Buizenversterker, maar toch eco(nomisch/logisch)!
Geplaatst: do 17 jan 2019, 16:51
Buizenversterkers zijn niet bepaald eco, want je bent zomaar 100W of (veel) meer kwijt, voor een paar Watt-uit bij normaal gebruik.
Maar als je toch wilt genieten van de pure buizenklank, is dit een verantwoord alternatief: Zoals je ziet is ie gebaseerd op de ESS, maar dan vereenvoudigd en met één dubbele ingangstriode voor de buizenklank.
De ECC82 is een populair en goed verkrijgbaar buisje.
Ik heb eerst m'n laagspanningsmodel van de ECC82 gecontroleerd: We werken met een voeding van 12 tot 24Vc en een Ia van ca. 0m5A, dus zitten we in de groene ovaal en het klopt aardig met de summiere gegevens, die je uit het datasheet kunt halen.
Dit is een simulatie van de ingangstrap: V(o)dc zit op de helft van de voedingsspanning Vc en de versterking is ca. 6x, bij 12Vc krijgt ie het benauwd, maar is wel leuk om te proberen/horen, want in de praktijk heb je nog geen 1V(o)ac nodig!
De triode V1 zorgt voor een hoge ingangsimpedantie en versterkt -1,2x (Va/Vgk), de schakeling rond T1 versterkt -20x (Vo/Va), totaal dus 24x (Vo/Vgk).
Met R6 en R3 zorgen we voor een tegenkoppeling (CFB!) van 9,3x, dus de totale versterking wordt 1/(1/24+1/9,3)=6,7x, maar ik heb hierbij de tegenkoppeling van Ia in R3 (terecht) verwaarloosd en komen we in de praktijk op ca. 6x.
Je kan ook JFET's gebruiken als 'second-best', vandaar F1/2 en de instelpots P5/6 om de instelling aan te passen.
Als je een fout(je) ziet of als het beter kan, dan hoor/zie ik dat graag, voordat ik aan de lay-out begin.
Maar als je toch wilt genieten van de pure buizenklank, is dit een verantwoord alternatief: Zoals je ziet is ie gebaseerd op de ESS, maar dan vereenvoudigd en met één dubbele ingangstriode voor de buizenklank.
De ECC82 is een populair en goed verkrijgbaar buisje.
Ik heb eerst m'n laagspanningsmodel van de ECC82 gecontroleerd: We werken met een voeding van 12 tot 24Vc en een Ia van ca. 0m5A, dus zitten we in de groene ovaal en het klopt aardig met de summiere gegevens, die je uit het datasheet kunt halen.
Dit is een simulatie van de ingangstrap: V(o)dc zit op de helft van de voedingsspanning Vc en de versterking is ca. 6x, bij 12Vc krijgt ie het benauwd, maar is wel leuk om te proberen/horen, want in de praktijk heb je nog geen 1V(o)ac nodig!
De triode V1 zorgt voor een hoge ingangsimpedantie en versterkt -1,2x (Va/Vgk), de schakeling rond T1 versterkt -20x (Vo/Va), totaal dus 24x (Vo/Vgk).
Met R6 en R3 zorgen we voor een tegenkoppeling (CFB!) van 9,3x, dus de totale versterking wordt 1/(1/24+1/9,3)=6,7x, maar ik heb hierbij de tegenkoppeling van Ia in R3 (terecht) verwaarloosd en komen we in de praktijk op ca. 6x.
Je kan ook JFET's gebruiken als 'second-best', vandaar F1/2 en de instelpots P5/6 om de instelling aan te passen.
Als je een fout(je) ziet of als het beter kan, dan hoor/zie ik dat graag, voordat ik aan de lay-out begin.