Pagina 1 van 2

Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:28
door Barry2001
Shadow schreef:

Nu via Coax is ie braaf, heb via optisch uit toch nog af en toe een hikje,
of dat nou de streamer of de optische kabel is :think:
Heb met mijn Yamaha ook last van hiks (even off topic met jou goedvinden). Kan er nog niet helemaal de vinger opleggen wanneer ‘ie het doet, in elk geval hoor ik het bij Paradise. Ik gebruik overigens gewoon de analoge uitgang, netwerk via een kabel. Hij doet het af en toe, soms gaat het langer goed, en dan hoor ik het weer. 1x/minuut ongeveer als ie hikt.
Moet nog even proberen of ‘ie het bij Spotify ook doet. Heb jij ook last van dus?

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:36
door Shadow
Ik had het in Hengelo met de digitale uitgangen, dat bleek m’n telefoon te zijn die de 4G wifi router aan het zieken was, nadat ik m’n telefoon uitzette was het over. Thuis had ik er met optisch uit ook last van, coax niet.
Gebruik je wifi of lan? De Yamaha doet het op wifi stukken slechter.

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:38
door Shadow
Oh bedraad zie ik, software update al gedaan? Ik heb net alles even terug gezet naar analoog uit en het draait probleemloos. Zoals Gerjan in Hengelo al aangaf vond ie de combinatie analoog uit de Yamaha naar de CA eindbak het fijnst en daar sluit ik me wel bij aan.

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:40
door Barry2001
Lan, netwerkkabel. Als ik op dezelfde plek, aan dezelfde netwerkkabel een knijpdoos hang gaat het wel goed. Al even in de instellingen gekeken, maar er valt niet veel in te stellen.

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:42
door Shadow
Nee klopt, ik probeer Paradise hier even voor je, andere stations al geprobeerd?

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:42
door Barry2001
Update is van 3 weken geleden, dus aktueel. Ja vreemd... zou je voor het proberen de analoge uitgang eens aan willen laten staan? Of het ook na een tijdje nog goed gaat? Heb de indruk dat het probleem zich na een uur of 2 voordoet, of er een buffer volloopt oid. Kan momenteel helaas ff geen optisch of coax proberen.

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:43
door Barry2001
Shadow schreef:
Nee klopt, ik probeer Paradise hier even voor je, andere stations al geprobeerd?
Tnx. Ik moet er vandoor zo, zal morgen Spotify en andere zenders eens langer aan laten staan. Het zijn hele korte hiks, omvoorspelbaar, wel irritant :D

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:44
door Shadow
Ik heb hem aan staan Barry :beer:

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Geplaatst: za 23 feb 2019, 19:46
door Shadow
Jup op 122 minuut nog wat - hikje - radio paradise :-k
Ik ga weer ff terug naar Baars Classic Rock :beer:

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 12:12
door Barry2001
Ok. Wat ik nu moet doen is verschillende situaties proberen, om uit te vinden wanneer het probleem zich wel en niet voordoet. Ik zal de komende dagen andere zenders proberen, en Spotify.

Bij jou Joram hoor je het dus ook op de analoge uitgang. Dus het lijkt erop dat het niet exemplarisch bij mij is.
Toen je bent overgeschakeld naar Baars, hoorde je het toen ook nog? En was dit op de analoge uitgang, of ben je terug gegaan naar coax?

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 17:10
door Shadow
Bij Baars en Streaming audio niet, analoog uit.
Ik zal vanavond de AFDAC+CA weer terug zetten en via coax en optisch eens proberen. Ik heb het al eerder gehad en alleen met Paradise hoor :-k

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 17:31
door Barry2001
Alleen Paradise, ok. Ben nu met de eerste test bezig, Classic FM. Zitten in de keuken te luisteren, maar wel via de Yamaha in de woonkamer (heb een draadje getrokken vanaf de voorversterker woonkamer naar de keuken, waar een EL84SE staat). Staat nu, wat is het, 1,5 uur aan en geen hiks.
Vreemde is wel dat hiervoor met de knijpdoos Paradise geen probleem gaf. In mijn werkkamer staat nu ook nog een knijpdoos, ook daar geen probleem met Paradise.
Laat het nog wel even staan zo.. verder, laptop nog even aan de aansluiting gehad, ik zie een normale internetsnelheid die bij mijn abonnement past.
Klinkt verder allemaal wel goed trouwens, daarover geen klachten.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 17:52
door ds23man
Kan zijn dat Yamaha wat minder buffercapaciteit heeft en Paradise wat meer onderbrekingen in de stream vertoont.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 17:56
door Barry2001
Zoiets kan het goed zijn, omdat juist die combi fout gaat. Maar ga de andere opties ook nog even proberen.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 19:02
door ds23man
Even timen hoelang het duurt voordat de stream begint te spelen na start. Geeft een indicatie hoeveel er gebufferd wordt. Als de Yamaha dat in 1 seconde doet en de knijpdoos 2 dan weet je genoeg. Aan de uitgangen zal het zeker niet liggen.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 20:03
door Barry2001
Is een goede. De Yamaha zit onderin het segment streamers, misschien dat het bufferen idd het ding is (nog steeds Classic FM aanstaan zonder hik trouwens). Onderin het segment, ik vind ‘m wel goed klinken, maar zeg er wel bij dat ik als referentie alleen een knijpdoos met goede voeding heb, en een rpi met hifiberry. Heb hier thuis nog niet geexperimenteerd met bv een hele goede dac om het verschil te ervaren.

Werk morgen thuis, zal ‘m meenemen naar werkkamer en een Spotify playlist afspelen. Kan ik gelijk start stream meten tov knijpdoos.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 20:33
door Shadow
De Yamaha heeft een ESS dac, net als Hifiberry, ga je niet veel verschil van horen denk ik. Ik heb net weer gewisseld naar Coax uit, Baars op en gaan.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 21:04
door Barry2001
Ja klopt. Vind zowiezo de verschillen tussen dac’s vaak klein, zeker in specifieke audio toepassing. Uitzondering erop is bv de standaard dac die in mijn (werk) laptop zit, geluid wordt echt veel beter als ik een AudioQuest usb dac gebruik. Standaard is het echt onder de maat, zit dan ook nog een B&O sticker op.... Luister je dan ook weer relatief veel naar, koptelefoon, dus is dan snel verdiend.
Wat is jou ervaring, Knuisje dac boven de standaard ESS?

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 22:06
door Marp
Op de HifiBarry2001 :mrgreen: zit een Burr Brown PCM5122.

Afbeelding

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 22:22
door Barry2001
:proost: hij is er ook met ESS chip, wordt als DAC+ light verkocht, zal de verwarring vandaan komen.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 22:26
door Marp
Ja inderdaad, en de Digi heeft dan weer een WM8804.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: zo 24 feb 2019, 22:59
door Shadow
Barry2001 schreef:
Ja klopt. Vind zowiezo de verschillen tussen dac’s vaak klein, zeker in specifieke audio toepassing. Uitzondering erop is bv de standaard dac die in mijn (werk) laptop zit, geluid wordt echt veel beter als ik een AudioQuest usb dac gebruik. Standaard is het echt onder de maat, zit dan ook nog een B&O sticker op.... Luister je dan ook weer relatief veel naar, koptelefoon, dus is dan snel verdiend.
Wat is jou ervaring, Knuisje dac boven de standaard ESS?
Zijn echt verschillend, de AFDAC-LB is makkelijker, wat milder lijkt wel. De ESS in de Yamaha is meer scherpte en plaatsing lijkt wel.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 17:36
door Barry2001
Heb best veel versterkers gebouwd en beluisterd in al die jaren, vond daar nog wel eens wat meer een eigen geluid in zitten. Krijg een beetje de indruk van luisterdagen en de (beperkte) ervaring hier thuis dat DAC's onderling wat minder verschillen zoals gezegd. Maar wel leuk om er mee te experimenteren. Als er nog een keer knuistermans AFDAC printen beschikbaar komen houd ik me aanbevolen :hide:

Voor de rest vandaag de hele dag ge-spotified met de Yamaha voor zover dit al een werkwoord is, geen enkel probleem. Heerlijk geluisterd, klinkt gewoon goed (heb Refmon's op de werkkamer die het ook wel doen). Heb niet het idee dat het beter is dan de knijpdoos trouwens, zou het vergelijkbaar willen noemen. Kan eigenlijk wel voorzichtig concluderen dat het de combi Paradise en Yamaha streamer is die de hik geeft.... dat had ik niet gedacht van tevoren. Kan het tot nu toe op geen enkele andere manier reproduceren.
ds23man schreef:
Even timen hoelang het duurt voordat de stream begint te spelen na start. Geeft een indicatie hoeveel er gebufferd wordt. Als de Yamaha dat in 1 seconde doet en de knijpdoos 2 dan weet je genoeg. Aan de uitgangen zal het zeker niet liggen.
Ook nog even geprobeerd, geen verschil hierin.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 20:05
door FR_Aad
Ik heb op mijn werk een iMac staan. Als ik Paradise in een browser draai ben ik ieder uur de verbinding kwijt en moet ik weer op het "play" knopje klikken.
Spotify draait heel de dag probleemloos.

Re: Yamaha WCX-50 met de hik

Geplaatst: ma 25 feb 2019, 20:41
door Shadow
Barry2001 schreef:
Heb best veel versterkers gebouwd en beluisterd in al die jaren, vond daar nog wel eens wat meer een eigen geluid in zitten. Krijg een beetje de indruk van luisterdagen en de (beperkte) ervaring hier thuis dat DAC's onderling wat minder verschillen zoals gezegd. Maar wel leuk om er mee te experimenteren. Als er nog een keer knuistermans AFDAC printen beschikbaar komen houd ik me aanbevolen.
Nou als je op Hengelo de tijd had genomen voor een verschil test tussen de ESS van de Yamaha, de AFDAC-LB en de 1541 DAC dan zat er toch best verschil in hoor :shock: