnen vloer. Daarop groene ondervloertegels met daarop 3cm eiken (houten vloer)

Lees je het dan als betonnen vloer of als houten vloer?
Gedraagt zich als een houten vloer. De planken kunnen los van het beton resoneren. In zo'n geval is het vaak raadzaam de luidspreker op dempers te zetten. De siliconen blokjes oid. Met spikes koppel je de kast aan de houten vloer, denk aan de stemvork die luider klinkt als je hem op het tafelblad zet.

Met een paar dikke sokken in de baspoort leer je ook al snel het effect. En eerst inspelen, maar dat is hier eerder genoemd.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:09
door FR_Aad
+1 Voor een flink eind van de muur zetten.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:21
door fireman
.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 21:22
door fireman
Ik ga het allemaal uitproberen.

Momenteel het onderste deel van de kast gevuld met pritex. Dat is dan tot aan de zijkant/onderkant van de baspoort. Klinkt ook al een stuk fijner. En op viltjes gezet, echte rubberen onderzetjes heb ik niet zo liggen. Zal ik van de week is ergens opzoeken/vinden.

Moet wel toegeven als ik een stevig stukje techno fraai of Chris Jones - Long after you're gone. Dat is best een stevig stukje bass (hoe houdt dat stukje bass bij jullie, er vanuitgaande dat jullie dat ook kennen?)

En het is als ik de volume knop een stukje verder opendraai.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 22:36
door markbakk
richard schreef:
fireman schreef:
Nieuwbouw met betonnen vloer. Daarop groene ondervloertegels met daarop 3cm eiken (houten vloer). Lees je het dan als betonnen vloer of als houten vloer?
Gedraagt zich als een houten vloer. De planken kunnen los van het beton resoneren.
Optisch misschien. Akoestisch is zo’n constructie géén buigslap grensvlak. Een vloer met houten delen op een balklaag met daaronder een flinke spouw/kruipruimte is dat wel. Een paar keer flink stampen op beide vloeren laat je het verschil merken.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: ma 24 jun 2019, 22:46
door Chocomel
MiniDSP 2x4 (evt. HD) tussen voor- en eindversterker? Zoals Arno en Markbakk al noemen, heb je het met een DSP zó opgelost.
Als je toch bezig bent, kan je de poort lager afstemmen en de basweergave corrigeren met de DSP. Zo kan je de luidspreker ook meteen dieper laten gaan. Je kan met de DSP ook de woofer beschermen met een hoogdoorlaatfilter.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: wo 26 jun 2019, 9:20
door fireman
Is DSP een soort actief filter? Of een soort van equalizer?

Zoals je ziet ben ik niet bekend met DSP.

Overigens, ik heb een mooie versterker/bron en wil zo lekker blijven spelen. Geen extra apparaten.

Doel is de speaker wat te finetunen, en dan komt dat best goed.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: wo 26 jun 2019, 9:35
door fireman
Momenteel de baspoort afgesloten. Daar wat dagen mee spelen.

Wat ik ook wil proberen is dat als ik de kast gesloten laat, welk materiaal ik dan het beste kan gebruiken onder in de kast. Momenteel pritex. Weet niet of dat te "dicht" is? In het verleden een gesloten systeem gehad met een gort droog en mooie bass en daar zat glaswol in het onderste gedeelte van de kast.

Hier ook aan te raden ipv pritex?

Als ik me goed herinner dan is glaswol (of soort gelijke) een virtuele kast vergroter. Weet natuurlijk niet of dat ten nadeel kan zijn tov het ontwerp.

Re: Het laag van vivace 2012 iets temperen, hoe?

Geplaatst: wo 26 jun 2019, 11:05
door Henkjan