Pagina 1 van 2

keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 0:00
door jojo
Mijn oude ooit zelf in elkaar geknutselde bouwpakket speakers ben ik een beetje 'zat' ( OLS Focal ), zijn nu 30 jaar oud en hebben hun geld opgebracht. Ik wil nog een keer nieuwe speakers voordat ik echt goed doof ga worden...
Vooral het formaat begint me tegen te staan ( ca.110 cm hoog )
Ik zoek een mooie 2 of 3weg speaker van maximaal ca. 50 cm hoog die ik op een slanke voet kan plaatsen en waar een frontje met doek voor kan.
Zelf kan ik niets ontwerpen omdat mij de kennis ontbreekt; een bouwpakket in elkaar knutselen vind ik aardig om te doen en dat lukt ook wel.

Ik heb rondgekeken bij Speakerland en Speaker en Co maar daar niets van mijn gading kunnen vinden.

Wel op de website de Seas Bifrost en Seas A 26 bekeken en lijken me wel wat; alleen weet ik niet hoe ze klinken en dat is ook weer lastig.


Kant en klaar kopen vind ik ook goed maar dan verdwaal ik voor mijn gevoel helemaal in het bos.
Budget ca 1200 euro, minder mag.

Iemand die hier iets zinnigs over wil zeggen?

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 0:18
door ray5150
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor

En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 9:09
door Lnsadnoh
ray5150 schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor

En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html
Vind de Plutone erg fraai.
Mooi fineer met wortel.

http://www.humblehomemadehifi.com/Plutone.html

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 9:53
door Douwe84
ray5150 schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor

En je kunt ook eens gaan luisteren in de Beemster bij Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/speakers.html

Vwb de reference kan ik aansluiten, ook gisteren gehoord. ERG mooi.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 10:57
door Chocomel
Zoek iets met een waveguide, dat helpt om de afstraling gelijkmatiger te krijgen. Een gelijkmatige afstraling is een vereiste voor goed geluid.

Bijvoorbeeld
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-mon/
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365
https://heissmann-acoustics.de/en/cinetor-evo/

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 10:59
door Leeuwarden
Bifrost op dit moment hier spelende. Wat wil je weten...

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 11:07
door Leeuwarden
Chocomel schreef:
Zoek iets met een waveguide, dat is bijna een vereiste voor een gelijkmatige afstraling, wat een voorwaarde is voor goed geluid.
Naar mijn onbescheiden mening ligt dat iets genuanceerder maar feit is wel dat een speaker met een waveguide me vaak positief opvalt qua afbeelding van geluid. Ik heb zelf momenteel een setje AudioSolutions Overture 0204F spelen die ook een waveguide hebben. Ook deze hebben een erg fraaie weergave qua afbeelding...

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 11:42
door Shadow
De Calpamos van Tony Gee is dan misschien het overwegen waard...

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 11:52
door John P
De meeste recente ontwerpen staan op deze site: https://www.lautsprechershop.de/ . Hoe ze klinken is dan weer een tweede, maar het voordeel van zelfbouw is wel dat je hieraan nog wat kan tweaken.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 12:16
door Pjotr
Chocomel schreef:
Zoek iets met een waveguide, dat helpt om de afstraling gelijkmatiger te krijgen. Een gelijkmatige afstraling is een vereiste voor goed geluid.
Daar heb je niet per se een waveguide voor nodig. Gisteren in Alphen weer heel wat moois met een goed geluid beluisterd zonder waveguide. Daarentegen wel waveguides in home speakers gehoord die tamelijk laid back klonken.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 12:44
door sevenup

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 14:04
door leonidas
Als je het leuk vindt , kun je ook een keertje bij mij komen luisteren.
Stuur maar een PBtje.
Mijn "Krill" reeks biedt veel waar voor het geld (hoor ik van iedereen).
De AMT floorstander kit en de monitor kit zijn uitwisselbaar.

Als je de ruimte hebt is de Krill XL een aanrader.

Altijd liefst eerst luisteren : niets zo persoonlijk als een luidspreker !!

Een paar foto's als voorbeeld.

mvgr. Leon

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 14:05
door Shadow
Da's wel materiaal voor een luisterdag :-k

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 14:17
door leonidas
Jij bent ook welkom Shadow :)

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 15:42
door Walt
Op een luisterdag kun je 10-tallen mensen in 1 keer van je creaties laten genieten, wel zo efficient!

Gr. Walter

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 16:03
door ray5150
Niet iedereen is natuurlijk in het bezit van een auto en/of rijbewijs...

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 16:08
door Walt
Zeker waar, maar ik denk dat er voldoende forumleden zijn die Leonidas vervoer zouden aanbieden, wanneer nodig!

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 16:15
door Barry2001
ray5150 schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de Reference Monitor.
Vanmiddag nog gehoord, blijft een klasse ding.
http://speakerenco.nl/Products/ReferenceMonitor
Staan hier al weer aardig wat jaartjes in de hobbyruimte, Refmon's, bijzonder prettige speakers die niet snel vermoeien. Kan ze ook zeker aanraden.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 17:10
door Henkjan
deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 17:21
door Shadow
Henkjan schreef:
deze Duitsers hebben ook leuke ontwerpen:
https://www.oaudio.de/Lautsprecher-Selb ... Bausaetze/
Vaak niet genoemd maar erg leuk spul daar idd!

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: zo 25 nov 2018, 18:24
door Lnsadnoh

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 0:20
door jojo
Ik wil graag tot zo ver iedereen bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties!
Ik meen heel lang geleden al weer de reference monitor al gehoord te hebben in Rotterdam; ik was toen niet overtuigd; misschien nog maar eens luisteren.
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).

@ Leeuwarden: ben je tevreden over de Bifrost? heb je de kast gemaakt n.a.v. beschrijving van Seas?
@Leonidas: dank voor de invitatie.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: ma 26 nov 2018, 8:13
door Leeuwarden
Gebouwd als beschrijving van SEAS. Voordeel van de Bifrost is dat je, met dezelfde units, ook deze kan bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO.htm
En als je de smaak te pakken hebt kan je er nog een midwoofer bij kopen en deze bouwen:
http://www.troelsgravesen.dk/CNO-2.5.htm

De Bifrost heeft een fraaie weergave. Uiteraard is het bereik in het laag beperkt maar met de eventuele toevoeging van een sub gaat dat dan weer heel goed. Dat helpt vooral in een woonkamer. In een kleine kamer zou het prima zonder kunnen.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: di 27 nov 2018, 10:08
door MechanicalAnimal
jojo schreef:
Ik wil graag tot zo ver iedereen bedanken voor de overweldigende hoeveelheid reacties!
De Plutone en Calpamos van Tony Gee lijkt mij ook wel wat maar gaat ruim boven budget ( is wel een Plutone aanbieding zag ik op zijn site ).
Ook ik ben een zeer tevreden klant van Tony Gee. Ik heb zijn majesteueze Galactica's nagebouwd.
Ik vind zijn ontwerpen erg lekker klinken en hij is een prettig mens in de omgang, vriendelijk en behulpzaam.

Je kunt hem ook vragen naar een prijsgunstiger filter. Allicht kan er op wat onderdelen bespaard worden zonder enorm in te hoeven leveren op de sound.

Re: keuzehulp bouwpakket 2/3 weg

Geplaatst: wo 28 nov 2018, 22:36
door jojo
Na wat denken en lezen de reacties heb ik besloten eens een bezoek te brengen aan Tony Gee. Ik ga toch ook nog maar eens luisteren naar de refmon bij Speaker en Co. Ook overweeg ik een bezoek te brengen aan Leonidas. Maar kom wat tijd te kort....wanneer ik nieuws heb zal ik hier nog een berichtje achterlaten.