Pagina 1 van 1
DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 12:08
door Hans Nootdorp
Ik wil een leuke luisterset maken voor mijn werkkamer.
Als 1e natuurlijk een leuk setje monitor-speakers. Deze keer even geen zelfbouw aangezien mijn vorige project 10 jaar heeft geduurd en ik nog steeds chronisch tijdgebrek heb.
viewtopic.php?f=59&t=23877&p=1804890&hi ... r#p1804890
Voor de monitor-speakers heb ik mijn oog (oor?) laten vallen op de HATT van Tony Gee.
http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-VIII.html Binnenkort ga ik even bij hem luisteren.
Dan moet er nog een leuk versterkertje bij. Daarvoor heeft Hypex wel iets leuks, vind ik: UcD34MP
https://www.hypex.nl/img/upload/doc/ucd ... xMP_R4.pdf
https://www.hypex.nl/product/ucd32-oem/58
De Ucd heeft met 2 UcD32-module heeft 4-kanalen en kan gebrugd 2x 30 watt aan 8 ohm leveren.
Dan moet er nog een soort preampje bij. In 1e instantie dacht ik om maar de analoge uitgang van mijn desktop-PC te gebruiken. Maar bij nader inzien ga ik toch liever maar uit van de optische S/PDIF uitgang van mijn PC.
Dus zoek ik nu een leuke DAC op PCB .....
Op het ZBAforum kwam ik dit topic tegen, wat mij triggerde:
viewtopic.php?f=34&t=26863&p=1897980&hilit=DAC#p1895303
En hier te koop:
https://nl.aliexpress.com/item/AK4490-A ... 32557cb0d6
AK4490 en AK4118 DAC
Ziet er leuk uit. En ik ben wel benieuwd naar ervaringen met deze DAC.
En ik vraag mij af:
Bevat het kleine PCBtje een 4 standen keuze schakelaar of is dit een volumeregelaar? :think:In de title wordt gesproken over 4 inputs, maar ik zie geen 4 inputs. Wel (denk ik) SP/DIF optisch en coaxiaal input. En RCA L/R analoog uit.
Waarvoor zouden de 5 leds op de klein PCB dienen?
Biedt deze DAC een beetje aardige geluidskwaliteit?
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 12:44
door Ouwebok
Leuk! Houd er rekening mee dat die hypex versterker een behoorlijk ongevoelige ingang heeft.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 13:51
door ray5150
Ik begreep anders dat Hypex haar OEM spullen niet los aan particulieren verkoopt ?
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 14:01
door Pjotr
Klopt, heb ze wel eens om een paar losse UcD100 printen gevraagd en een keer om een los DSP printje van de AS2.100 voor alleen een sub. Mooi niet hoor.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 15:25
door Hans Nootdorp
Ik zelf eerder bij Hypex wat spullen besteld: UCD180 + UMPS + DLCP .... Ging zonder problemen.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 15:30
door hannesie
Dat is geen OEM spul.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 15:52
door ray5150
Die fusion dingen zijn zeker te groot voor die luidspreker kastjes ?
Dan zou je wel een mooie alles-in-een oplossing hebben.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 16:09
door Hans Nootdorp
Versterker hoeft niet in de luidsprekerkastjes. Apart kastje vind ik ok.
Maar eh..., die fusion vind ik te ingewikkeld. Ik wil gewoon een rechttoe aan versterker.
Maar mijn vraag gaat eigenlijk over de DAC....
OEM of niet... ik kan die UCD34MP gewoon in mijn winkelmandje smijten.

Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 16:29
door hannesie
https://www.hypex.nl/oem-audio-amplifiers/
https://www.diyclassd.com/audio-amplifiers/
Zoek de verschillen..............!!
Bij de laatste staat er geen OEM module bij, niet te vinden!
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 16:48
door Henkjan
Je kan pas OEM spul kopen na "erkenning" door Hypex. Dat ze vertrouwen hebben in je kennis enzo. En dat je ook echt ze gaat inbouwen in een commercieel product
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: za 10 nov 2018, 17:19
door hannesie
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: zo 11 nov 2018, 0:22
door Hans Nootdorp
Iemand een idee over de geluidskwaliteit van de DAC die Hannesie aandraagt of van die DAC met de AK4490 en AK4118? Is de laatste mooier dan die van Hannesie?

Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: zo 11 nov 2018, 11:07
door hannesie
Ik heb een DAC als dit aan mijn TV hangen op de optische uitgang, ben ook weer iedere keer verbaast hoe goed het klinkt.
https://nl.aliexpress.com/store/product ... 723aNdvghV
Het ondersteunt het standaard TV geluid via de VV en de rest van de installatie.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: zo 11 nov 2018, 16:03
door Hans Nootdorp
Ik heb even uitgezocht welke DAC in mijn desktop-PC zit. Op het moederboard zit een Realtek ALC-892 audiochip.
Iemand een idee van de kwaliteit van de DAC in deze chip?
En is wel winst in geluidskwaliteit boeken door via Toslink/S/PDIF naar een externe DAC met CS-4344 te gaan?
Of is geluidskwaliteit van de DAC van de ALC-892 best wel goed?
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: zo 11 nov 2018, 20:55
door democles
Of is geluidskwaliteit van de DAC van de ALC-892 best wel goed?
Die is goed.
En is er wel winst in geluidskwaliteit boeken door via Toslink/S/PDIF naar een externe DAC met CS-4344 te gaan?
Misschien wel en ben je dan wat ruis en andere bijgeluiden kwijt van je PC.
Makkelijk te testen met de door Hans aangedragen dac,s,kost geen drol meer tegenwoordig.
Anders wordt het bij dac chips waarbij de voedingen zijn aangepast of de filters of de hele lay-out van de print ,of het aardvlak voldoende is gescheiden van digitaal naar analoog,tot aan welke elco,s worden er gebruikt en film condensatoren
En dit alles is weer afhankelijk wat je achter de dac knoopt aan versterking etc. Beetje bomen bos gevoel.
Ik heb hier een rijtje aan zelfbouw dac,s staan van begin ontwerpen tot vergevorderd,tot aan commercieel verbouwde dingen,een beetje van Maggie en een beetje van mijzelf

,ik wissel ze regelmatig,iedere dac zijn eigen charme,maar de verschillen zijn klein.
Dus koop eerst een goedkope dac en test of het wat brengt in jouw situatie.
Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: zo 11 nov 2018, 21:59
door Hans Nootdorp
Ha democles. Bedankt voor jouw input. Nuttige bijdrage.
Mijn eerste idee was dat de DAC in mijn desktop/PC wel niet zoveel soeps zou zijn. Maar na wat google-werk kreeg in de indruk dat de DAC in mijn PC (in ALC-892) zo slecht niet is.... (helaas wel alleen 3,5 mm uitgang..
Daar dan eerst maar mee aan de slag. Project moet wel sneller klaar dan vorige (dat 10 jaar duurde).

Daarom eerst maar simpel beginnen.
Nu nog een (eind)amp kiezen.
Waarschijnlijk UCD34MP of ergens 2e hands leuke (eind)versterker op de kop tikken.....

Re: DAC voor desktop systeempje
Geplaatst: do 15 nov 2018, 12:11
door Bas Horneman
AK4490 en AK4118 DAC heb ik sinds een paar dagen in gebruik. Niks mis mee. Stuur em aan via mijn ChromeCast Audio en optische cabel.