Pagina 1 van 1
Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 17 sep 2018, 9:25
door frijsdijk
Hey all,
Ik ben op zoek naar een toko die mijn MP130's kan refoamen. Ik had zelf al gevonden:
- audiolab.nl
- total-speaker-repair.nl
Wat zijn de ervaringen hier zoal?
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 17 sep 2018, 9:41
door markbakk
http://www.Goodhifi.nl en
http://www.Audiofriends.nl komen hier regelmatig voorbij met kitjes waarmee je zelf aan de slag kan, het is namelijk niet heel moeilijk. Ik heb met de eerste geen ervaring, de laatste ervaar ik als positief. Een specifiek puntje is de PP-conus van je MP-130, dat kun je niet echt goed lijmen. De lijm van Audiofriends houdt in mijn ervaring overigens wel redelijk op PP.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 17 sep 2018, 9:43
door ray5150
Er zijn hier meerdere mensen met goede ervaringen met
http://www.total-speaker-repair.nl/
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 17 sep 2018, 13:19
door frijsdijk
Top, thanks all

Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 18 sep 2018, 14:08
door wouter
http://www.pattex.nl/dhz/producten/seco ... stics.html
Deze PP lijm heeft een activator stick, stinkt als een benzinestift/permanent marker en ik denk dat ik dat sowieso even rondom de conus zou doen - en rondje met deze stick.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 18 sep 2018, 14:33
door ray5150
Ik begrijp uit de startpost dat hij het wil laten doen.
Dan heeft het mijns inziens niet zo veel zin om tips te gaan geven hoe je het zelf kan doen...
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 22:07
door frijsdijk
Dus .. de MP-130's zijn onder handen genomen door Total Speaker Repair. Hoewel zij een stukje vakwerk hebben geleverd (het ziet er prachtig uit) ben ik bang dat er meer aan de hand is met deze exemplaren, want ze zijn onderling erg anders gaan klinken. Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere. Dus hoewel ze er nu weer als nieuw uit zien, ben ik het vertrouwen kwijt, en zou ik ze het liefste totaal vervangen.
Al zoekende ben ik al tegen gekomen dat er later ook modellen als P13WH-00-08 en P13MH-00-08 zijn gekomen van Vifa, het lijken op opvolgers van de MP-130's, maar volgens mij niet meer te krijgen.
Erg lastig parket waar ik nu in zit, ik heb nu een paar Vifa Vivace's '94 staan en ik weet even niet meer hoe ik hier nog mee vooruit kan. Hoe selecteer ik vervangende drivers? Is dat uberhaupt te doen op basis van specs van een driver?
Wie heeft raad?
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 22:11
door dre
Misschien de drivers eens op laten meten?
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 22:26
door richard
frijsdijk schreef:..., want ze zijn onderling erg anders gaan klinken. Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere. ...
Wie heeft raad?
Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Ingebouwd in de luidspreker of afzonderlijk in een testkastje.
In het eerste geval kun je ook een fout hebben gemaakt bij het aansluiten of kan er een fout elders in de luidspreker zitten. Als het aan de units zelf ligt moet het probleem verhuizen als je ze omwisselt.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: ma 01 okt 2018, 23:21
door frijsdijk
richard schreef:frijsdijk schreef:..., want ze zijn onderling erg anders gaan klinken. Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere. ...
Wie heeft raad?
Hoe ben je tot deze conclusie gekomen? Ingebouwd in de luidspreker of afzonderlijk in een testkastje.
In het eerste geval kun je ook een fout hebben gemaakt bij het aansluiten of kan er een fout elders in de luidspreker zitten. Als het aan de units zelf ligt moet het probleem verhuizen als je ze omwisselt.
Ja ik was wat kort door de bocht. Uiteraard wel wat tests gedaan:
Speakers omgedraaid (LR RL)
Andere versterker
Andere source
MP-130's uit de kasten gehaald en rechtstreeks op een versterker (source op mono), oa. white noise klinkt op de een veel scheller
Ik heb ook een Dayton iMM-6 waarmee ik wat metingen kan doen en daar zie ik ook dat een van de 2 drivers in het hoog veel meer output heeft. Mijn manier van meten is niet accuraat (losse pols eerder) maar hoe ik ook meet (en luister), een van de 2 drivers klinkt gewoon veel harder in het hoog, en ook niet mooi als de andere.
Ik moet de filters alsnog een keer inspecteren, dat is nog niet gebeurd. Daarnaast zal ik gaan werken naar een manier om goeie metingen te kunnen doen van de 2 drivers in kwestie om eea. duidelijker te kunnen schetsen.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 0:14
door wouter
frijsdijk schreef:Dus .. de MP-130's zijn onder handen genomen door Total Speaker Repair. Hoewel zij een stukje vakwerk hebben geleverd (het ziet er prachtig uit) ben ik bang dat er meer aan de hand is met deze exemplaren, want ze zijn onderling erg anders gaan klinken. Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere. Dus hoewel ze er nu weer als nieuw uit zien, ben ik het vertrouwen kwijt, en zou ik ze het liefste totaal vervangen.
Al zoekende ben ik al tegen gekomen dat er later ook modellen als P13WH-00-08 en P13MH-00-08 zijn gekomen van Vifa, het lijken op opvolgers van de MP-130's, maar volgens mij niet meer te krijgen.
Erg lastig parket waar ik nu in zit, ik heb nu een paar Vifa Vivace's '94 staan en ik weet even niet meer hoe ik hier nog mee vooruit kan. Hoe selecteer ik vervangende drivers? Is dat uberhaupt te doen op basis van specs van een driver?
Wie heeft raad?
Ik heb nog wel een setje P13WH liggen, maar ook met stugge rand. Verder volgens mij de netste metingen die ik ooit aan midwoofers deed.
Heb je 1 van de 2 bij TSR laten doen of beide? Want in dat laatste geval zijn ze verschillend geworden = niet goed, en in het eerste geval zijn ze verschillend = niet goed;-). Het idee is dat TSR ongeveer een gelijk soort T/S parameters nastreeft. Als alleen de surround vervangen is, dan is het wel een vreemd verhaal ja, dat klopt. Een impedantiemeting is toch zo gedaan aan een unit...
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 7:36
door frijsdijk
Tegelijk.
Ik moet er overigens nog aan toevoegen dat de dome van de conus bij beide drivers ingedrukt was toen ik ze over nam. Die heb ik met de stofzuiger weer 'normaal' kunnen krijgen. Geen idee of dit tot bepaalde schade heeft kunnen leiden waardoor ze anders gaan klinken (niet zozeer de actie met de stofzuiger, dat ging heel goed/netjes/voorzichtig), maar het feit dat ze waarschijnlijk jaren lang ingedrukt zijn geweest.
Is het gebruikelijk overigens dat TSR metingen doet aan de speakers na reparatie? Ik heb nog geen contact gehad met hun over dit verhaal. Ik acht hun dan ook niet schuldig in deze.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 10:23
door frijsdijk
Kan trouwens iemand zeggen of zowel de P13WH-00-08 als de P13MH-00-08 volwaardige vervangers zijn voor de MP-130, of niet? Zie zien er wel compleet hetzelfde uit. Specs kan ik niet goed vergelijken, ik heb nergens nog alle specs van de originele MP-130 kunnen vinden.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 16:07
door markbakk
MP-130 is volgens mij de (detail)handelsnaam voor de P13MH-00-08. Maar dat doe ik even uit mijn hoofd. Ruud (Speakerland), Titus (Speaker & Co) of Rudy (RumoH) moeten je dit zó kunnen vertellen.
Bijgevoegd spreekt voor zich. Verder kun je
hier nog het een en ander vinden over de Vivace '94.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 17:15
door wouter
frijsdijk schreef:Kan trouwens iemand zeggen of zowel de P13WH-00-08 als de P13MH-00-08 volwaardige vervangers zijn voor de MP-130, of niet? Zie zien er wel compleet hetzelfde uit. Specs kan ik niet goed vergelijken, ik heb nergens nog alle specs van de originele MP-130 kunnen vinden.
De W=woofer, de M=midrange.
Kijk maar naar de spreekspoelhoogte: 14mm bij de W, 8mm bij de M. Met een poolplaat van 6mm dik is dat 14-8=6, :2 = 3mm Xmax in beide richtingen. De mid heeft in dat sommetje 8-6 = 2 : 2 = 1mm Xmax. Dat zijn de basale verschillen, en dit zie je o.a. terug in de gevoeligheid in het middengebied. Een kortere spoel heeft een lagere inductie, en een lager gewicht.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 17:48
door SARK
frijsdijk schreef:Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere.
Laat ze beide eerst eens 24 uur goed inwapperen met een sinus van 30 Hz en ga hierna nog eens luisteren. Misschien moeten de rolranden nog een beetje loskomen (de een iets meer dan de andere

).
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 21:11
door wouter
SARK schreef:frijsdijk schreef:Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere.
Laat ze beide eerst eens 24 uur goed inwapperen met een sinus van 30 Hz en ga hierna nog eens luisteren. Misschien moeten de rolranden nog een beetje loskomen (de een iets meer dan de andere

).
lijkt me zeer sterk, als de ene stugger is geeft die hooguit de suggestie van meer laag. In het hoog zou er geen verschil moeten zijn...
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 21:24
door SARK
Weet ik en het lijkt mij ook sterk dat er zo veel verschil in de nieuwe rolranden zit (die waarschijnlijk vlak na elkaar van de fabrieksband zijn komen rollen) maar het kost bijna niets om het te doen behalve tijd en een beetje moeite.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 21:38
door richard
Mogelijk ligt het in de schade door de ingedrukte stofkap. Als die zijn stevigheid kwijt is kan dat ook tot resonanties leiden die overkomen als schel hoog.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: di 02 okt 2018, 23:12
door markbakk
@TS weet je zeker dat het beide middentoners zijn? Een WP loopt in het hoog eerder af dan een MP.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: wo 03 okt 2018, 6:22
door SARK
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: wo 03 okt 2018, 9:05
door frijsdijk
markbakk schreef:MP-130 is volgens mij de (detail)handelsnaam voor de P13MH-00-08. Maar dat doe ik even uit mijn hoofd. Ruud (Speakerland), Titus (Speaker & Co) of Rudy (RumoH) moeten je dit zó kunnen vertellen.
Bijgevoegd spreekt voor zich. Verder kun je
hier nog het een en ander vinden over de Vivace '94.
Ah, ik moet dus de MH hebben, niet de WH:
https://www.wagneronline.com.au/vifa-5- ... 4/3219/pd/
Dat is jammer zeg .. prijs viel namelijk nog mee om het vanuit .au te laten verschepen.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: wo 03 okt 2018, 9:05
door frijsdijk
markbakk schreef:@TS weet je zeker dat het beide middentoners zijn? Een WP loopt in het hoog eerder af dan een MP.
Nee, dus. Die WH is duidelijke en andere speaker.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: wo 03 okt 2018, 9:06
door frijsdijk
SARK schreef:frijsdijk schreef:Ik kan dit niet in cijfers uitdrukken, maar een van de 2 MP-130's is veel scheller dan de andere.
Laat ze beide eerst eens 24 uur goed inwapperen met een sinus van 30 Hz en ga hierna nog eens luisteren. Misschien moeten de rolranden nog een beetje loskomen (de een iets meer dan de andere

).
Ja ze staan al sinds gisteren ochtend 25Hz te draaien. Nu dus net 24u gepasseerd. Ik hoor vooralsnog geen verschil.
Re: Beste toko voor refoamen MP-130
Geplaatst: wo 03 okt 2018, 9:48
door frijsdijk
markbakk schreef:MP-130 is volgens mij de (detail)handelsnaam voor de P13MH-00-08. Maar dat doe ik even uit mijn hoofd. Ruud (Speakerland), Titus (Speaker & Co) of Rudy (RumoH) moeten je dit zó kunnen vertellen.
Bijgevoegd spreekt voor zich. Verder kun je
hier nog het een en ander vinden over de Vivace '94.
Thanks voor deze. Ik had de specs van de MH nog nooit onder ogen gehad.
Ik heb ze eens allemaal op een rijtje gezet:
CODE: Selecteer alles
P13MH-00-08 P13WH-00-08 (AU) P13WH-00-08 (NL)
NOMINAL IMPEDANCE 8 8 8
VOICE COIL RESISTANCE 5.8 5.7 5.7
NOMINAL POWER 40/90 W - 40/70
SENSITIVITY (1W/2,83V) 89/89 dB 88 dB 88 dB
FREQ RANGE 200-6000 Hz - 60-5000 Hz
Fs 60 Hz 60 Hz 60 Hz
Voice Coil Diameter 25 mm 25 mm 25 mm
Voice Coil Height 8 mm 14 mm 14 mm
Air Gap Height 6 mm 6 mm 6 mm
Affective Diaphragm Area 86 cm^2 86 cm^2 86 cm^2
Moving Mass 6.5 g 7.5 g 7.5 g
Magnet Weight 415 g 415 g 415 g
Force Factor 5.8 Txm - 6.0 Txm
Vas 11.4 L 10 L 10 L
Qms 1.42 1.38 1.38
Qes 0.42 0.43 0.43
Qts 0.32 0.33 0.33
Dus de MH is dan de 'originele' MP-130, de 2 rechter kolommen zijn dan het model wat ik uit Australie kan krijgen, en die ene die jij net geeft, gewoon ter controle (die lijken compleet overeen te komen).
Zo opzich niet heel veel verschil in parameters..
Zou het een gok waard zijn om de 2 stuks P13WH uit .au te laten verschepen? Het zou me ongeveer 140 euro gaan kosten (wat ik eigenlijk nog vind meevallen).