Pagina 1 van 5

Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 18:38
door dre
Na een 'goede'tip van Henkjan dacht ik op een eenvoudige manier een compacte meetversterker te kunnen maken. :mrgreen:
De UCD32 MP......
DSC01108.JPG
Na wat meer onderzoek en de 'eis' van een volumeregeling is het toch nog een aardig project aan het worden........
Zeker gezien mijn elektronica kennis....... :lol:

Dus:
-compact
-volumeregeling
-in te zetten als gewone amp.

Nu blijkt er ook nog een ingangsbuffer bij te moeten,dus dat moet dan maar.
Deze staat op de site van HYpex bij de Ncore500. (pagina 16)
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/nco ... M_02xx.pdf
DSC01109.JPG
Gerhard heeft me gelukkig al aardig op het spoor gezet! :goedzo:
Maar veel vragen zullen er zeker komen. :lagge:

De eerste paar:
-Hoe sluit ik de volumeregeling aan?
-Waar haal ik precies de spanning voor de buffer vandaan?
-Waarom heb ik niet 2 sets terminals besteld? :mrgreen:

Nu even speuren of ik de onderdelen voor de buffer nog heb liggen.......

https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... oblems.pdf
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/ucd ... xMP_R4.pdf
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... wiring.pdf

We gaan het zien! :sure:

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 18:41
door Henkjan
Er is een aux power supply op t versterker bordje

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 19:25
door ds23man
En die is niet gestabiliseerd, dus daar moet ook nog wat tussen...

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 19:28
door dre
En wat mag dat dan wel niet zijn? :mrgreen:

In het 'magazijn' :
-opamp voetjes
-2 stuks opa2134
-3.32K weerstanden
-1.5k weerstanden.
-147k weerstanden,dus een paar parallel doen de truc wel.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 19:43
door dre
ds23man schreef:
En die is niet gestabiliseerd, dus daar moet ook nog wat tussen...
Iemand een voorbeeld?

Moet die spanning dan van J9 af komen?
6935_UCD34MP_2.jpg
9.5 Supply output (J9)
Connector type: JST B4B-EH
Crimp pin type: SEH-00xT-P0.6L
Pin Type Function
1 N.C. -
2 Out +5V Standby (only from V3 and up)
3 Out -Vamp
4 GND GND
5 Out +Vamp
6 Out AMP_EN (Active Low). Same as J2:7
7 In DCERR, from amplifier

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 19:49
door Ah!buis
Even kijken of 't moeilijk wordt voor dre :sure:
Gegevens opgehaald, is revisie 4 van 2013.
Loopt niet over van duidelijkheid :(
Niks over de ingangsgevoeligheid of dat je een kant van in aan massa mag zetten voor niet gebalanceerd gebruik.
Er wordt een voeding, voor bijv een buffer, vernoemt Vaux van 2x 6v2 bij 0A2. Ga je dan bij de aansluitingen kijken is er nergens een Vaux te vinden :-s
Dre zal wel hulp broodnodig hebben :shock:
Anne

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 19:53
door dre
Ja,dat is zeker! 8-[

https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... oblems.pdf

Ik zie wel dezelfde versterkers zonder buffer op Google.......
Dan denk ik weer:waarom daar wel?

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 22:18
door Henkjan
Doen zal die t echt wel, maar hoe....

Maar kan iemand helder toelichten wanneer een input buffer nodig is, gewenst is, of overbodig is?

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 23:22
door Ah!buis
Henkjan schreef:
Doen zal die t echt wel, maar hoe....

Maar kan iemand helder toelichten wanneer een input buffer nodig is, gewenst is, of overbodig is?
Als de versterker een redelijk hoge ingangsweerstand heeft, voldoende gevoelig en zowel gebalanceerd als een enkele ingang toestaat is er niks extra nodig.
Ontbreekt er hiervan iets en heb je dat nodig dan moet er een aanpassing tussen.
Maar uit het datablad wat ik heb staat niets over de ingangen behalve dat ze gebalanceerd zijn :(
Anne

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: wo 20 mar 2019, 23:57
door Pjotr
dre schreef:
Ja,dat is zeker! 8-[

https://www.hypex.nl/img/upload/doc/an_ ... oblems.pdf

Ik zie wel dezelfde versterkers zonder buffer op Google.......
Dan denk ik weer:waarom daar wel?
Dat is een uitstekend artikel/app note maar niet waar het over gaat. Die OEM printjes zijn weliswaar differentiaal in, maar niet echt netjes gebalanceerd zodat ze direct als kabel receiver kunnen werken. Dat is prima als je ze toch direct achter een laagohmige DSP knoopt. Dan kun je de buffer er tussenuit laten. Maar wil je ze vanuit een kabel netjes gebalanceerd aansturen dan heb je een nette buffer daarvoor nodig.

Is ook de hoofdreden da Hypex die OEM modulen niet aan particulieren verkoopt. Dat geeft alleen maar teleurstellingen zoals nu ook weer blijkt.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 6:25
door ds23man
De modules hebben slechts een gain van 12,5 db....

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 7:46
door dre
Dus weg met dat ding?

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 7:58
door ds23man
Nee, daar is nu die buffer voor. Op andere modules zit ie gewoon op de print.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 8:10
door Henkjan
Maar als meetversterker direct achter de geluidskaart? Kan dat wel?

PS: ze staan gewoon in de Hypex diyclassd webshop...

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 8:16
door ds23man
Kwestie van proberen of je genoeg uitsturing hebt. Aan de andere kant doe je nooit metingen op vol vermogen. Wel gebalanceerd aansluiten!

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 8:18
door ds23man
Hier staat de datasheet van de gebruikte ucd32 modules:

https://www.hypex.nl/product/ucd32-oem/58

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 8:52
door meanman64
Heb mij ooit laten vertellen dat een Klasse D amp toch niet zo geschikt is als meetversterker .
Zou iets temaken hebben met de schakelfrequentie van een Klasse D die kan storen bij de meting . , Waar of onwaar ?

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 8:53
door ds23man
Broodje aap.....

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:23
door Pjotr
dre schreef:
Dus weg met dat ding?
Yup, neem een fatsoenlijk LM3886 printje + 2x 22V trafo om te meten. Geen gezeur, doet het altijd en geen kans op schakelinterferentie.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:31
door ds23man
Alsof een 400Khz schakelfrequentie een meting van een luidspreker zou beinvloeden. Beetje vergezocht....

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:41
door Pjotr
ds23man schreef:
Alsof een 400Khz schakelfrequentie een meting van een luidspreker zou beinvloeden. Beetje vergezocht....
Boude bewering... Met een op hoge frequentie sampelende meet/audio kaart. Deze hele discussie geeft al aan dat je handiger iets kunt nemen wat alom beproefd is.

Zeg snoek, heb jij soms aandelen Hypex ofzo dat je er zo gemakkelijk overheen walst?

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:54
door Pjotr
Henkjan schreef:

PS: ze staan gewoon in de Hypex diyclassd webshop...
Kennelijk zijn ze van strategie veranderd dan. Toen ik een paar jaar geleden een paar van die UcD oem's wilde bestellen kon dat niet om al genoemde reden. Mij hoogst persoonlijk per e-mail medegedeeld door JP.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:55
door ds23man
Geen aandelen, maar bij een akoestische meting zie ik niet in waarom een eventuele schakelfrequentie ( die er al uitgefilterd is op uitgang) je meetsignaal zou kunnen beinvloeden. Dan zou de hele Fusionreeks zo de schroothoop op kunnen en alle andere aktieve systemen ook met een class D amp. Bovendien heeft het totaal geen zin om een luidspreker met 192K te gaan meten.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 10:57
door ds23man
Pjotr schreef:
Henkjan schreef:

PS: ze staan gewoon in de Hypex diyclassd webshop...
Kennelijk zijn ze van strategie veranderd dan. Toen ik een paar jaar geleden een paar van die UcD oem's wilde bestellen kon dat niet om al genoemde reden. Mij hoogst persoonlijk per e-mail medegedeeld door JP.
De losse UCD32 modules zijn altijd Oem geweest, de UCD32MP is vanaf het begin voor diy te koop geweest.

Re: Een nieuwe meetversterker.......

Geplaatst: do 21 mar 2019, 11:08
door transplanum
meanman64 schreef:
Heb mij ooit laten vertellen dat een Klasse D amp toch niet zo geschikt is als meetversterker .
Zou iets temaken hebben met de schakelfrequentie van een Klasse D die kan storen bij de meting . , Waar of onwaar ?
In ieder geval als meetversterker voor snelle (zeer hoge frequenties) signalen ongeschikt vanwege de beperkte bandbreedte.