Pagina 1 van 1
Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 2:47
door democles
Bij mijn laatste projectjes heb ik verschillende voedingen gemaakt.
Meestal moet het eerst een flink aantal uren onder belasting staan,voordat alles gesetteld is.
Is er misschien iets te bedenken dat de voeding onder wisselende belastingen zet,zeg iets van 0,5A tot 2,5A,zodat ik de voeding er aan kan knopen en een week of zo onder spanning kan zetten.
Voeding geeft iets van 5v.
Een soort inbrand automaat dus..........

Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 9:21
door OpaBert
Ik heb hier een koel blok met een stuk of 10 2N3771 parralel met 0.1 ohm emmiter weerstanden en een stuurtransitor 2N3055 en potmeter waar ik de sturing regel
Jij hebt zo zwaar niet nodig
Maar je zou met een signaal generator het proberen aan te sturen met bijvoorbeel een sinus of blok van 0,1 of 1 hz
Of met een inschakel vertraging aan uit Demo ?
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 9:41
door ray5150
democles schreef:
Is er misschien iets te bedenken dat de voeding onder wisselende belastingen zet, zeg iets van 0,5A tot 2,5A,zodat ik de voeding er aan kan knopen en een week of zo onder spanning kan zetten.
Zozo, dat kost weer een paar kuub aardgas...

Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 9:43
door ds23man
Elektronica wat moet inbranden is slecht ontworpen...

Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 9:46
door ray5150
Zal dat het zijn, bij die 737 MAX die splinternieuw uit de lucht donderde ?
De electronica was nog niet ingespeeld.

Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 9:48
door Bertje
De toepassing om de boel te "settelen" is wel vergezocht natuurlijk. Wél een leuke om versterkers te testen op een variabele belasting 2-16 ohm bijvoorbeeld.
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:12
door OpaBert
Nou ik denk dat Demo wilt weten of het heel blijft
Dat zijn versterker niet opeens een ongeregelde en te hoge spanning krijgt waar aan hij aan kapot gaat
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 12:30
door democles
Ja misschien is inbranden wel het verkeerde woord..............
Tot nu toe blijft alles heel.
Wilde weten of het wat uitmaakt,misschien is ,,lageduurtest,, een beter woord.
Zou mooi zijn als dat met een klein automaatje kon,zonder dat ik de voeding op de versterker of dac hoef te zetten.
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 17:33
door OpaBert
democles schreef:Ja misschien is inbranden wel het verkeerde woord..............
Tot nu toe blijft alles heel.
Wilde weten of het wat uitmaakt,misschien is ,,lageduurtest,, een beter woord.
Zou mooi zijn als dat met een klein automaatje kon,zonder dat ik de voeding op de versterker of dac hoef te zetten.
er staan er een paar op www welke met een Arduino de belasting regelen kan je je eigen belasting curve bepalen
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 17:58
door PimDriessen
democles schreef:Ja misschien is inbranden wel het verkeerde woord..............
Tot nu toe blijft alles heel.
Wilde weten of het wat uitmaakt,misschien is ,,lageduurtest,, een beter woord.
Zou mooi zijn als dat met een klein automaatje kon,zonder dat ik de voeding op de versterker of dac hoef te zetten.
Hoi Democles,
Wat een idee zou kunnen zijn, een lange termijn timer met bv. een relay wat afslaat na een paar uur, om een andere belasting er tussen te schakelen.
Groet,
Pim
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 21:11
door Chocomel
Waarom wil je ook lichtere belastingen aan de voeding hangen dan met de maximaal toegestane waarde?
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 21:54
door democles
Met een mobiele harde schijf en/of computertje en/of dac er aan hangen, varieert de belasting ook.
Dat met relais en timer lijkt me wel wat.
Ik denk dan aan een soort schakeling waarbij een stuk of 6 LED,s na elkaar aan geschakeld en dan weer 1 voor 1 afgeschakeld worden.
De LED,s zou ik dan kunnen vervangen door 6 relais die ieder een belasting weerstand parallel zetten aan de maximale belasting weerstand.
Iemand een idee?
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 22:06
door Pjotr
"Inbranden" van elektronica is helemaal geen raar iets hoor. En ook het gebruikelijke woord er voor. Heeft i.d.d. met betrouwbaarheidsbepaling te maken. Is al erg oud:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: do 21 mar 2019, 22:44
door Pjotr
Chocomel schreef:Waarom wil je ook lichtere belastingen aan de voeding hangen dan met de maximaal toegestane waarde?
Omdat je ook bij gemiddeld gebruik het effect wilt kunnen bepalen. Dat is meestal minder dan het max toegestane. Bij SMPS'en is het doorgaans niet aan te raden om die continue met meer dan 50% te belasten.
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 10:31
door PimDriessen
democles schreef:Met een mobiele harde schijf en/of computertje en/of dac er aan hangen, varieert de belasting ook.
Dat met relais en timer lijkt me wel wat.
Ik denk dan aan een soort schakeling waarbij een stuk of 6 LED,s na elkaar aan geschakeld en dan weer 1 voor 1 afgeschakeld worden.
De LED,s zou ik dan kunnen vervangen door 6 relais die ieder een belasting weerstand parallel zetten aan de maximale belasting weerstand.
Iemand een idee?
Hoi Democles,
Hier even van het web afgehaald, misschien is het wat.
Groet,
Pim
Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 12:50
door democles
Bedankt Pim
Zoek wel zoiets,maar misschien is zo,n kant en klaar led printje eenvoudiger om te bouwen

Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 13:22
door OpaBert

Een relais Condensator en weerstand en je hebt een belasting welke aan uit gaat Tijd is afh van de laadtijd en ontlaad tijd
Dat hoeft niet eens op een print

Re: Variabele voedingsbelasting
Geplaatst: vr 22 mar 2019, 13:48
door PimDriessen
democles schreef:Bedankt Pim
Zoek wel zoiets,maar misschien is zo,n kant en klaar led printje eenvoudiger om te bouwen

Hoi Democles,
Kan inderdaad iets makkelijker, hier kan je wat rekenen.
Groet,
Pim
http://web.udl.es/usuaris/p7806757/555- ... ulator.htm
Hier nog een aanvulling.