Pagina 1 van 3

Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 16:33
door ronnydepony
Voor mijn eindproject heb ik het volgende :
1 kast voor Raspberry Pi
1 kast Voorversterker
1 Kast voeding eindversterker
1 Kast eindversterker zelf

Dit betekent minimum 3 KAKU's als ik dit wil schakelen met deze switch :
ELEWIND-25mm.jpg
Nu is mijn idee om dit te schakelen vanuit 1 kast met een Arduino :
Schema zou ongeveer het volgende zijn ; denk ik :hide:
Arduino schema.png
Print kan ongeveer zo; moet enkel nog voeding op :
Aduino print.png
Alleen het programeren daar heb ik geen kaas van gegeten; iemand die dit ziet zitten ?

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 19:40
door OpaBert
Ik kan er ook niks van Ronny Maar ik heb een vriend die het programeren in zijn bloed heeft weet eigenljk wel zeker dat hij jou wilt helpen
Ik ga hem benaderen Ronny
Je wilt met 4 drukknoppen kiezen bepalen welke kaku je kiest y
Maar waar heb je die arduino voor nodig ?
:?

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 19:52
door ronnydepony
Neen, neen , ik wil zonder KAKU, via Arduino moet het gemakkelijk mogelijk zijn als je het kan programmeren om met 4 drukknoppen 4 relais aan en uit te schakelen, kost mij 4 KAKU's, kan indien interesse uitgebreid worden naar 8 kanaal

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 19:57
door ronnydepony
Misschien iets beter proberen uit te leggen ;
men gaat van zo'n blok :
prise.jpg
Hier zijn alle stopcontacten direct ingeschakeld;
via Arduino moet het mogelijk om met die 4 elewind switchen 4 relais aan te schakelen dat elk stopcontact apart inschakelt.
Men kan ordinaire schakelaars gebruiken maar ik heb die Elewind nu eenmaal liggen

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 21:08
door dirklammers
Zo al meelezend ben ik gewoon even nieuwsgierig waarom specifiek voor een Raspberry of Arduino gekozen zou worden. Ik doe dit soort geschakel altijd met een PIC en dat lijkt mij eenvoudiger. Maar ik leer graag bij :-)

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 21:18
door ronnydepony
Oh Dirk; voor mij mag een PIC ook hoor; zolang ik maar niet hoef te programmeren.
Waarom een Arduino kiezen, tja mijn voorversterker werkt ermee, en ik dacht van daaruit misschien te kunnen meedenken in deze programmeertaal.
Van de rest weet ik nog minder.
Alleen zou ik wel graag willen als iemand wil helpen met de programmeertaal dit mag verder verdeeld worden op DEZE groep.
Dus als je het ziet zitten Dirk en welke PIC ik moet gebruiken....

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 22:01
door wdd
Ik ga er van uit dat je via de switches en het weerstand netwerk op pin 8 0,1,2,3 en 4 Volt zet.
Dan kan deze code misschien wel helpen.
:think: Hoe voeg ik hier een zip bestand bij ?? :oops: 8-[
Met de knop bijlage natuurlijk 8-[
kako.zip
(686 Bytes) 38 keer gedownload

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 22:13
door OpaBert
K bljf het volgen

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: di 07 aug 2018, 23:29
door Ah!buis
wdd schreef:
Ik ga er van uit dat je via de switches en het weerstand netwerk op pin 8 0,1,2,3 en 4 Volt zet.
Dan kan deze code misschien wel helpen.
Dit soort prog is niet echt voor mij.Ik heb me beperkt tot machinetaal.Maar ik meen hier wat problemen te zien.
Bij het instellen van pinnen als uitgang zit niet het ook op nul zetten :? of is dat vanzelf nul bij declareren ?
Bij het kiezen van het juiste geval behorende bij de gemeten spanning wordt 1,2,3 of 4 volt gebruikt.
Evenwel, ipv 2volt zou het best 1,9 of 2,1 kunnen zijn.Moet daar dan niet eerst een bewerking om de benaderende waarde tot de dichtsbijzijnde hele waarde om te zetten ?
Anne

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 0:13
door Shadow
Waarom niet gewoon een 12v relais en stuurlkabeltje?

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 10:35
door wdd
Ah!buis schreef:
wdd schreef:
Ik ga er van uit dat je via de switches en het weerstand netwerk op pin 8 0,1,2,3 en 4 Volt zet.
Dan kan deze code misschien wel helpen.
Dit soort prog is niet echt voor mij.Ik heb me beperkt tot machinetaal.Maar ik meen hier wat problemen te zien.
Bij het instellen van pinnen als uitgang zit niet het ook op nul zetten :? of is dat vanzelf nul bij declareren ?
Bij het kiezen van het juiste geval behorende bij de gemeten spanning wordt 1,2,3 of 4 volt gebruikt.
Evenwel, ipv 2volt zou het best 1,9 of 2,1 kunnen zijn.Moet daar dan niet eerst een bewerking om de benaderende waarde tot de dichtsbijzijnde hele waarde om te zetten ?
Anne
Inderdaad Anne. Ik verwacht wel dat het omzetten van een "float" naar een "int" een afronding meebrengt.Dan heb je dus 0.49V speling. Zal het even testen later vandaag. Anders moet er een routine bij die de marge in rekening brengt. Voor zover ik weet staan de uitgangen op 0 tenzij anders gedeclareerd.
Anderzijds zag ik (later) dat TS de relais op 12V laat werken. Dan moet je inderdaad de digitale uitgangen, die tussen 0 en 5V schakelen op HIGH zetten om de relais niet aan te sturen (hopende dat de relais met 7 V niet aanschakelen) in de setup. En moet in het case statement telkens HIGH en LOW omgewisseld worden.
Maar het blijft wel zoiets als een kanon en een mug .... :hide:

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 11:27
door Ah!buis
wdd schreef:
Inderdaad Anne. Ik verwacht wel dat het omzetten van een "float" naar een "int" een afronding meebrengt.Dan heb je dus 0.49V speling. Zal het even testen later vandaag. Anders moet er een routine bij die de marge in rekening brengt. Voor zover ik weet staan de uitgangen op 0 tenzij anders gedeclareerd.
Stel de max. afwijking van de spanningsdeler 0,2V is, dan tel je 0,25 bij de meting en smijt de decimalen weg.
Anderzijds zag ik (later) dat TS de relais op 12V laat werken. Dan moet je inderdaad de digitale uitgangen, die tussen 0 en 5V schakelen op HIGH zetten om de relais niet aan te sturen (hopende dat de relais met 7 V niet aanschakelen) in de setup. En moet in het case statement telkens HIGH en LOW omgewisseld worden.
De ULN2003 keert de boel om hoor.Nul uit de µC geeft +12V op het relais (niet in) en een 1 geeft plus op de uitgang (hoeft niet helemaal 5V te zijn) en het relais klapt in.
Anne

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 12:38
door ray5150
Shadow schreef:
Waarom niet gewoon een 12v relais en stuurlkabeltje?
+1
Ik kan me niet voorstellen dat dat niet veel simpeler kan.

@ronny, is de schakelaar een pulsgever (momentary), of een die aan blijft na het inschakelen ?
En ga je 1 of 4 schakelaars gebruiken ?

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 14:07
door Ah!buis
ray5150 schreef:
@ronny, is de schakelaar een pulsgever (momentary), of een die aan blijft na het inschakelen ?
PM251.jpg
:dank: Anne

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 15:20
door ronnydepony
@wdd ; bedankt voor de software.
@Ray ; ik ga 4 switchen gebruiken

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 16:40
door OpaBert
Ik kan niet vinden wat ik wilde laten zien
Ik heb bij conrad zo iets gekocht als bij die oude philips radios met gebit :mrgreen:
Je drukt knop 1 in en radio speelt op middengolf druk 2 knop 1 komt omhoogen de radiostaat op langegolf druk nop 3 indrukken knop 2 komt omhoog . Je kan niet 2 knoppen tegelijk ingedrukt houden Werkt super simpel
Achter elk drukknopje een relais
Is dit wat je wilt Ronny :?:
Ik moet die schakelaartjes 5 stuks meen ik op een railtje waar wat veertjes en palletjes nog hebben liggen
Is denk in zijn geheel 5-6 cm lang met Zwarte drukknopjes van ca 5-6 mm
Was spotgoedkoop ik dacht 2€ of zo iets maar ik stuur het je graag toe als het je helpt :D

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 17:14
door ray5150
Push-button-ON-OFF.gif
Dit, en dan maal 4. geen code, geen gedoe.
Wel een klein voedingkje ervoor nodig, thats all.
Misschien heb ik dit nog in Eagle staan, zal straks effe zoeken.

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 17:29
door ronnydepony
@Ray, niet nodig om te zoeken, heb deze KAKU staan :D , maar toch bedankt om mee te denken
Ik wilde gewoon even de modernere toer opgaan, kwa prijs zal het zeker niet duurder met Arduino,
1 Arduino UNO kost nog geen 2 € bij Aliexpress en voeding heb ik toch nodig

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 17:31
door ronnydepony
@Bert, ik denk dat we hier over schakelaars spreken en niet "switchen"

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 19:43
door OpaBert
ronnydepony schreef:
@Bert, ik denk dat we hier over schakelaars spreken en niet "switchen"
Switchen is toch ook schakelen
Maar ik denk dat je 1 puls wilt ,dus zeg maar een beldrukker O:) Dan heb je daar niks aan

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: wo 08 aug 2018, 21:05
door Ah!buis
ronnydepony schreef:
@Ray, niet nodig om te zoeken, heb deze KAKU staan :D , maar toch bedankt om mee te denken
Ik wilde gewoon even de modernere toer opgaan, kwa prijs zal het zeker niet duurder met Arduino,
1 Arduino UNO kost nog geen 2 € bij Aliexpress en voeding heb ik toch nodig
Zo'n KAKU kan ook met een NE556, is een dubbele 555, kun je met twee IC's vier relais+drukknop maken.
Oh, en een zwevende ingang van de ADC is niet nul volt maar onbepaald :(
Zo kan 't wel,
ArduinoRonny&.png
Anne

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: do 09 aug 2018, 17:13
door wdd
Nu Anne er dat weerstandje bijgezet heeft, kun je deze nieuwe versie proberen: compacter en houdt rekening met +- 0.2 Volt afwijking van de ingangspanning.
kaku2.zip
(784 Bytes) 44 keer gedownload

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: do 09 aug 2018, 19:38
door ronnydepony
Bedankt Anne en wdd :yeah:
Hierbij het schema en printontwerp.Laat de opmerkingen maar komen :sure:
Schema
Arduino schema.png
Print met grondvlak
Aduino print.png
Print zonder grondvlak
Aduino print 1.png

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: do 09 aug 2018, 20:00
door Barry2001
hallo Ronny,

Dit gaat niet werken zo. Vin van het Arduino bordje wil 7-20V zien, hier zit op het bordje een 5V regulator achter die de ucontroller voedt, daar stop je nu 5V in. Maw de 5V regulator op je schema kan komen te vervallen, de 12V regulator gebruik je om de Arduino te voeden, de ULN en de relais mee aan te sturen.

Re: Universele KAKU + hulp programeren

Geplaatst: do 09 aug 2018, 20:14
door ronnydepony
Bedankt Barry, maar heeft pin 12 geen 5V nodig ?