Pagina 1 van 4

twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 19:30
door gelly
Beste allen,

na een hele poos afwezig geweest te zijn en weinig of geen kans zag om aan mijn hobby verder te werken... heb ik besloten om mijn oude meetopstelling te vernieuwen om heel kortelings een nieuw 3-weg ontwerp op te starten.

heb enkele modellen/mogelijkheden in gedachten;
1) Focusrite Scarlett 2i2 (2nd Gen) USB Audio Interface.
2) Steinberg UR22mkII Audio Interface.
Edited... ook de
3) Roland Rubix22 USB audio interface.


vereisten zijn o.a.

-een sample rate tot 192 kHz / 24-bit
-volledig en compatibel met ARTA moeten werken (2-kanaals meting waarvan 1 mic xlr input en 1 lijn input voor de terugkoppeling (de referentie))
-simultaan bij de 2 kanaals meting moet deze vanzelfsprekend een output naar een externe versterker kunnen sturen.
-stabiele meetresultanen (ik las artikels in het forum dat er wat problemen zouden zijn ivm asio drivers enz... ?)
-liefst een 'input signaal aanwezig' met de bijhorende 'clip' indicator (focusrite heeft dat wel beide)

één ding dat vast staat is;
deze metingen met een gecalibreerde dayton mic, namelijk de "emm-6"

iemand ervaring met deze externe usb devices ?
pro/cons/pitfalls/tekortkomingen...
andere ideeën qua types/merken van interfaces en suggesties zijn welkom.

graag jullie mening en hulp aub :)
tnx !

ps: wat ik leuk (en duidelijk) vind aan de steinberg is dat er in de manual een mooi diagram te zien is ivm de interne routing van de signalen.
helaas van andere merken en hun bijhorende diagrammen vind ik niet....

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 19:36
door Henkjan
Waarom wil je zo'n hoge SR?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 19:41
door ds23man
Met 192K kan je vleermuisverjagers bouwen.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 19:44
door gelly
heb een interne realtek high definition audio interface met die vleermuisprecisie.
tzou ergens stom zijn om wat te 'downgraden' daar ik nogal 'op-de-sample' miere… ivm de markers plaatsing :)

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 20:29
door Pjotr
Tja als je dat nodig hebt. Eigenlijk is dan net zo belangrijk een lage sample rate: 16kHz of 8kHz. Dit om je meet bandbreedte smal te krijgen als je T&S parameters nauwkeurig wilt bepalen. Of als je heel diep in de ruis wilt meten aan versterkers b.v.

Ik heb zelf een antieke M-audio Audiophile192 PCI kaart er in zitten. Kan de hele range, van zowel 192 kHz tot 8 kHz. Geen enkele reden om te upgraden.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 20:38
door gelly
Pjotr,
Met welke mic werk je dan ?
Zulke interne kaarten hebben geen input voor een mic zoals de emm6 of de ecm8000 daar deze een fantoomvoeding nodig hebben.
Tenzij je een goede preamp met fantoom ertussen zet en de line in gebruikt.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 21:09
door gelly
Oja, deze kandidaat was ik vergeten te vermelden.

3) Roland Rubix22 USB audio interface

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 21:10
door Pjotr
Voor geluidsmetingen gebruik de E-MU Tracker USB kaart icm een laptop. Maar die kaart is helaas niet meer te koop. Die heeft een 5V phantom speciaal voor electret microfoons. Ik heb daar de gecalibreerde EMM-8 van IBF Akustik op in gebruik. IBF Akustiek bestaat niet meer en is over gegaan in http://www.isemcon.net/ashop/ Die leveren nog steeds gekalibreerde microfoons. Heb je al eens gekeken naar de complete meetset van Rumoh?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 21:17
door gelly
Ja, rumoh, die um2 van behringer...
Maximale sample rate is "maar" 48 kHz

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 21:18
door Henkjan
Hij heeft ook een set met 96kHz

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 22:36
door wdd
De Focusrite website geeft aan dat de Scarlett Solo 2nd Gen tot 192 kHz kan. Op de site van Rumoh staat 96 kHz?
Henkjan schreef:
Hij heeft ook een set met 96kHz

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: zo 24 mar 2019, 23:04
door Marp
Dat is geen gen2, dus 96 kHz klopt.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 10:23
door wdd
Maar bij Rumoh staat toch wel 2nd GEN ? (in paragraaf "In de set".) :think:

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 15:37
door Marp
Een beetje verwarrend:
Rumoh schreef:
In the set:
- Professional 24bit / 96Khz USB Sound card with built-in mic preamp and 48V Phantom power supply

In de set:
- Professionele Focusrite 2nd Gen 24bit/96Khz USB Geluidskaart met ingebouwde microfoon voorversterker en 48V Phantoom voeding
Vermoedelijk is de niet meer verkrijgbare gen1 vervangen door een gen2. De tekst gaat nog merendeels over de gen1, alsook de foto. Deze toont een Fosucrite Scarlett Solo V1, welke herkenbaar is aan de verticaal geplaatste cinchbussen. Bij het volgende model zijn deze horizontaal gepositioneerd en is de opdruk wat verplaatst.

Je kan het beter even aan Ruud/Rumoh zelf vragen, maar waarschijnlijk zit er inderdaad een 192 kHz interface bij.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 15:50
door ds23man
Ik zou met een boog om die Focusrite producten heen lopen. Hebben een aantoonbare onnauwkeurigheid van 10uS tussen verschillende metingen.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 15:58
door Pjotr
ds23man schreef:
Ik zou met een boog om die Focusrite producten heen lopen. Hebben een aantoonbare onnauwkeurigheid van 10uS tussen verschillende metingen.
Nog afgezien wat voor dramatische gevolgen dat wel/niet heeft ????? :? Wat zou jij dan aanbevelen in deze klasse?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 16:44
door ds23man
Nou, hier wordt je dus niet vrolijk van als je twee metingen gebruikt in een simulatie die 10uS verschillen:
focdriverinphase.JPG

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 19:45
door Henkjan
Waar kijken we hier naar?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 19:49
door gelly
ds23man, dacht eerst dat je ms bedoelde, maar dat die 10 micro zoveel verschil uitmaakte had ik niet verwacht.

@pjotr,
jouw E-MU Tracker USB, is dat de 0404 of de 0202 ? dit zijn wel 192khz types
ze zijn 2de hands te vinden, waarvan de 0404 me aanspreekt omwille van de ingangsniveau leds waarvan je de mic gevoeligheid optimaal kan regelen.
zijn die werkelijk zo goed in jou opinie ?
what about de latency ervan, de verschillen van 2 metingen enz....

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 19:56
door gelly
bytheway…
(vraagje tussendoor)
wie meet er met wat (voor een passief filterontwerp én tweekanaals, dwz met referentie) en de tevredenheid/nauwkeurigheid over jullie meetapparatuur ?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 20:10
door Chocomel
Ik gebruik naar volle tevredenheid een Focusrite 2i2, 2e generatie. -3 dB loopt die van 6 tot 70k Hz, DAC en ADC samen.
ds23man schreef:
Ik zou met een boog om die Focusrite producten heen lopen. Hebben een aantoonbare onnauwkeurigheid van 10uS tussen verschillende metingen.
Ook tussen de kanalen?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 21:07
door Pjotr
gelly schreef:
ds23man, dacht eerst dat je ms bedoelde, maar dat die 10 micro zoveel verschil uitmaakte had ik niet verwacht.

@pjotr,
jouw E-MU Tracker USB, is dat de 0404 of de 0202 ? dit zijn wel 192khz types
ze zijn 2de hands te vinden, waarvan de 0404 me aanspreekt omwille van de ingangsniveau leds waarvan je de mic gevoeligheid optimaal kan regelen.
De Tracker is de voorloper van de 0202. Staar je niet blind op die ledjes, daar heb je eigenlijk niet veel aan met meten. Is slechts een grove indicatie. In de praktijk gebruik je de piekmeters in Arta zelf. Wat ds23man tegenkomt met die 10uS is mij niet bekend. Dat moet hij zelf maar uitleggen. Ik heb geen idee wat ie laat zien van wat. Die E-Mu zijn gewoon betaalbare kaarten. Ze zijn niet meer op de markt dacht ik en ik weet niet of er drivers voor W10 voor zijn. Onder XP en W7 draait het i.d.d. vlekkeloos met Arta.

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 21:34
door gelly
Pjotr,
De emu tracker 0404 (en wss jouw voorloper) draait volgens arta niet op win7,8 en 10.
Blijkbaar enkel op xp en w7... jammer...

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: ma 25 mar 2019, 21:39
door gelly
@chokomel,
Jouw focusrite 2i2...
Heb je er al 2 kanaals metingen uitgevoerd (met referentie) dwz mic met fantom en line in als referentie?
Mss ook impedantie metingen uitgevoerd ?
Wat zijn jouw ervaringen of opmerkingen daaromtrent ?

Re: twijfels ivm aanschaf nieuwe meetapparatuur.

Geplaatst: di 26 mar 2019, 7:21
door ds23man
De focusrite heeft een probleem in het tijdsdomein, een opvolgende meting kan verschoven zijn:

https://www.diyaudio.com/forums/attachm ... rschil-png

https://www.diyaudio.com/forums/class-d ... ost5693769