Pagina 1 van 2
JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: do 11 apr 2019, 22:24
door Apeldoorn
Een JLH 1969??
Yes, omdat ik Eagle onder de knie wil krijgen, eigenlijk alle onderdelen in huis heb, het vermogen meer dan genoeg is voor hobby kamer 2, ik hem tien tallen jaren geleden ook gebouwd heb en (toen) best wel onder de indruk was van de geluidskwaliteit.
Het origineel:
Aangepaste versie voor 2N3055:
Eerste Schema opzet in Eagle:
Bert
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: do 11 apr 2019, 22:27
door Apeldoorn
Nu eerst het voorgestelde draadje van Anne doornemen!!
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: do 11 apr 2019, 22:36
door ray5150
Ja, Leuk.
Heb ik 10 jaar geleden ook gebouwd, inclusief Eagle ontwerp. was wel de 1996 versie.
viewtopic.php?f=7&t=9958
Hier staat het PCB ontwerp.
viewtopic.php?p=1688224#p1688224
Dan een eerste opmerking : beter om faston connectoren te gebruiken voor de voedingsaansluitingen, goedkoop en d'r kan een hoop vermogen doorheen gejaagd worden.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: do 11 apr 2019, 23:25
door Ah!buis
Apeldoorn schreef:Een JLH 1969??
Yes, omdat ik Eagle onder de knie wil krijgen, eigenlijk alle onderdelen in huis heb, het vermogen meer dan genoeg is voor hobby kamer 2, ik hem tien tallen jaren geleden ook gebouwd heb en (toen) best wel onder de indruk was van de geluidskwaliteit.
Ik zou 't een beetje anders doen
De stroominstelling volgens verdere ontwikkeling JLH en V/2 instelling andere kant.
Anne
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: do 11 apr 2019, 23:30
door Pjotr
De elegantie van het 1969 ontwerp is dat het een soort van serie balans PP is. Dat is de 1995 versie niet Anne.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 12:16
door Ah!buis
Het hoort wel bij het origineel en blijft serie-balans.
Geeft een stabielere ruststroom.
Wat ik heb toegevoegd is een potm bij R5 ipv de vermelding "R5 aanpassen" en voor de lol een Tr5 in stijl met Tr3.
Anne
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 14:09
door Pjotr
Mwah "Ter leering ende vermaeck". Ga jij er weer van alles aan "verbeteren". Gewoon het oorspronkelijke 4-torren ding bouwen. Kun je i.i.g. zeggen dat je die klassieker ook gebouwd hebt! Zoals het betaamt.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 16:17
door Ah!buis
Pjotr schreef:Mwah "Ter leering ende vermaeck". Ga jij er weer van alles aan "verbeteren". Gewoon het oorspronkelijke 4-torren ding bouwen. Kun je i.i.g. zeggen dat je die klassieker ook gebouwd hebt! Zoals het betaamt.
Groot gelijk

Van fouten leer je 't meest
Anne
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 16:27
door Pjotr
Nee, je kletst je er niet uit

Er is niks "fout" aan dat ding.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 18:14
door Shadow
Leuk! Als je koelcapaciteit nodig hebt...

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 18:19
door Apeldoorn
Voor dat er loopgraven gegraven worden.......
Ik blijf bij mijn originele plan ondanks alle goed bedoelde toevoegingen aan het ontwerp om te voorkomen dat ik straks met de 1996 versie bezig ben met LS beveiliging, inschakelvertraging, temp. controller etc. etc. etc.

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 21:27
door Apeldoorn
Bedankt voor je info Fotohuis!
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 21:29
door Apeldoorn
Inmiddels het ontwerp klaar in Eagle.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 21:35
door ray5150
Nu begint het pas...

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 21:37
door Apeldoorn
Voor ik met het board begin.........
Groundplane gebruiken of niet ??
Trimmers 1 turn / 25 turn ??
Weerstanden 0.6 ohm voldoende ??
Elco's 35V voldoende ??
Faston voor voeding aansluitingen, maar een beetje lomp voor ingang en TR3/4 aansluitingen, alternatieven ??
Alvast bedankt voor reacties.
Groet van Bert.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 21:38
door Apeldoorn
Idd Ray

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 21:47
door Shadow
Zit ie er nog niet in?

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 22:07
door ray5150
Nu nog wachten op de koelpasta.

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 22:12
door Apeldoorn
Ehhhh, Fotohuis, misschien handig als je zelf een draadje start...........
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 22:21
door Ah!buis
Apeldoorn schreef:Inmiddels het ontwerp klaar in Eagle.
R4 is wel 10x te groot
Er is toch wel een symbool voor de 2N3055 in Eagle
Anne
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 22:32
door Apeldoorn
@ Fotohuis,
Ik bedoel in dit draadje gaat het om Ter leering ende vermaeck van een JLH 1969 en nu gaat het opeens over een Ali-E EMI filter!!
Groet van Bert.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 22:37
door Apeldoorn
@ Anne,
R4, oops
ander vraagje ( probeer wat meer te snappen van wat ik bouw

) waarom een trimmer tussen ground en basis Tr1 ipv een trimmer tussen hot en basis TR1??
Groet van Bert.
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 22:47
door Apeldoorn
o ja, en er is wel een 2N3055 symbool in Eagle maar ik wil ze niet op de printplaat hebben, vandaar de C,B,E, pads voor TR3/4
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 23:28
door Ah!buis
Apeldoorn schreef:@ Anne,
R4, oops
ander vraagje ( probeer wat meer te snappen van wat ik bouw

) waarom een trimmer tussen ground en basis Tr1 ipv een trimmer tussen hot en basis TR1??
Groet van Bert.
Bij het schema van JLH staat adjust R5 dus heb ik die veranderbaar getekend
Maar de andere kant gaat ook
Anne
Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck
Geplaatst: vr 12 apr 2019, 23:31
door Pjotr
Apeldoorn schreef:o ja, en er is wel een 2N3055 symbool in Eagle maar ik wil ze niet op de printplaat hebben, vandaar de C,B,E, pads voor TR3/4
Is i.d.d. beter. Het steeds uitzetten en krimpen bij opwarmen en afkoelen Is niet goed voor de soldeerverbindingen. Die kunnen daardoor los gaan zitten op den duur. Het kan wel met TO-3 direct op de print, Maar dan moet je B en E alsnog met losse draden aansluiten op de print.