Reiniging koolstof contacten van MIDI-keyboard
Geplaatst: di 31 jul 2018, 20:30
Na 18 jaar tussen de verhuisdozen te hebben gestaan is een aantal toetsen van een van mijn midi-keyboards niet meer aanslaggevoelig, of brengt helemaal geen geluid meer voort. Voordat het keyboard in opslag ging, werkte hij feilloos, al is er ook wel mee in rokerige ruimtes gespeeld. Daarna is er wat stof bij gekomen, zo te zien.
Hoe zal ik de contacten schoonmaken? Mijn ervaring met alcolol is dat deze nicotine niet goed oplost. Ammoniak doet dat heel wat beter. Waar ik aan dacht was om contacten op het board voorzichtig schoon te maken met een dunne ammoniakoplossing in gedemineraliseerd water. En de rubberen contactstrip voorzichtig wassen met een drupje afwasmiddel, zodat eventueel stof uit de randjes wordt weggespoeld.
Zou koolstof toch niet reageren op ammoniak? Alle toetsen demonteren was nogal wat werk, dus als ik de boel weer monteer, wil ik er wel zeker van zijn dat alle verontreinigingen zijn verdwijnen. Anderzijds mag de kwetsbare koolstoflaag niet beschadigen, want de contactstrips zijn nog lang niet versleten, maar Roland levert geen nieuwe meer.
Hoe zal ik de contacten schoonmaken? Mijn ervaring met alcolol is dat deze nicotine niet goed oplost. Ammoniak doet dat heel wat beter. Waar ik aan dacht was om contacten op het board voorzichtig schoon te maken met een dunne ammoniakoplossing in gedemineraliseerd water. En de rubberen contactstrip voorzichtig wassen met een drupje afwasmiddel, zodat eventueel stof uit de randjes wordt weggespoeld.
Zou koolstof toch niet reageren op ammoniak? Alle toetsen demonteren was nogal wat werk, dus als ik de boel weer monteer, wil ik er wel zeker van zijn dat alle verontreinigingen zijn verdwijnen. Anderzijds mag de kwetsbare koolstoflaag niet beschadigen, want de contactstrips zijn nog lang niet versleten, maar Roland levert geen nieuwe meer.