Quad versterker voor elektrostaten
Geplaatst: wo 29 aug 2018, 0:55
Hoi,
momenteel gebruik ik een Harman Kardon HK 680 geintegreerde versterker om mijn zelfbouw elektrostatische luidsprekers aan te sturen. Dat gaat goed en ik denk dat mijn elektrostaten niet de allermoeilijkste belasting zijn vergeleken met sommige andere elektrostaten. Ik heb de statoren elektrisch gesegmenteerd en er staat een serieweerstand van 2 Ohm met de primaire wikkeling geschakeld. Ik gebruik momenteel een step-up transformator van 1:150. Meestal (d.m.v. DSP) laat ik de elektrostaten vanaf 80 Hz affilteren en nemen woofers het over.
Niettemin hoor ik af en toe in luidere passages van zang (damesstem) vervorming optreden. Het is niet heel erg storend maar het is wel een onvolmaaktheid. Nu heb ik nog steeds geen oscilloscoop weten te bemachtigen en heb ik nog steeds geen meting op de uitgang van de versterker kunnen doen om te kijken wat er tijdens zo'n vervorming gebeurd. Ik weet nu dus niet of het probleem in de weergever zit of niet.
Niettemin blijft de vraag of de Harman Kardon versterker een duidelijke beperking kan zijn in het aansturen van deze weergevers? Als ik op internet rondkijk op fora zie ik dat eigenaren van elektrostaten vaak grote, dure en zware versterkers gebruiken. Ik heb ook verhalen gelezen dat buizenversterkers de voorkeur genieten t.o.v. solid state versterkers.
Samengevat is mijn vraag of het goed mogelijk kan zijn dat het geluid verbeterd (en de vervorming verdwijnt) bij het gebruiken van een andere versterker. Ook vraag ik mij af welke versterkers hiervoor evt. in aanmerking zouden komen? Ik heb helaas slechts een beperkt budget dus ik zat zelf aan tweedehands te denken. Nadeel is dan dat het lastig is om een versterker eerst op mijn elektrostaten uit te proberen alvorens te kopen. Kortom, ik vind het een lastige zaak. Van Quad versterkers wordt beweerd dat deze zonder problemen lastige luidsprekers zoals elektrostaten zouden kunnen aansturen. Zou bijvoorbeeld een tweedehands Quad 606 MK2 een geschikte kandidaat en verbetering zijn m.b.t. geluidskwaliteit en misschien maximaal haalbaar geluidsvolume?
Ondertussen zal ik proberen toch een oscilloscoop proberen te bemachtigen...
momenteel gebruik ik een Harman Kardon HK 680 geintegreerde versterker om mijn zelfbouw elektrostatische luidsprekers aan te sturen. Dat gaat goed en ik denk dat mijn elektrostaten niet de allermoeilijkste belasting zijn vergeleken met sommige andere elektrostaten. Ik heb de statoren elektrisch gesegmenteerd en er staat een serieweerstand van 2 Ohm met de primaire wikkeling geschakeld. Ik gebruik momenteel een step-up transformator van 1:150. Meestal (d.m.v. DSP) laat ik de elektrostaten vanaf 80 Hz affilteren en nemen woofers het over.
Niettemin hoor ik af en toe in luidere passages van zang (damesstem) vervorming optreden. Het is niet heel erg storend maar het is wel een onvolmaaktheid. Nu heb ik nog steeds geen oscilloscoop weten te bemachtigen en heb ik nog steeds geen meting op de uitgang van de versterker kunnen doen om te kijken wat er tijdens zo'n vervorming gebeurd. Ik weet nu dus niet of het probleem in de weergever zit of niet.
Niettemin blijft de vraag of de Harman Kardon versterker een duidelijke beperking kan zijn in het aansturen van deze weergevers? Als ik op internet rondkijk op fora zie ik dat eigenaren van elektrostaten vaak grote, dure en zware versterkers gebruiken. Ik heb ook verhalen gelezen dat buizenversterkers de voorkeur genieten t.o.v. solid state versterkers.
Samengevat is mijn vraag of het goed mogelijk kan zijn dat het geluid verbeterd (en de vervorming verdwijnt) bij het gebruiken van een andere versterker. Ook vraag ik mij af welke versterkers hiervoor evt. in aanmerking zouden komen? Ik heb helaas slechts een beperkt budget dus ik zat zelf aan tweedehands te denken. Nadeel is dan dat het lastig is om een versterker eerst op mijn elektrostaten uit te proberen alvorens te kopen. Kortom, ik vind het een lastige zaak. Van Quad versterkers wordt beweerd dat deze zonder problemen lastige luidsprekers zoals elektrostaten zouden kunnen aansturen. Zou bijvoorbeeld een tweedehands Quad 606 MK2 een geschikte kandidaat en verbetering zijn m.b.t. geluidskwaliteit en misschien maximaal haalbaar geluidsvolume?
Ondertussen zal ik proberen toch een oscilloscoop proberen te bemachtigen...