Pagina 1 van 1
Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 12:40
door arjank
De Flipse "New Age", een nieuw project met oudgedienden van Philips waarbij het draait om relaxed luisterplezier, vandaar de naam.
Een dezer dagen krijg ik een setje klassiekers thuis gestuurd de Flipse AD10100/W8

. Deze drivers lijken mij wel geschikt voor een TL "nieuwe stijl", m.a.w., de driver op ongeveer 1/3e van de lijn gepositioneerd + een interne resonator/absorber om de eerstvolgende resonantie bij ca. 200hz te elimineren (geheel in AJhorn gesimuleerd). Dit gaat natuurlijk een volledig Flipse project worden met een AD5061/M8 (laatste model) voor het gebied vanaf ca. 200hz en een AD0160 op de achterzijde als ambient tweeter. Dus ja, hoe gek kun je t maken
Het idee is om deze creatie gereed te hebben voor de ZBA DIY dag in 2019
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 13:23
door ds23man
Ik zou die woofers eerst eens checken op T&S, rolrand ziet er nogal hard uit.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 13:46
door arjank
ds23man schreef:Ik zou die woofers eerst eens checken op T&S, rolrand ziet er nogal hard uit.
Die op de foto zijn niet de exemplaren die ik opgestuurd krijg. De TSP's ga ik sowieso meten dus komt goed.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 19:27
door ray5150
arjank schreef:Het idee is om deze creatie gereed te hebben voor de ZBA DIY dag in 2019
Eh, er zijn er gemiddeld 4 per jaar, telkens op een andere locatie.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: wo 24 okt 2018, 19:31
door arjank
ray5150 schreef:arjank schreef:Het idee is om deze creatie gereed te hebben voor de ZBA DIY dag in 2019
Eh, er zijn er gemiddeld 4 per jaar, telkens op een andere locatie.
Hmmm...ja, daar zeg je wat
Normaliter ben ik er alleen bij die in Breda, en die in Zutphen in 2006
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: do 25 okt 2018, 10:08
door RobertD

Beetje doorbatsen, dan kunnen ze in Alphen op 24 november beluisterd worden. Is precies één maand...

Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: do 25 okt 2018, 11:53
door arjank
RobertD schreef:
Beetje doorbatsen, dan kunnen ze in Alphen op 24 november beluisterd worden. Is precies één maand...

Zou in theorie moeten lukken, de behuizing zal naar alle waarschijnlijkheid nog niet zijn afgewerkt maar who cares

Ik zal mijn best doen
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: do 25 okt 2018, 12:39
door arjank
Het 1e wat ik iig moet doen is het meten van de TSP's, a.d.h.v. kan ik bepalen wat voor behuizing ik ga toepassen, TL, TQWT, bassreflex.
Dus voordat ik kan gaan bouwen ben ik eerst nog wel even bezig om "theoretisch" het maximale uit die AD10100/W8 te halen.
Het meest simpele is een bassreflex maar ik denk dat deze niet het mooiste resultaat gaat opleveren.
Het probleem met de TL is dat er rond de 200hz nog een resonantie zit, een IHA kan dit oplossen maar is nog al trial&error gezien de afstemfrequentie best nauw komt. Maar, als ik nu het overname punt op 150hz zet dan denk ik dat ik die TL zonder IHA kan opzetten, de AD5061/M8 kan prima vanaf 150hz spelen met n 12db/oct filtering. Wordt dan een TL-FAST + ambient tweeter

Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 8:13
door Heatside
Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Dat zou dan een AD5061M8 zijn met een tapped horn of tapped pipe voor het laag. Dat zou mooi in een slanke vloerstaander passen.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 11:55
door arjank
Heatside schreef:Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Dat zou dan een AD5061M8 zijn met een tapped horn of tapped pipe voor het laag. Dat zou mooi in een slanke vloerstaander passen.
Welke versie van de AD5061M8 heb je? Er zijn 2 modellen, de oude (pre- 78) en de nieuwere die vanaf 78/79 in productie is gegaan. Ik heb beide types in bezit en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste variant, deze is herkenbaar aan de zwarte konus en ophanging, de oude variant is bruin.
Ik zal tegen die tijd de TSP's opmeten van deze driver anders wordt het lastig een hoorn hiervoor te berekenen/simuleren.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 14:50
door Heatside
arjank schreef:Heatside schreef:Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Dat zou dan een AD5061M8 zijn met een tapped horn of tapped pipe voor het laag. Dat zou mooi in een slanke vloerstaander passen.
Welke versie van de AD5061M8 heb je? Er zijn 2 modellen, de oude (pre- 78) en de nieuwere die vanaf 78/79 in productie is gegaan. Ik heb beide types in bezit en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste variant, deze is herkenbaar aan de zwarte konus en ophanging, de oude variant is bruin.
Ik zal tegen die tijd de TSP's opmeten van deze driver anders wordt het lastig een hoorn hiervoor te berekenen/simuleren.
AD5061M8 heb ik nog niet. Die zou ik dan t.z.t. proberen te bemachtigen. Deze zouden dan gesloten spelen.
Voor de tapped horn zou ik dan een AD8066W4 gebruiken. Deze heb ik ooit al gesimuleerd en zou vanaf ongeveer 40hz erg leuk kunnen spelen.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: vr 26 okt 2018, 15:45
door arjank
Heatside schreef:arjank schreef:Heatside schreef:Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Dat zou dan een AD5061M8 zijn met een tapped horn of tapped pipe voor het laag. Dat zou mooi in een slanke vloerstaander passen.
Welke versie van de AD5061M8 heb je? Er zijn 2 modellen, de oude (pre- 78) en de nieuwere die vanaf 78/79 in productie is gegaan. Ik heb beide types in bezit en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste variant, deze is herkenbaar aan de zwarte konus en ophanging, de oude variant is bruin.
Ik zal tegen die tijd de TSP's opmeten van deze driver anders wordt het lastig een hoorn hiervoor te berekenen/simuleren.
AD5061M8 heb ik nog niet. Die zou ik dan t.z.t. proberen te bemachtigen. Deze zouden dan gesloten spelen.
Voor de tapped horn zou ik dan een AD8066W4 gebruiken. Deze heb ik ooit al gesimuleerd en zou vanaf ongeveer 40hz erg leuk kunnen spelen.
Ah, op die fiets, dus ook een FAST maar dan met de AD8066 voor het laag

Fijn woofertje, een echte klassieker!
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: za 27 okt 2018, 13:04
door arjank
Heb de AD10100/W8's ontvangen, zijn in optisch sublieme staat
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: za 27 okt 2018, 15:29
door Tom Magchielse
Hier is enige ervaring opgedaan met die AD10100W, in dit geval de 4 ohm versie.
Er is nogal wat spreiding in de Fs, en die wordt veroorzaakt door spreiding in de ophangstijfheid Cms en dus in Vas.
De soepelste exemplaren hadden een Vas van ca. 70 L, de meest stugge zaten op 55L . Je ziet het vrij snel aan de resonantiefrequentie, die varieerde tussen ongeveer 40Hz en 53 Hz.
Verder is: Mms ongeveer 30 gram, Qts = 0.33, Bl = 9 alles gemiddeld en bij benadering.
Zo'n driver is vooral geschikt voor een basreflexkast van ongeveer 35-50 L .
De maximale uitwijking is nogal beperkt, dus BR is de beste oplossing.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: za 27 okt 2018, 17:29
door arjank
Tom Magchielse schreef:Hier is enige ervaring opgedaan met die AD10100W, in dit geval de 4 ohm versie.
Er is nogal wat spreiding in de Fs, en die wordt veroorzaakt door spreiding in de ophangstijfheid Cms en dus in Vas.
De soepelste exemplaren hadden een Vas van ca. 70 L, de meest stugge zaten op 55L . Je ziet het vrij snel aan de resonantiefrequentie, die varieerde tussen ongeveer 40Hz en 53 Hz.
Verder is: Mms ongeveer 30 gram, Qts = 0.33, Bl = 9 alles gemiddeld en bij benadering.
Zo'n driver is vooral geschikt voor een basreflexkast van ongeveer 35-50 L .
De maximale uitwijking is nogal beperkt, dus BR is de beste oplossing.
Hoi Tom
Bedankt voor de info!
De twee units ga ik zelf nog meten net zoals ik met de AD12100/W8 heb gedaan.
Daarna ga ik bepalen wat in simulaties het mooiste resultaat bied.
De spreekspoel wikkelhoogte is trouwens 17.2mm hoog (15mm voor de 4ohm versie), dikte poolplaat is 8mm.
Voor de 8ohm variant is dat +/- 4.6mm, niet verkeerd.
De AD12100/W8 kan trouwens best aardige uitwijkingen maken in mijn kleine gesloten subje, en dat klinkt zeer zeker niet onaardig.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: za 27 okt 2018, 21:40
door Tom Magchielse
Een onhebbelijkheid van deze Philips woofers is dat het afdekplaatje in het midden, op de spreekspoel, de neiging heeft spontaan te desintegreren. Waarom weet ik niet, maar bij twee 10100W4 en twee 12100W8 viel het spontaan in korreltjes uit elkaar. Misschien is het verstandig er een stukje karton o.i.d. op te kitten?
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: za 27 okt 2018, 22:06
door VintageHarry
Ja, dat is een bekend verschijnsel bij Philipsen uit die tijd, ook de 8065W heeft dat. Het gaat steeds om een dop van een soort hard rubber. Maar vervangen door karton is niet erg fraai, er zijn genoeg mooie doppen te koop. Ook luchtdoorlatende types, en dat kan positief uitwerken op de driver.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: zo 28 okt 2018, 0:37
door arjank
Tom Magchielse schreef:Een onhebbelijkheid van deze Philips woofers is dat het afdekplaatje in het midden, op de spreekspoel, de neiging heeft spontaan te desintegreren. Waarom weet ik niet, maar bij twee 10100W4 en twee 12100W8 viel het spontaan in korreltjes uit elkaar. Misschien is het verstandig er een stukje karton o.i.d. op te kitten?
Deze zijn voorzien van een luchtdoorlatende stofkap, zo een heb ik ook op de AD12100/W8 zitten.
Dit is een stuk beter dan die "dop" , de Qms wordt daardoor een stuk hoger ivm minder compressie.
Ik heb ze vanavond even aangesloten en ze spelen fantastisch, ook met redelijke uitslagen is er weinig hoorbare vervorming en dat free-air.
Re: Flipse "New Age" (AD10100/W8+AD5061/M8+AD0160)
Geplaatst: zo 28 okt 2018, 0:39
door arjank
VintageHarry schreef: Ook luchtdoorlatende types, en dat kan positief uitwerken op de driver.
Absoluut.
Ik heb dat detsijds met mijn AD12100's gedaan en dat is hier te lezen
viewtopic.php?f=77&t=9557&start=50