Pagina 1 van 5

JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 19:09
door leonidas
Zijn er mensen op dit forum die dit concept hebben getest ?
Alle ervaringen zijn welkom.

mvgr. Leon.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:29
door richard
Ik moest even googlen. Volgens mij is dat een heel oud principe, Altec uit de jaren '50? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik meen dat doordat de breedbander vrij laag in de baffle zit het laag daardoor erg vooruit gaat.
Bestandsbron: http://2.bp.blogspot.com/-S4JnfX_QN3w/VIAz-gO6SCI/AAAAAAAADRg/hJ_F2NFhuDU/s1600/N%2B08%2B604-ob2.jpg
Bestandsbron: http://2.bp.blogspot.com/-S4JnfX_QN3w/VIAz-gO6SCI/AAAAAAAADRg/hJ_F2NFhuDU/s1600/N%2B08%2B604-ob2.jpg
Ik kan me ook vergissen met de Wharfdale SFB, maar dat is een meerwegsysteem: http://www.troelsgravesen.dk/Wharfedale_SFB_1.htm

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:57
door wouter
Visaton levert de NoBox, lijkt er wel wat op.
hier een leuke journey:
https://6moons.com/audioreviews/ob/ob.html

Aziaten heb ik op de Messe zien werken met songs zo groot als kamerdeuren.

Trials Gravesen heeft zo'n grote baffle rondom een 15" met breedbandige 8" op z'n site, moest ik ook meteen aan denken.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 20:59
door leonidas
Toevallig vandaag , op mijn FB pagina :

http://www.methe-family.de/schallwand_o ... NXzueVhTv8

Ja Richard : de Wharfedale en JE labs zijn "verwandt".

Ik zoek naar wat persoonlijke subjectieve ervaringen.

mvgr. Leon

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 21:01
door wouter
Wow, PHY

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 21:06
door leonidas
Ja Wouter :)

Bij benadering gelijke TSP's als de Lii Audio Crystal die ik in huis heb.
Vandaar mijn interesse.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: di 05 feb 2019, 21:14
door richard
wouter schreef:
Wow, PHY
Die kwamen onlangs op het 'groene' forum voorbij, ik had niet de indruk dat de eigenaar wist/weet wat hij in handen heeft:
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=43730.0

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:26
door leonidas
Ik heb al eerder wat experimenten gedaan met een "brede" open baffle.
Dat beviel eigenlijk wel :)

Tijdje in de kast gelegd.
Maar nu met de Lii Audio Crystal een goede gelegenheid om een keertje te proberen om met slechts een driver een acceptabel geheel te krijgen.

Een paar foto's van eerdere experimenten.

Echt niemand hier die een JE labs heeft gebouwd??

Alle "persoonlijke" info is welkom !
(gelezen heb ik , ongeveer , alles al)

mvgr. Leon

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 17:33
door leonidas
Bijgaande experimenten lijken meer op Wharfedale (meerder units).
Echt met een fr unit werken lijkt mij een uitdaging :)

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 18:48
door richard
Die ambiënt tweeter hoort ook bij het concept? Is dat een reden voor het horizontale plankje? Ik neem aan dat die niet voor de bloempot is bedoeld.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 19:39
door leonidas
Tweeter is alleen bedoeld om looptijd verschillen te creëren.

Anders ervaar je geen 'ruimtelijkheid".


Als je FR een oplopende tendens heeft : ambient tweeter achter het plankje.(afstralend naar achter).

Anders , zowel naar voren als naar achteren.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: wo 06 feb 2019, 22:13
door Shadow
Waarom zit die soort van sok om de fr driver z’n magneet?

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 18:13
door leonidas
Die "sok" is camouflage voor de foto :)

De magneet van de unit is beplakt met daklood en bitumen en ziet er niet meer mooi uit.

mvgr. Leon

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 18:25
door leonidas
Als ik mijn vraag nu anders formuleer :

Zijn er mensen hier , die hebben geexperimenteerd met "brede" open baffles ??

Luister ervaringen ?

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 21:13
door Henkjan
had Weidok niet zoiets gedaan met zo'n Senon driver?

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 21:27
door Shadow
Er zijn er nog wel een paar, maar die zijn meestal na wat experimenteren toch weer smaller gaan bouwen dacht ik :think:

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 22:30
door richard
Henkjan schreef:
had Weidok niet zoiets gedaan met zo'n Senon driver?
Het betreffende draadje: viewtopic.php?f=3&t=15526

Wel wonderlijk dat je met dat klankscherm waarbij je de woofers dwars op de luisteras zet je in theorie geen laag zou kunnen horen, terwijl dat in de praktijk ruimschoots voorhanden is.



Is de aarde misschien toch plat?
Afbeelding

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 22:32
door Shadow
Dan ben je toch gewoon naar de reflectie aan het luisteren :think:

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 22:33
door Barry2001
Tony op de luisterdag, hield een mooi verhaal over het door hem bewust kiezen van brede baffles. Picje van afgelopen zaterdag van zijn Twentyfives (klonken trouwens erg lekker):

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 22:52
door jeroen_d
Ja ervaring met brede baffle. Klinkt erg lekker maar realistische weergave is niet mogelijk.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: do 07 feb 2019, 23:10
door Henkjan
jeroen_d schreef:
Ja ervaring met brede baffle. Klinkt erg lekker maar realistische weergave is niet mogelijk.
Kan.je daar wat verder over uitweiden?

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 0:20
door jeroen_d
Dat kan wel, maar de TS vroeg specifiek naar persoonlijke subjectieve ervaringen. Als ik ga uitweiden wordt het technisch.

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 9:51
door leonidas
Jeroen , bedankt voor je reactie.
Tenminste een persoonlijke ervaring.
Shadow : Er zijn er nog wel een paar, maar die zijn meestal na wat experimenteren toch weer smaller gaan bouwen dacht ik .
Is er (buiten realistische weergave) nog een reden bekend waarom mensen naar smaller gaan ?

mvgr. Leon

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 10:26
door Walt
Heb je de site van Linkwitz (rip) al helemaal doorgelezen?

Re: JE labs Open Baffle

Geplaatst: vr 08 feb 2019, 10:45
door leonidas
Jawel Walt , diverse malen :)