Pagina 1 van 19
Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: vr 22 feb 2019, 22:21
door Kalimba
Zeer snel en met pijn in mijn hart de Vertigo's verkocht. Dat betekend dat ik snel kan gaan beginnen aan de bouw van mijn droom luidspreker, de Faktum!
Ik zal hier de voortgang van de bouw gaan posten!
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 9:49
door Rick76
Mooie speaker. Je hebt de beslissing genomen om afstand te doen van de Vertigo's, dan zal de keuze welke kleur tweeter wel goed komen denk ik. Succes met bouwen.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 9:57
door wouter
is die faceplate niet los verkrijgbaar of uitwisselbaar?
Ik heb de midhoog sectie gehad en toen het nieuw was vond ik het herkenbaar en daarmee tof dat die tweeter aluminiumkleurig is. Maar uiteindelijk past dat voor mij vooral bij bepaalde lakkleuren van de kast. Niet altijd dus... aluminium mat zwart maken achteraf is eenvoudiger dan andersom (bijv met plastidip) dus bij aanhoudende twijfel zou dat mijn tip zijn.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 16:25
door Kalimba
De tweeter is in 3 versies verkrijgbaar. Zwart met zilver grijze fase kegel en zwarte of zilvergrijze faceplate of helemaal zwart.
Vertigo's hadden zwarte omdat ik niet wist wat ik qua afwerking wilde. Ik wil nu zwarte faceplate en zilvergrijze fase kegel. Ik vind dat iets leuks/ opvallends hebben. De grijze faceplate is denk ik een te groot risico dat ik het niet mooi ga vinden.
De offerte al binnen voor deel 1 van de bouw.
Kasten + units en dempingsmaterialen. Kabels en terminals ga ik even overleggen. Er zit Van den Hul arctic/ snow in. Voor het hoog en mid wil ik de teflon/ zilver hebben maar ben band dat die teveel invloed op het laag gaat hebben.
Terminals misschien speakon als dat gelijkwaardig is aan de poolklemmen. De filters wil ik denk ik in een oude vintage versterker plaatsen. Leegslopen en de filters inbouwen met misschien een beetje LED verlichting er in

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:05
door Barry2001
Ik neem aan dat je de Rotel als willekeurig voorbeeld bedoelt en die van de foto er niet voor gaat slopen

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:14
door Shadow
Gewoon 2 mooie filterkastjes maken, trouwens ze passen er ook gewoon in toch?
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:23
door ds23man
Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:38
door Shadow
Geperste vezelplaat en moeilijke schroefjes?
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 17:58
door Pjotr
Het zal de bouwtekening zijn. Die ziet er altijd anders uit dan in de showroom

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 18:12
door ray5150
Barry2001 schreef:Ik neem aan dat je de Rotel als willekeurig voorbeeld bedoelt en die van de foto er niet voor gaat slopen

+1
Hartstikke zonde van zo'n mooie versterker.
Als je dan je filters extern wil, laat dan gewoon de benodigde plankjes voor een kastje voor je op maat zagen :
https://www.opmaatzagen.nl/ 
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 18:27
door Leeuwarden
Passen die filters niet in de kast? Onhandig om die extern te hebben...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:05
door Kalimba
ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:06
door Kalimba
ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:10
door Kalimba
Leeuwarden schreef:Passen die filters niet in de kast? Onhandig om die extern te hebben...
Passen zeker wel maar heb ze altijd liever extern ivm upgraden. Misschien nu ook een echt los budget filter als start en langzaam upgraden. Kan ik de verschillen ook daadwerkelijk zelf ontdekken.
De Rotel is een voorbeeld. Zoiets ga ik niet slopen haha.
Gewoon een defecte vintage versterker of tuner als kast gebruiken.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:25
door Shadow
Net kastje van Ali of Ebay scoren, past veel beter bij zo'n prestige project.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:27
door FR_Aad
Shadow schreef:Net kastje van Ali of Ebay scoren, past veel beter bij zo'n prestige project.
Of bij Ikea?

Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:34
door Kalimba
Die zijn betaalbaar en in alle soorten en maten te vinden op eBay. Voorbeeld:
https://m.ebay.nl/itm/WA110-Mini-Amplif ... Sw241YWgfL
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:36
door Leeuwarden
Filterkastje in ieder geval niet van metaal maken... Er is vast iemand die kan uitleggen waarom.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 20:37
door Shadow
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 21:27
door richard
Zilver/grijze of zwarte tweeter twijfels
Persoonlijk zou ik de zelfde kleur kiezen als de randen van de korven van woofer en tweeter. Maar dat is mijn smaak; ik houd ook niet van stalen horloges met goudkleurige accenten.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 21:30
door ds23man
Kalimba schreef:ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?
Daar gaat het niet om, wel om de naam: Faktum.
Doet me denken aan de Fiat Croma, Kia Picanto, Suzuki Ignis.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: za 23 feb 2019, 22:06
door richard
ds23man schreef:Kalimba schreef:ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?
Daar gaat het niet om, wel om de naam: Faktum.
Doet me denken aan de Fiat Croma, Kia Picanto, Suzuki Ignis.
Zo lang ze niet worden afgewerkt met wit formica zal de associatie met de keuken verder vast wel meevallen.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: zo 24 feb 2019, 14:27
door Kalimba
ds23man schreef:Kalimba schreef:ds23man schreef:Waarom denk ik toch steeds aan een Ikea keuken als ik dit topic zie...
Misschien beter om naar het ikea forum te gaan als het hier niet gewenst is?
Daar gaat het niet om, wel om de naam: Faktum.
Doet me denken aan de Fiat Croma, Kia Picanto, Suzuki Ignis.
Sorry dan begreep ik je verkeerd. Het zou inderdaad ook een naam kunnen zijn voor een Ikea bestekbak haha.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: zo 24 feb 2019, 14:30
door Kalimba
Ja bedoel die alu chassis ook. Heel mooi maar in lang geleden in een ander topic gelezen dat het ongeschikt was voor filters en Leeuwarden zegt hier ook al iets over. Als het geen kwaad kan dan is zo'n kast ook zeker een optie om te overwegen.
Re: Bouw Scan-Speak Faktum.
Geplaatst: zo 24 feb 2019, 14:55
door Pjotr
Wat kan er kwaad dan? Kwade geesten die niet kunnen ontsnappen of zo?

Hout kan natuurlijk ook prima, kost minder maar is weer meer werk qua afwerking