Pagina 1 van 1
Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: do 02 aug 2018, 20:19
door Chocomel
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: do 02 aug 2018, 20:43
door ray5150
Maar waarom zou je dat willen verwijderen ?
Lijkt me stug dat de fabrikant dat als een nutteloze feature zou hebben toegepast.
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: do 02 aug 2018, 20:53
door Chocomel
Het afstraalgedrag wordt zonder phase plate wat beter bij gebruik in een waveguide, zie de conclusie bij
http://sound.whsites.net/articles/waveguides3.htm#s11. De fabrikant past het toe omdat de frequentierespons mét mooier is. Als ik het goed begrijp geldt dat alleen on-axis:
Datasheet Seas schreef:A Hexagrid protects the diaphragm, and supports a phase plate which compensates for a slight axial roll off towards 20 kHz.
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: do 02 aug 2018, 21:03
door beijert
Heb je slopende kinderen? Bij mij bleef dat roostertje er af, ziet er zeer gelikt uit vind ik.
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: do 02 aug 2018, 23:47
door flamingbeatz
Geinig, ik zou best wel eens een meting met vs zonder willen zien...
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 12:19
door Chocomel
Het rooster weg laten is ook een optie. Ik durf dat niet helemaal aan. Had jij het randje waar het rooster in lag opgevuld?
Ik ben ook benieuwd hoeveel verschil het oplevert en wat beter is. Bij de ene tweeter zit de phase plate er daarom nog ter vergelijking. Metingen komen misschien nog wel.

Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: vr 03 aug 2018, 12:43
door beijert
Ik heb randje toen wel opgevuld maar dat was mede omdat de gehele frontplaat lelijk was.
Het zou me niets verbazen als het meetbaar is, wel of geen randje.
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: za 04 aug 2018, 11:00
door Chocomel
Het weghalen doet inderdaad wat.

On-axis wordt het hoog boven 7 kHz een paar dB zachter. Off-axis wordt het verloop boven 12 kHz gelijkmatiger, de combinatie van piek op 14 kHz en dal op 17 kHz verdwijnt. Van boven naar onder: 0, 15, 30, 50 graden. Oranje is met, blauw zonder phase plate.
Overigens gebruikt B&W om dezelfde reden geen phase plate op zijn tweeters met harde dome:
B&W, aldus htguide schreef:
We haven't used either of these devices for some years now. Pre-Nautilus 800 Series, we used to put a ring in front of the dome and this had the effect of raising the output at very high frequencies (> 10kHz). Unfortunately, this was not a well-dispersed output increase. The on-axis response was lifted at the expense of that at wider angles (in other words, the dispersion was worse).
Removing these devices results in a better, more open sound. A similar improvement was found when we introduced a new tweeter dome support surround on the latest 800 Series Diamond. In both cases you are altering the relative phase of the radiation from different parts of the dome/surround combination.
Of course, you have to deal with the fact that the very high-frequency output is lower than one would want and the only practical solution has been to increase the efficiency of the tweeter over its whole range and attenuate more the lower frequencies through the crossover.
Best Regards,
Eric John McBride
Custom Theater Specialist
Bowers and Wilkins Service Supervisor
http://www.htguide.com/forum/showthread ... oval-Redux
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: za 04 aug 2018, 11:58
door richard
Het centrum van zo'n dome tweeter breekt vaak op bij hogere frequenties, met zo'n plaatje wordt dat wat gedempt.
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: zo 05 aug 2018, 8:47
door markbakk
Mooi experiment. Het verschil is groter dan ik had verwacht. Het verschijnsel heeft m.i. niets te maken met opbreken maar puur met de geometrie van een bolvormige straler. Softdomes hebben hiervan veel minder last juist omdat ze opbreken.
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: ma 06 aug 2018, 17:30
door Tom Magchielse
Dat is een klassiek probleem; op de as is het midden van de dome duidelijk dichter bij dan de rand, maar de beweging van midden en rand zijn in fase. De bijdrage in de straling op de as is door dat afstandsverschil niet in fase, er treedt verzwakking op. De faseplaat vertraagt de straling vanuit het midden iets, waardoor de zaak, althans op de as, weer in fase is
Tom
Re: Phase plate weghalen Seas tweeter
Geplaatst: vr 17 aug 2018, 20:13
door Peter v.Kr
Zonder heeft zo wel mijn voorkeur. Het allerhoogste gewoon ophalen met een DSP.