Pagina 1 van 3
Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 15:28
door Apeldoorn
Zoals ik in “Even voorstellen” al aangaf ga ik twee Quad 50E monoblokken die ik gekregen heb (zonder PCB’s) opnieuw opbouwen.
Ik heb twee nieuwe PCB’s in de UK besteld, inmiddels binnen en voorzien van de benodigde weerstandjes die ik op voorraad had.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan; ik wil bij de plaatselijke Elektronica Shop, ja wij hebben er nog 1 in het dorp

, zoveel mogelijk onderdelen kopen voor ik eventueel on-line ga kopen. Echter de verouderde originele Quad transistoren heeft hij vast niet, wat zijn gangbare, makkelijk verkrijgbare equivalenten. Het gaat om:
BC109
BC125
BC142
BC154
Foto’s volgen uiteraard.
Groet van Bert
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 15:52
door Henkjan
BC109: 8024 op voorraad bij Farnell:
https://nl.farnell.com/multicomp/bc109/ ... dp/9206787
die andere zie ik er niet, Mouser ook al niet
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 16:12
door Pjotr
Zul je ook niet makkelijk vinden. Zijn weliswaar wat obscure transistoren uit de jaren '70 maar geen bijzondere. Beste kun je met Google naar vervangers zoeken.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 17:19
door Ah!buis
Databladen opgezocht en deze vervangers maak ik er van.
Anne
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 17:36
door ray5150
Apeldoorn schreef:Echter de verouderde originele Quad transistoren heeft hij vast niet.
Bij mijn weten maakten ze bij Quad zelf geen transistoren, maar werden die gewoon ingekocht.
Wat je ook kunt doen is een mail sturen naar Radio Twenthe in Den Haag, ze hebben een vrij grote collectie "oude" componenten.
https://www.radiotwenthe.nl/
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 17:48
door Pjotr
Klopt Ray, och Quad kocht ook in zoals het ze uit kwam. Zo kritisch is het voor het merendeel allemaal niet. Aardige site voor vervangers, b.v. de BC142:
https://alltransistors.com/crsearch.php ... 2=0&r1r2=0
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 19:48
door Fotohuis
Als je wilt heb ik nog een adresje voor de BC109 voor Eur. 0,20ct per stuk. (Motorola).
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 20:07
door molekuul
Grappig ding, een transistor versterker met een uitgangs trafo
Zitten de trafo’s wel bij bij je onderdelen? En de speciale stekker voir de impedantie aanpassing?
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 20:44
door Pjotr
Dat hebben de meeste PA/omroepversterkers. Die hebben een 100V lijnuitgang. Dit om grote afstanden met niet al te veel verlies te kunnen overbruggen. Alhoewel je ze niet bij de Gamma zult vinden zijn die pluggen redelijk standaard industrieel spul.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:24
door Ah!buis
Het schema 's opgezocht. Blijkt idd een echte balans uitgangstrafo in te zitten.
De data die ik vond voor de BC125 lijkt niet erg te rijmen met de toepassing hier, zou er ook een BD139 voor nemen zoals voor de BC142.
Anne
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:39
door Pjotr
Klopt Anne, zijn recht-toe-recht-aan omroepversterkers. Wat ben je er uiteindelijk mee van plan Bert?
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:44
door Apeldoorn
Iedereen bedankt voor de snelle reacties!
@ Henkjan; BC109 kwam ik vanmiddag achter is idd nog wel te krijgen evenals de vervanger BC549 (C).
@ Pjotter; ik heb al heeeeel veeeeeel gezocht via Google o.a. op de site alltransistors.com maar zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer omdat daar de meeste "replacements" ook niet meer "normaal"verkrijgbaar zijn.
@ Anne; bedankt natuurlijk! Ben toch wel nieuwsgierig hoe je zo snel gangbare vervangers vindt terwijl ik dagenlang zoek en niets vind, bv voor BC142 kwam ik op de niet gangbare 2N3020 uit

Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:48
door Apeldoorn
@Molekuul; ja trafo's, eindtorren etc. heb ik wel, alleen maar 1 ingangs transformator die je nodig hebt voor gebalanceerde ingang maar dat mag de pret niet dukken, scoor er vast nog wel eens 1 op E-Bay.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 21:55
door Apeldoorn
Hoi Pjotter,
recht-toe-recht-aan omroepversterkers is wat kort door de bocht denk ik, BBC opname studio's hebben ze ook een tijd gebruikt, naast lijn uitgang kun je ze ook gewoon voor bv 8 ohm boxen gebruiken, is maar net hoe je de uitgangs trafo sec. windings doorverbind.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:00
door Apeldoorn
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:02
door Apeldoorn
Is het normaal dat foto's 180 graden draaien op deze site??
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:08
door Pjotr
Heb ze zelf ook even gehad begin jaren '80. Ze stonden bekend als redelijk onverwoestbaar! Maar qua klankmatige allure wel de mindere van de 303 uit hetzelfde tijdperk vind ik. Overigens zou ik zelf niet snel de BBC van 40 jaar terug als kwaliteitsnorm voor vandaag de dag stellen.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:23
door Ah!buis
Apeldoorn schreef: Ben toch wel nieuwsgierig hoe je zo snel gangbare vervangers vindt terwijl ik dagenlang zoek en niets vind, bv voor BC142 kwam ik op de niet gangbare 2N3020 uit

Databladen opzoeken en met de gegevens een gangbare vinden die in de buurt komt.
Blijkt ook niet altijd te kloppen, zoals die BC125 volgens "AmericanMicrosemiconductor" met een Pc = 0,3W niet geschikt voor wat ik in 't schema zie.
Anne
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:32
door Henkjan
Apeldoorn schreef:Is het normaal dat foto's 180 graden draaien op deze site??
als je ze met telefoon op z'n kop gemaakt hebt wel.
je telefoon (of camera) slaat in de JPG op hoe je t toestel hield toen je de foto maakte, en die info gebruikt de forum software om de foto evt te draaien. maar een aantal gebruiken een niet standaard manier, want soms gaat t dus mis.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 22:51
door Pjotr
Henkjan schreef:Apeldoorn schreef:Is het normaal dat foto's 180 graden draaien op deze site??
als je ze met telefoon op z'n kop gemaakt hebt wel.
je telefoon (of camera) slaat in de JPG op hoe je t toestel hield toen je de foto maakte, en die info gebruikt de forum software om de foto evt te draaien. maar een aantal gebruiken een niet standaard manier, want soms gaat t dus mis.
Mwah, als je op de foto klikt staat ie altijd in vol ornaat wel goed in mijn browser hoor. Het is de forumduimgenerator die het niet snapt lijkt het Alsof die de beeldoriëntatie van de foto niet leest uit de EXIF info van de foto.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 23:30
door ray5150
Wat voor eindtorren horen er eigenlijk in dat ding te zitten ?
(in IE staat de foto ook ondersteboven...)
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: wo 06 mar 2019, 23:37
door Pjotr
Ook het origineel? In FF staat ie goed en in mijn foto editor ook. De oriëntatie staat wel goed in de EXIF data van de foto aangegeven. Let wel, in het origineel, niet in de "thumb" van het forum, die staat idd op zijn kop.
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: do 07 mar 2019, 0:05
door ray5150
Ja, ook als ik open in een nieuwe pagina.
(gaat wel erg off topic zo...)
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: do 07 mar 2019, 21:58
door Apeldoorn
Nog maar een foto proberen
Re: Quad 50E monoblokken opnieuw opbouwen.
Geplaatst: do 07 mar 2019, 21:59
door Apeldoorn
Grappig, deze staat wel goed
