Mini Open Baffle
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 21:07
Ik had nog twee setjes oude pc-speakertjes liggen (uit 1992
). Van 1 van de speakersetjes was het versterkertje kapot en van de andere de aansluiting. Jarenlang in de kast gelegen. Toch maar iets leuks mee gedaan. Speakertjes uit de kastjes gehaald en een Mini Open Baffle van gefabriceerd. Leuk voor bij de pc.
En hier staan ze dan in mijn computerhok, boven op mijn vorige project (Visaton FRS8 hoornluidsprekertje, ook op deze site te vinden).
En natuurlijk even de frequentiemeting (het gaat om de bovenste, bruine lijn).
Ik vond het wel leuk om met een open baffle te experimenteren en mijn verwachtingen waren niet heel erg hoog maar al met al komt er een behoorlijk aanvaardbaar geluid uit. De onderste 'bas
'speakertjes zijn 20W, 4Ohm luidsprekertjes en de tweeter een 1W, 4Ohm. De basspeakertjes staan in serie en de tweeter uiteraard met een scheidingscondensatortje parallel daaraan. Ik heb maar 1 tweetertje erin gezet maar dat ga ik nog wel uitbreiden met een tweede erachter die naar achteren straalt (want het is een gesloten behuizing).
Ondanks de kleine afmetingen komt er een fors geluid uit. Met een 2x50 Watt versterkertje ertussen klinkt het nog oorverdovend hard
. De basweergave is niet indrukwekkend maar wel hoorbaar aanwezig. Ook moet je er niet teveel bas inzetten anders gaat het speakertje 'ploppen' maar met een gecontroleerd volume is het een mooi setje voor bij een computer te zetten.
Dus als je nog ergens speakertjes hebt liggen, probeer eens een Open Baffle ervan te bouwen. Dit was binnen een paar dagen gebouwd dus erg veel tijd hoeft het niet te kosten.
Groet, Wim.
En hier staan ze dan in mijn computerhok, boven op mijn vorige project (Visaton FRS8 hoornluidsprekertje, ook op deze site te vinden).
En natuurlijk even de frequentiemeting (het gaat om de bovenste, bruine lijn).
Ik vond het wel leuk om met een open baffle te experimenteren en mijn verwachtingen waren niet heel erg hoog maar al met al komt er een behoorlijk aanvaardbaar geluid uit. De onderste 'bas
Ondanks de kleine afmetingen komt er een fors geluid uit. Met een 2x50 Watt versterkertje ertussen klinkt het nog oorverdovend hard
Dus als je nog ergens speakertjes hebt liggen, probeer eens een Open Baffle ervan te bouwen. Dit was binnen een paar dagen gebouwd dus erg veel tijd hoeft het niet te kosten.
Groet, Wim.