Pagina 1 van 1

trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 15:10
door democles
Heb bij Electro Dump een trafo gekocht met een aantal secondaire windingen die ik in serie wil zetten.

Op de trafo staat een tekening van de aansluitingen.

Mijn vraag is of ik ze ,als aangegeven op de foto, kan doorverbinden om max er uit te halen?

Heb de weerstanden gemeten op de pootjes,het zijn allemaal afzonderlijke windingen.

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 15:20
door OpaBert
Als je twijfelt neem een 10 ohm weerstandje 1/8 Watt in serie van een set windingen in plaats van een draadbrug
Als hij zonder belasting niet warm wordt zit je goed :D

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 15:58
door democles
Bedankt Bert.

Ik neem aan dat het pootje met de letter S het scherm is?

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 16:04
door OpaBert
democles schreef:
Bedankt Bert.

Ik neem aan dat het pootje met de letter S het scherm is?
Ja inderdaad O:) helemaal goed .

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 16:09
door democles
:goedzo:

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 16:20
door OpaBert
Een dingetje het is mogelijk dat er een winding in tegen fase staat Dan wordt de spanning lager
Bijvoorbeeld 24 - 0 - 24 - 0 dan krijg je 0 staan ze goed is het 48 volt

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 17:04
door Shadow
En dan treed de derde wet van Kirchoff in werking; ‘daar waar de schakeling rookt, is de stroom het grootst’ :lol:

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 17:10
door ds23man
Shadow schreef:
En dan treed de derde wet van Kirchoff in werking; ‘daar waar de schakeling rookt, is de stroom het grootst’ :lol:
Zou eerder zeggen dat waar het rookt de splijtstofstaaf niet voldoende koeling heeft gehad...

:lol:

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 17:31
door Shadow
:-$
Dat stadium praten we liever niet over O:)

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 18:02
door democles
Dan maar even de proef op de som :hide:

Winding voor winding doorverbonden en gemeten.

En dat ging goed :yeah:

Maar even een printje voor ontwerpen :-k

148v wissel bij 250mA,ideaal voor klein buizenspul :lol:

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 20:19
door Shadow
Mooi mooi :rock:

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 20:56
door democles
Ja heel mooi :D

Gelijk maar even door gebikkeld.

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 21:03
door OpaBert
Net printje weer Demo :D

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 21:29
door ray5150
Geen primaire zekering ?

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 21:32
door democles
Goed gezien , :lol: Nee.

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 22:37
door OpaBert
Al dat gedoe over een trafo aansluiten met nucleaire melt down schrikbeelden :wink:
Als je de meter er bij hebt en je sluit een winding kort met een 10 ohm 1/8 Watt weerstandje
Dan rookt hooguit die weerstand .
Maar als je dat doet en je hebt hem vast en je tikt met het weerstands draadje tegen een van de wikkelingen
Dan heb echt geen spontane vlambogen en rookwolken
op de multimeter meter zie je meteen dat je minder spanning er uit krijgt .
Ik doe dit al jaaaaaren en nog nooit een trafo kapot gemaakt zo en ook geen brandblaren
Alleen met laag spanning waar demo mee bezig is
Je moet dat uiteraard niet aan de 220 volt kant doen
Dan neem je een 220 lamp in serie
Er zijn reperateurs die hebben op een plankje een stopcontact en schakelaar Lamp fitting en Die werken er al 50 jaar mee
En zo doe ik dat ook :D
Niks Rook kapotte trafo,s en zeker geen brand O:)

Re: trafo vraagje

Geplaatst: vr 17 mei 2019, 23:35
door Shadow
Gerhard refereerde meer aan mijn werk, dan aan dat van Demo, Bert :lol:

Re: trafo vraagje

Geplaatst: za 18 mei 2019, 1:28
door Aaad
Shadow schreef:
Gerhard refereerde meer aan mijn werk, dan aan dat van Demo, Bert :lol:
Je weet het, rook altijd in de transformator laten zitten. :hide:

Aad

Re: trafo vraagje

Geplaatst: za 18 mei 2019, 8:31
door OpaBert
Shadow schreef:
Gerhard refereerde meer aan mijn werk, dan aan dat van Demo, Bert :lol:
Dat begreep ik niet Joram O:)