Pagina 1 van 4

Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 15:54
door hannesie
We zien op dit moment heel veel mensen die hun heil zoeken bij de RPI.
Ik heb niet altijd die neiging, vandaar dat ik wat alternatief als een Pine64 die van alles kan en de een wisseling van micro SD card er een algemene speler met ROON/Squeezebox/MPDspeler en een ander besturingssysteem/OS er dan als standalone Volumio er op te zetten met een wireless accesspoint, zodat het met een USB schijf zo kan soleren.

https://www.pine64.org/?product_cat=boards

Nu dan de vraag kan ik de voeding kantelen?
ST1.JPG
TR1.JPG
De lineaire voeding heeft een net wat te groot koelprofiel, maar liggend gaat het best wel.

31 januari komt er een demo op de AVMN, en dan moet het eigenlijk draaien.

Kunnen we eens kijken wat die Axign (True-Blue Box) doet in de demo ruimte.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 16:14
door Barry2001
Die voeding doet het op de zijkant net zo goed Hans :goedzo: of op de kop, of diagonaal....

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 20:38
door MarcelvdG
De koelplaat zou er wat minder effectief door kunnen worden, koeling door natuurlijke convectie werkt het beste als de lucht ongehinderd verticaal langs de koelvinnen kan stromen. Als de koelplaat flink is overgedimensioneerd maakt dat niet uit. Wordt de koelplaat erg heet als je 'm zo monteert of valt het wel mee?

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 21:33
door ray5150
Zit dat kleine blauwe printkroonsteentje aan de primaire, of secundaire kant van de transformator ?
In het eerste geval zou ik ervoor kiezen een drievoudige te nemen en bij de middelste dan het metaal eruit te halen.
Zo heb je veel meer tussenruimte tussen fase en nul.
En het koper op de PCB daar in de buurt weghalen, maar dat was meen ik al eens eerder besproken.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: zo 30 dec 2018, 21:35
door hannesie
Hij is ook bij 1 dag in gebruik niet erg warm, maar ik heb, als dit klaar is dan geen werkelijke ventilatie, en dus niet een echt convectie effect. Vandaar met de redelijk kleine ruimte, we gaan het zien/voelen en of meten.

Eerst maar eens zien dat we hem netjes op zijn kant krijgen, de stabiele zijligging zal het dan vanzelf uitwijzen. :D
iso.JPG
@ Ray
Door ervaring al wat wijzer geworden, lijkt dit redelijk?

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: di 01 jan 2019, 23:30
door hannesie
:D :D Ik heb nog een ander idee-tje. ik ga het morgen uitproberen, gaat lukken volgens mij. :sure:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: wo 02 jan 2019, 15:39
door hannesie
rail1.JPG
Hier dan mijn idee om het wat anders te doen, een rail-tje met de voedingsdelen.
rail2.JPG
rail3.JPG
Dat komt dan net in de kast,(en er niet uit!!)
rail4.JPG

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: wo 02 jan 2019, 17:00
door Shadow
Op welk punt komt 230V?

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: wo 02 jan 2019, 17:03
door Zweitse
Met een beetje pech op de gehele kast.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: do 03 jan 2019, 14:09
door hannesie
Misschien dat de foto's wat verhelderen, en dan het gedane werk met een dubbele laag krimpkous aan de trafo, had wat van die maten die mooi op elkaar aansluiten van de LIDL.
De bijlage pac3.JPG is niet meer beschikbaar
pac3.JPG
pac.JPG
pac2.JPG
Ik laat het vanavond keuren door de toelatingscommissie. :mrgreen: :mrgreen: :lol:

PS. in de net-entree zit de zekering. :sure:
safe.JPG

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: do 03 jan 2019, 17:03
door Zweitse
Dat ziet er al een stuk beter uit.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 0:40
door Shadow
Als alles werkt een drup hotglue als trekontlasting en klaar :goedzo:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 1:02
door hannesie
De toelatings cie. was ook zeker niet negatief over het resultaat, maar inderdaad een dot hot glue is een mooie aanvulling.

sbp.JPG
Gaan we doen......!!

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 9:41
door Shadow
Probeer te zorgen dat je 230 draadjes nergens de behuizing raken Hans :wink:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 10:09
door hannesie
Het gaat sowieso nog wel even los, moet nu zien dat ik dan de kabels goed kwijt kan, en dat is nu erg krap met de net aan de ene en de SB in de tegenoverliggende richting, dus het kan wel zijn dat ik de FriendlyArm M3 er in zet, die kent dat probleem niet.

http://www.friendlyarm.net/products/nanopi-m3

Dan kan ik het nog even afwerken en het blanke aluminium zwart spuiten, wel zo strak.
Dan kan ik eventueel nog zoeken naar een HDMI uitgang dat is dan ook mooi aan die M3, zal er denk ik niet zijn van Neutrik, maar dan kan ik ook KODI er bij/op zetten.

Correctie: Toch wel bij Neutrik.
https://www.bax-shop.nl/hdmi-connector/ ... tails.html

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 10:13
door Shadow
neutrik-nahdmi-w-b-hdmi-chassis.jpg
neutrik-nahdmi-w-hdmi-chassis.jpg
Tuurlijk wel :D

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 13:24
door democles
dus het kan wel zijn dat ik de FriendlyArm M3 er in zet,
Zit je wel weer vast aan die irritante ventilator van dat ding (en dat komt wel door de WAF commissie ? :mrgreen: )

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: vr 04 jan 2019, 23:54
door hannesie
Ik heb hier helemaal geen irritante ventilator, ik hoor hem niet, en ik kan ook nog de Fire 3 er in zetten i.p.v. de M3.

Maar ik heb de M3 nu ook op de Ubuntu 18.04 LTS, wen de 10 jaar ondersteuning.

De M3 geeft voldoende ruimte meer en de aansluitingen naar 1 zijde van de print, en dat scheelt al een hoop.
m3.JPG
18.04.JPG
Voor de Fire 3 dan ook de optie er een schermpje aan te hangen voor een andere opzet.
plus.JPG

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: za 05 jan 2019, 3:12
door democles
Sorry Hans, maar bij mij maakte de M3 vrij veel lawaai met die vent. :(
Mijn commissie vond het niet fijn! :?

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: za 05 jan 2019, 12:32
door hannesie
:oops: De M3 van Sander1238, maakte ook een aardig kabaal, toen ik die eens aan het bekijken was.
Ik ben benieuwd of de temperatuur erg oploopt als ik de Ventilator los gooi.

Wel een proefje waard in ieder geval, dat stekkertje los en de boel via temp monitoren, ben benieuwd.
Je hoort van mij. :mrgreen:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: za 05 jan 2019, 12:46
door hannesie
Voor de HDMI uit, ook een goedkope oplossing.

https://www.audiophonics.fr/en/panel-mo ... -9805.html

Voor de HDMI uitgang kan ik dit ook makkelijk inbouwen, alleen zijn de transportkosten vaak hoog bij die jongens.
30cm hdmi.JPG
Ze hebben meer leuke mogelijkheden in La Douce France.
https://www.audiophonics.fr/en/panel-mounts-c-6330.html

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: za 05 jan 2019, 13:32
door hannesie
Nog even temperatuur en ventilator of passief (Fire3)
temp.JPG
de onderste is dan de Fire3 met de passieve koeling.


en dan nu nu een uurtje zonder ventilator. 55 graden....!!
55.JPG

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: ma 07 jan 2019, 23:14
door hannesie
Weer een stap verder, nu dan toch maar de FriendlyArm M3 er in gezet, Ubuntu 18.04 LTS er op en nu alleen nog de gaten voor de in en uitgangen.

Morgen maar eens zien of ik die 24 mm gaten voor de Neutrik met de gatenboor er in krijg, en dan netjes. :mrgreen:
xlr.JPG
kast.JPG
Het blanke aluminium hoekprofiel maar zwart gespoten, niemand die het ziet, behalve jullie. :rofl:
De onderkant ook maar netjes met de boutjes verzonken.
kast1.JPG
Dan kan ik in een later stadium dan de aan/uit schakelaar er in zetten en een sleuf dat is dan voor de houder van de micro-SDCard.

Ik ga het nog eens leren. :mrgreen:

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: di 08 jan 2019, 0:50
door democles
Wordt leuk Hans :goedzo:

Misschien goed smeren met spiritus tijdens het boren.

Re: Nieuwe streamer zonder Raspberry (RPI)

Geplaatst: di 08 jan 2019, 0:54
door hannesie
:think: Nu nog zorgen dat de streamer ook als LMS Squeezelite wil werken met de goede aansturing, ik heb nog A a/d/Rijn als frustratie in mijn hoofd. :sure: