Ruis car audio
Geplaatst: do 14 jun 2018, 15:28
Beste mensen,
Ik heb zo een 3 maanden geleden mijn HU, speakers en versterker vervangen. Nu is het zo dat ik een ruis hoor wanneer het geluid uit staat. Deze wordt niet erger als ik gas geef en zonder motor aan is ook geen ruis te horen. Dynamoruis heb ik uitgesloten.
Ook klinken de hoge tonen super schel, vooral de klanken met een "T" en "S".
Als ik mijn gain meer opendraai wordt deze ruis harder. De gain staat ongeveer kwart vol.
Via de versterker heb ik high-pass aan staan. De versterker heb ik laten afstellen maar ik vind het eigenlijk al apart dat de gain maar op een kwart staat, terwijl er bij de beschrijving van de speakers bij verkooppunten staat dat de speaker optimaal werkt bij een versterker tussen de 100 en 150 wrms per kanaal..
Verder, de voedingskabels liggen rechts en de signaalkabel gaan via links. De massakabel is kort, zo een 70 cm. en is verbonden zit aangesloten aan de rechter bankschroef. Ik weet niet of dit belangrijk is om te vermelden maar ik heb een subwoofer met een aparte versterker. De massakabel van deze versterker zit aan de linker bankschroef aangesloten. Ik heb het lak niet opgeschuurd (ga ik wel doen) maar ik ga er niet van uit dat dit de hoofdzaak is, aangezien het geruis wel erg hard is als ik de gain meer opendraai. De voedingskabels zijn niet verbonden met elkaar, elk voedingskabel gaat apart naar de accu toe. Alleen de remotekabel heb ik gesplit dmv een kroonsteentje.
Het volgende heb ik getest /veranderd wat tot nu toe niet helpt:
Subwoofer uitgeschakeld, geen vermindering ruis. Test, subwoofer staat weer lekker aan
Highpass filter uitgeschakeld via HU, geen vermindering ruis. Eerst stond de high pass zowel via HU als AMP aan. Nu alleen via AMP.
Speakers ongebrugd aangesloten, geen vermindering ruis (en gain meer open = meer ruis). Voorheen had ik de speakers gebrugd met kwart gain.
Wat me opviel vandaag is dat als de HU aan staat en in het hoofdmenu zit, dan is er geen ruis. Pas als ik overschakel naar radio of bluetooth (volume op 0 en bij bluetooth geen muziek aan via telefoon) ruizen de speakers en meer zodra ik de gain meer open, zowel op accu als met motor aan.
Specificaties apparatuur:
HU = Pioneer AVH-X390BT dubbel din
Speakers = Hertz HCX 690 (130w RMS, 260W max)
Versterker = Hertz HCP 4 (4 x 50WRMS ofwel 2 x 190W RMS gebrugd)
Hoop dat iemand me kan helpen
Ik heb zo een 3 maanden geleden mijn HU, speakers en versterker vervangen. Nu is het zo dat ik een ruis hoor wanneer het geluid uit staat. Deze wordt niet erger als ik gas geef en zonder motor aan is ook geen ruis te horen. Dynamoruis heb ik uitgesloten.
Ook klinken de hoge tonen super schel, vooral de klanken met een "T" en "S".
Als ik mijn gain meer opendraai wordt deze ruis harder. De gain staat ongeveer kwart vol.
Via de versterker heb ik high-pass aan staan. De versterker heb ik laten afstellen maar ik vind het eigenlijk al apart dat de gain maar op een kwart staat, terwijl er bij de beschrijving van de speakers bij verkooppunten staat dat de speaker optimaal werkt bij een versterker tussen de 100 en 150 wrms per kanaal..
Verder, de voedingskabels liggen rechts en de signaalkabel gaan via links. De massakabel is kort, zo een 70 cm. en is verbonden zit aangesloten aan de rechter bankschroef. Ik weet niet of dit belangrijk is om te vermelden maar ik heb een subwoofer met een aparte versterker. De massakabel van deze versterker zit aan de linker bankschroef aangesloten. Ik heb het lak niet opgeschuurd (ga ik wel doen) maar ik ga er niet van uit dat dit de hoofdzaak is, aangezien het geruis wel erg hard is als ik de gain meer opendraai. De voedingskabels zijn niet verbonden met elkaar, elk voedingskabel gaat apart naar de accu toe. Alleen de remotekabel heb ik gesplit dmv een kroonsteentje.
Het volgende heb ik getest /veranderd wat tot nu toe niet helpt:
Subwoofer uitgeschakeld, geen vermindering ruis. Test, subwoofer staat weer lekker aan
Highpass filter uitgeschakeld via HU, geen vermindering ruis. Eerst stond de high pass zowel via HU als AMP aan. Nu alleen via AMP.
Speakers ongebrugd aangesloten, geen vermindering ruis (en gain meer open = meer ruis). Voorheen had ik de speakers gebrugd met kwart gain.
Wat me opviel vandaag is dat als de HU aan staat en in het hoofdmenu zit, dan is er geen ruis. Pas als ik overschakel naar radio of bluetooth (volume op 0 en bij bluetooth geen muziek aan via telefoon) ruizen de speakers en meer zodra ik de gain meer open, zowel op accu als met motor aan.
Specificaties apparatuur:
HU = Pioneer AVH-X390BT dubbel din
Speakers = Hertz HCX 690 (130w RMS, 260W max)
Versterker = Hertz HCP 4 (4 x 50WRMS ofwel 2 x 190W RMS gebrugd)
Hoop dat iemand me kan helpen