Pagina 1 van 1

Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: za 30 jun 2018, 17:39
door FritsK
Voor mijn actieve 2-weg speakerset, die ik bi-amp, wil ik nieuwe kabels. Ik zou het liefst alles door één 4-aderige kabel hebben lopen, maar ik lees her en der dat dit niet gewenst zou zijn vanwege verstoringen in beide signalen. Je zou dan beter naar 2x 2-aderig of 2x 4-aderig met getwiste uiteinden gaan.

Wat is jullie visie hierop? Zit hier (een kern van) waarheid in?

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: za 30 jun 2018, 23:53
door Shadow
Regel 1: als je erin geloofd, hoor je alles
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer

Cordial 4x2,5 is prima :goedzo:

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 9:09
door FritsK
Shadow schreef:
Regel 1: als je erin geloofd, hoor je alles
Regel 2: als je weet dat je niet alles hoort, geloof je ook niet alles meer

Cordial 4x2,5 is prima :goedzo:
Goede regels :rofl:
Ik lees eigenlijk ook nooit wetenschappelijk onderbouwde berichten of high- en low-end kabelgebruik of vergis ik mij?

In mijn Fusion-amp zit intern 1,5mm2. The fusion ga ik voorlopig als externe versterker gebruiken. Is 1,5mm2 dan al niet genoeg om van de Fusion naar m'n speakers te gaan of is er een reden om altijd voor 'de meeste oppervlakte' gaan?

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 9:14
door ds23man
Hangt een beetje af van de lengte van de kabels, dunnere kabels hebben meer weerstand per meter en verminderd de dempingsfactor. Dat laatste is alleen maar van belang bij de woofer.

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 12:02
door Henkjan
Voor woonkamer afstanden zal 1.5 toch wel OK zijn?

Tips voor 4 aderig: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 18&t=26521

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 15:12
door FritsK
Ik had je topic al gezien Henkjan. Eigenlijk was dit ook n.a.v. dat topic.

Het gaat bij mij om een meter of 4.

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 16:38
door Shadow
Dat is geen probleem.

Re: Bi-ampen: 1x 4-aderig of 2x 2-aderig?

Geplaatst: zo 01 jul 2018, 20:47
door FritsK
Prima. Net de AudioQuest Slip FLX 14/4 besteld. Schijnt een dunne, flexibele mantel om te zitten die zorgt voor een kleine diameter kabel.

Bedankt allen voor de input!