Pauze stand media-spelers - Soms gevaarlijk!! (DC)
Geplaatst: za 15 jun 2019, 11:41
Allen,
Mijn kompaan Jeroen (niet actief op dit forum) gebruikt Linux Deadbeef als media-speler (bit-perfect etc) en stuurde me deze week deze mail:
"Gebruikers van Linux systemen met de DeadBeef player (high-end, datastroom transparante audio player) moet ik waarschuwen voor een extreem gevaarlijke bug. Als je de player op pauze zet (en dat doe je in de praktijk vaak genoeg), dan blijft de player de waarde van de laatst gespeelde sample kontinu uitsturen. Dat is dus gelijkspanning! Extreem gevaarlijk voor de speakers. Als je een beetje stevig speelt en je zet de player in pauze, kan dat een flinke spanning zijn.
Het feit dat ik mijn speakers er niet mee heb opgeblazen, heb ik puur te danken aan de DC beveiliging van mijn Hypexversterker. Die grijpt in bij meer dan 5V DC. Dan flikkert het rode waarschuwingsledje voortdurend. Dat gebeurt dus regelmatig. Bij minder dan 5V zet hij het gewoon op de speaker, met als gevolg dat de conus in de hoek staat en de spreekspoel van elke woofer kontinu 1.5 Watt stookt (Hypex is DC gekoppeld!).
Ik heb het gek genoeg nog niet eerder opgemerkt (want ik draai normaal gesproken met veel minder dan 5V uitsturing). Maar ik kwam erachter nu ik bezig ben met testsignalen ivm een aanstaande demonstratie. Ik heb de Adacious, Audacity en VLC players geprobeerd en die hebben er er geen van allen last van.
Inmiddels blijkt dat ook de Strawberry speler soms een grote DC spanning uitstuurt. Ook dat gebeurt bij het in pauze zetten van een audiotrack. Ik heb het nu 2 keer gezien. Het gebeurt dus af en toe. Dat in tegenstelling tot de Deadbeef player, waarbij het bij zowat iedere pauzestop gebeurt.
Dus wees gewaarschuwd! Het kan kennelijk bij meer players gebeuren."
Groet,
Satefan
Mijn kompaan Jeroen (niet actief op dit forum) gebruikt Linux Deadbeef als media-speler (bit-perfect etc) en stuurde me deze week deze mail:
"Gebruikers van Linux systemen met de DeadBeef player (high-end, datastroom transparante audio player) moet ik waarschuwen voor een extreem gevaarlijke bug. Als je de player op pauze zet (en dat doe je in de praktijk vaak genoeg), dan blijft de player de waarde van de laatst gespeelde sample kontinu uitsturen. Dat is dus gelijkspanning! Extreem gevaarlijk voor de speakers. Als je een beetje stevig speelt en je zet de player in pauze, kan dat een flinke spanning zijn.
Het feit dat ik mijn speakers er niet mee heb opgeblazen, heb ik puur te danken aan de DC beveiliging van mijn Hypexversterker. Die grijpt in bij meer dan 5V DC. Dan flikkert het rode waarschuwingsledje voortdurend. Dat gebeurt dus regelmatig. Bij minder dan 5V zet hij het gewoon op de speaker, met als gevolg dat de conus in de hoek staat en de spreekspoel van elke woofer kontinu 1.5 Watt stookt (Hypex is DC gekoppeld!).
Ik heb het gek genoeg nog niet eerder opgemerkt (want ik draai normaal gesproken met veel minder dan 5V uitsturing). Maar ik kwam erachter nu ik bezig ben met testsignalen ivm een aanstaande demonstratie. Ik heb de Adacious, Audacity en VLC players geprobeerd en die hebben er er geen van allen last van.
Inmiddels blijkt dat ook de Strawberry speler soms een grote DC spanning uitstuurt. Ook dat gebeurt bij het in pauze zetten van een audiotrack. Ik heb het nu 2 keer gezien. Het gebeurt dus af en toe. Dat in tegenstelling tot de Deadbeef player, waarbij het bij zowat iedere pauzestop gebeurt.
Dus wees gewaarschuwd! Het kan kennelijk bij meer players gebeuren."
Groet,
Satefan