Pagina 1 van 2
Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: ma 04 feb 2019, 14:07
door Ynze
Dag allemaal,
Ik luister al een tijdje naar een Gainclone-op-een-plankje en die versterker bevalt me op zich goed. Samen met HoMeR hebben we het ding vergeleken met een klasse A Camp Amp (Nelson Pass) en een Dynaco 150.
De Gainclone is de minste van de drie, en dat zit hem vooral in de "breedte" van het geluid. De andere twee versterkers klinken wat ruimtelijker dan de Gainclone. Bovendien klinkt de Gainclone wat scherper.
Mijn vraag: Kan een voorversterker de Gainclone helpen om ruimtelijker te klinken? En wat zou dan een geschikte (zelfbouw) voorversterker zijn?
Ik hoor graag, groet,
Ynze
PS: Op de foto de Gainclone

[url]
https://drive.google.com/open?id=15PIfF ... kGgJXUi7Xh[/url]
De [img] lijkt niet te werken...
[img]
https://drive.google.com/open?id=15PIfF ... kGgJXUi7Xh[/img]
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: di 05 feb 2019, 17:29
door ronnydepony
Hallo,
ik vind deze er goed bij passen :
viewtopic.php?f=7&t=25549
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: do 07 feb 2019, 12:25
door pompebled
Hallo Ynze,
Ietwat OT vraagje: hoe zijn de beide voedingen geschakeld, heb je daar een schema van?
Wat is de functie van de bufferelko's?
Ik gebruik namelijk dezelfde voedingen, maar zonder de bufferelko's.
Groeten, Jan.
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: do 07 feb 2019, 13:54
door Ynze
Dag Jan,
Ik heb de voedingen in serie geschakeld, zodat ik + en - 20 volt heb voor de chipamps.
De buffers heb ik er voor de zekerheid tussen gezet, maar ik begreep in een andere draad dat het ook zonder buffer-elco’s moet kunnen. Wat is jouw ervaring daarmee?
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: do 07 feb 2019, 15:23
door SSassen
Ik zie 't al, Chinese meuk van Ali/Banggood ...

Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: do 07 feb 2019, 17:20
door transplanum
SSassen schreef:Ik zie 't al, Chinese meuk van Ali/Banggood ...

Lekker positief bezig zeg

Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: do 07 feb 2019, 17:41
door pompebled
Ynze schreef:
Ik heb de voedingen in serie geschakeld, zodat ik + en - 20 volt heb voor de chipamps.
Dus de plus van de eerste aan de min van de tweede voeding, die dan de nul vormen.
Hoe kom je dan aan 20V? Typefoutje, of zie ik iets over het hoofd?
Ynze schreef: Wat is jouw ervaring daarmee?
Ik gebruik de schakelende voeding voor diverse versterkers die 24V DC nodig hebben, zoals; een TDA3116 zoals deze uit de link in de opening post:
viewtopic.php?f=7&t=27069
Deze specifieke versterker heeft af fabriek een foutje, waardoor de boel erg warm wordt, inmiddels opgelost (zie topic).
Een TDA7498 bordje (kan tot 32V voeding) en een aantal stereo versterkertjes zoals deze:
https://nl.aliexpress.com/item/Breeze-A ... st=ae803_4
Allemaal zonder extra buffer elko's.
Ondanks dat het Ali-meuk is, draait het al jaren zonder problemen...
Groeten, Jan.
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 18:36
door transplanum
De Chineese "meuk" doet het verrassend goed, zie de site van audio-creative:
https://audio-creative.nl/projecten/diy ... hipamp/10/
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 18:48
door SSassen
Nou nee, die AP plots zijn om te huilen ...

Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 18:56
door ray5150
Maar dan wel met een lineaire voeding met Amplimo trafo's en Mundorf elco's...
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 19:03
door Ah!buis
ray5150 schreef:
Maar dan wel met een lineaire voeding met Amplimo trafo's en Mundorf elco's...
Zo zie je maar, een goeie voeding is niet alleen zaligmakend.
Anne
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 20:52
door transplanum
SSassen schreef:
Nou nee, die AP plots zijn om te huilen ...

Ahh de azijn pisser is er weer zo te zien. Ga nu maar lekker bezig met je buizen in plaats van hier de boel te vervuilen.
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 21:07
door Ah!buis
Hoe zou 't komen dat ik hieraan moet denken ?

- Heibel.png (183.95 KiB) 919 keer bekeken
<
> Anne
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 21:33
door Pjotr
Ach Anne, het lijkt mij dan sowieso iets voor een crematorium:
--------------------------------------------------------------------------------
Ynze schreef:Dag allemaal,
...........
Mijn vraag: Kan een voorversterker de Gainclone helpen om ruimtelijker te klinken? En wat zou dan een geschikte (zelfbouw) voorversterker zijn?
Ik hoor graag, groet,
Ynze
Dag Ynze,
Nee, een voorversterker gaat je hier niet helpen. Wel wat Ray aangeeft: Een nette trafovoeding met liefst een aparte trafo + gelijkrichter voor ieder kanaal. Verder een nette metalen kast en een nette layout. Maar of dat dan beter of net zo goed gaat klinken als een Camp Amp of een Dynaco blijft de vraag.
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 22:58
door Shadow
Ja maar Peter, dat willen ze niet horen

Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: vr 08 feb 2019, 23:07
door Pjotr
Daar is Ynze niet mee geholpen. Gaan ze maar ergens anders zitten

Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 13:36
door Ynze
Ja maar Peter, dat willen ze niet horen

Wat ik graag wil horen is een zinnige reactie op mijn vraag.
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 17:17
door Ah!buis
Ynze schreef:Wat ik graag wil horen is een zinnige reactie op mijn vraag.
Ynze schreef:Mijn vraag: Kan een voorversterker de Gainclone helpen om ruimtelijker te klinken? En wat zou dan een geschikte (zelfbouw) voorversterker zijn?
Een

, volume, balans en breedte regeling van mono tot superstereo met neutrale stand in 't midden.
Versterking 1x kan meer door de weerstand tussen pin 1 en 2 van de LT1013 groter te maken.
Oh ja, en tussen 6 en 7 voor de andere kant !
Anne
Weerstanden Balans veranderd
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 17:34
door Ah!buis
dubbel
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 17:54
door Ynze
Top, Anne. Dankjewel!
Zijn er printplaatjes (zonder de onderdelen) te kopen van deze voorversterker, of heb je 'm zelf ontworpen?
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 17:58
door SSassen
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 18:19
door Ah!buis
Ynze schreef:Top, Anne. Dankjewel!
Zijn er printplaatjes (zonder de onderdelen) te kopen van deze voorversterker, of heb je 'm zelf ontworpen?
Pas uit m'n duim gezogen, klaar voor forumbeoordeling

(of veroordeling

).
Als je 't wil uittesten, opbouwen op een gaatjesprint ?
Anne
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 18:28
door ray5150
Met een stukje gaatjesprint, en een handje standaard onderdelen knutsel je dat in een paar uur in elkaar.
Al is het maar om te proberen...
@Anne, waarom de keuze voor die opamps ? zou eerder NE553X of TL0XX verwachtten.
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 18:58
door Ah!buis
ray5150 schreef:@Anne, waarom de keuze voor die opamps ? zou eerder NE553X of TL0XX verwachtten.
Zou ook kunnen, NE gebruikt meer stroom en de TL0 dingen hebben een kleine ruimte voor de signaalspanning. Vroeger zou het de LM324 zijn geweest, maar sinds de ruststroomautomaat de betere LT ontdekt.
Anne
Re: Welke voorversterker bij LM3886?
Geplaatst: zo 10 feb 2019, 19:23
door ronnydepony
Als je een paar dagen tijd hebt wil ik hier wel een printje voor ontwerpen, desnoods met een voeding erop.
Ik stuur je de gerber files door en bij jlcpcb kost je het maximum 5 euro zonder verzendkosten voor 10 printen
En als het op één zijde past zijn er wel een paar forumleden die hier eventueel een testprintje willen opzetten
