Pagina 1 van 4

Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 20:59
door Peter 53
Hallo,
Nieuw hier en momenteel de laatste hand aan het leggen aan een setje fostex fe206en in de behuizing van de fe 208ez.
Nu heb ik hier nog een bijna compleet buizenversterkertje in onderdelen liggen uit de elektuur van eind jaren 80, uit mn hoofd.
Mis eigenlijk alleen de buizen (heb ik met de laatste verhuis veilig opgeborgen, kan ze nu dus never nooit niet meer vinden) maar deze zijn nog goed verkrijgbaar dus geen probleem. Wat denken jullie , zou dat een leuk projectje zijn of kan ik beter naar iets anders uitkijken. Ze klonken destijds best goed, maar kocht toen een leuke Aura set en heb ze afgedankt.

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:38
door Ah!buis
Je bedoelt de "Straight" 2xEL34+ECC83+EF86 ? Is Ray mee bezig geweest meen ik.Best een leuke versterker, wel een dure UGT.
Anne

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 21:51
door ray5150
Nee, hoor. ik heb nog nooit een buizen-eindversterker gebouwd.

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:01
door Ah!buis
ray5150 schreef:
Nee, hoor. ik heb nog nooit een buizen-eindversterker gebouwd.
Tja, iemand heeft hier er wel mee bezig geweest :?
Dat ik aan Ray dacht is geen wonder ... waar ie niet mee bezig is geweest is op de vingers van één hand te tellen :lol:
Anne

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:08
door Peter 53
Ah!buis schreef:
Je bedoelt de "Straight" 2xEL34+ECC83+EF86 ? Is Ray mee bezig geweest meen ik.Best een leuke versterker, wel een dure UGT.
Anne
Uhm...ugt?

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:12
door Ah!buis
UitGangsTrafo ! En was 't de Straight ?
Anne

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:17
door Peter 53
Ah!buis schreef:
UitGangsTrafo ! En was 't de Straight ?
Anne
Oh, sorry heb de beide ringkern uitgangstrafo,s ook hoor. Was idd de straight

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:18
door AatV
Misschien was het deze wel :
elektuur 4 pitter.jpg
groet,
Aat

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:24
door Peter 53
AatV schreef:
Misschien was het deze wel :

elektuur 4 pitter.jpg

groet,
Aat
Het is idd deze, met dezelfde buizen als de straight, gaat het niet om dezelfde dan?

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:25
door Peter 53
Peter 53 schreef:
AatV schreef:
Misschien was het deze wel :

elektuur 4 pitter.jpg

groet,
Aat
Het is idd deze, met dezelfde buizen als de straight, gaat het niet om dezelfde dan?
Heb de elkektuur er even bijgepakt, heet idd de vierpitter.

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:34
door Peter 53
En verkeerd gelezen waren alleen de el 84 als eindbuizen bij de vierpitter, el 34 bij de straight

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:37
door OpaBert
In plaats van die ECC83 een 6SL7 inwendig gelijk aan de ECC83
De 6SL7 is wat forser ( mooier ) om te zien andere voet Octal net als de EL34

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:39
door Ah!buis
De "Straight" is deze, uitgetekend volgens de print.
Anne

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 17 jun 2019, 22:54
door Peter 53
Ah!buis schreef:
De "Straight" is deze, uitgetekend volgens de print.
Anne
Heb deze ook wel gezien, de vierpitter is een wat simpeler ontwerp met minder vermogen, maar leek me goed te gebruiken in combinatie met de backloaded horn speakers welke ik aan het bouwen ben.

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 8:55
door Peter 53
AatV schreef:
Misschien was het deze wel :

elektuur 4 pitter.jpg

groet,
Aat
Het is idd deze, jouw schema is wel wat aangepast ten opzichte van het orgineel zie ik

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 14:44
door PA4URK
viewtopic.php?f=7&t=6436&hilit=Straight
Dat was mijn eerste buizenproject

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 14:48
door PA4URK
Alweer elf jaar geleden :wink:

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 15:04
door OpaBert
Ik heb dat artikel De 4 pitter uit Elektuur bewaard met de 4 pitter incl print tekening
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 15:13
door Peter 53
Bert61 schreef:
Ik heb dat artikel De 4 pitter uit Elektuur bewaard met de 4 pitter incl print tekening
Dat is met EF86 en ECC83 en 2 x EL84
Als je de printekening wilt scan ik het ik in de afm. staan erbij ter controle
Ik heb het artikel hoor, maar ben nog steeds benieuwd wat de meer ervaren mensen ervan vinden, en of het de moeite is deze weer op te bouwen.

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 16:05
door OpaBert
Dit heeft Anne me ooit aanbevolen
Als dit ontwerp je aanstaat scan ik dit in en gooi ik de foto,s weg

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 16:41
door PimDriessen
Hoi Bert,
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 17:07
door Piet1950
Peter schreef:
Ik heb het artikel hoor, maar ben nog steeds benieuwd wat de meer ervaren mensen ervan vinden, en of het de moeite is deze weer op te bouwen.
Dit schema is prima, en bestaat in veel uitvoeringen, met onderling slechts geringe verschillen. Velen zijn gebaseerd op het Mullard schema, uit oude tijden, de Mullard 5-10. Zie o.a.

http://www.r-type.org/articles/art-003e.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Mullard_5-10

Bij Elektuur is de EF86 in triode geschakeld. Hierdoor is de versterking van deze buis wat lager, maar dit geeft volgens mij een grotere kans op een stabiele versterker. Bij het Muller schema is de versterking erg hoog, en er wordt een zeer sterke tegenkoppeling toegepast. Dan wordt alles veel kritischer. Het Elektuur schema is dus prima.

Piet

Re: Jaren 80 vierpitter uit elektuur

Geplaatst: di 18 jun 2019, 18:07
door OpaBert
PimDriessen schreef:
Hoi Bert,
Zit hier geen uitgangstransformator in deze versterker?.
Heb je een type nummer van de versterker of de officiële naam?.
Groet,
Pim
Hoi Pim,
In principe kan er elke UGT op als de impedantie klopt 8-10K
Edit 4-5K
Maar ik denk dat de trafo,s uit een HF10 toen op het menu stonden :-k

Vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 18:25
door Peter 53
20210705_170209.jpg
Ben onlangs begonnen om de vierpitter waarvan de opgebouwde printen al jaren in de kast lagen opnieuw op te bouwen. Heb n proefopstelling gemaakt en zowaar er is geluid en n boel brom. Echter heb ik ook het idee dat de ef86 buis niet mee doet. Nou heb ik deze maanden terug bij alie laten komen en twijfel ik of dit n rechtstreekse vervanger is. Zo niet rijd ik effe naar etten leur om nieuwe te halen.

Re: Vierpitter uit elektuur

Geplaatst: ma 05 jul 2021, 19:47
door Ah!buis
Die 6Ж32П zou idd een EF86 zijn. Of dat de oorzaak van de brom zou zijn ?
Gezien het een oud ding is zou het eerder aan uitgedroogde elcos kunnen liggen.
Maar zo los opgebouwd mist vermoedelijk voldoende afscherming en met een EF86 is het meestal een (veel te) gevoelige ingang.
Anne