Pagina 1 van 2

Geluid uit filter

Geplaatst: di 19 sep 2006, 19:43
door Jan-Willem
Een vraag aan jullie:
Kan er geluid uit een filter komen ? Dus een filter voor een speaker/sub (niet-actierf).





(Later zal ik zeggen waarom ik deze vraag stel)

Geplaatst: di 19 sep 2006, 19:45
door voodooless
Rammelende spoel?

Geplaatst: di 19 sep 2006, 19:49
door richard
Piepende condensator?

Ja in principe kan het als de bouwmaterialen niet al te strak gewikkeld zijn.

Geplaatst: di 19 sep 2006, 19:52
door audiomanics
Als je toch al niet meteen wil zeggen waarom, zeg dan in ieder geval onder welke omstandigheden...
Als ik een filter laat vallen hoor ik "bom" of "tik" afhankelijk van de grootte.. Als ik 'm overbelast zou ik "poef" kunnen horen, ware het niet dat het omgevingslawaai waarschijnlijk te hoog is dan..

Verklaar je nader???.. :roll:

Kees

Geplaatst: di 19 sep 2006, 19:53
door Martijn H
Ja ik heb ook welleens muziek uit filteronderdelen horen komen. Wat in het filter blijft hangen gaat niet naar de luidspreker lijkt mij..

Geplaatst: di 19 sep 2006, 19:55
door Jan-Willem
Nou zo zit het dus: Ik heb m'n sub af (de kast dan), nu ging ik deze sub even met een filter aansturen, dat in een andere sub zat. Ik wou gewoon eens luisteren, sub gaat lwel lekker (60L gesloten)
Nu hoorde ik wat hoog, ik snaptehet al niet.. ik luisteren.. nog eens luisteren, hoorde ik weer niks. Opeens zat ik dicht bij het filter, en ik hoorde het sterker. Ik kan gewoon dus horen welke muziek er word gedraaid, wel op een laag volume. Het is/zijn idd denk ik de condensator(en). Vond het wel heel vaag, vandaar dat ik hier een topic open.

Geplaatst: di 19 sep 2006, 20:03
door audiomanics
zullen waarschijnlijk spoelen zijn. Daar zit doorgaans meer speling in dan bij condensatoren :P
Als je het aandurft, kun je de spoelen eens losnemen en onderdompelen in ("audiofiele") bijenwas... Daarmee worden alle spelingen een beetje opgevuld. Ik denk dat kaarsvet.. makkelijker te krijgen... evengoed kan werken.. Ik betwijfel of giethars vloeibaar genoeg is om echt overal door te dringen..

Kees

Geplaatst: di 19 sep 2006, 20:25
door Jan-Willem
audiomanics schreef:
zullen waarschijnlijk spoelen zijn. Daar zit doorgaans meer speling in dan bij condensatoren :P
Als je het aandurft, kun je de spoelen eens losnemen en onderdompelen in ("audiofiele") bijenwas... Daarmee worden alle spelingen een beetje opgevuld. Ik denk dat kaarsvet.. makkelijker te krijgen... evengoed kan werken.. Ik betwijfel of giethars vloeibaar genoeg is om echt overal door te dringen..

Kees
Ok! Dan koop ik gewoon een goed filter :)

Geplaatst: di 19 sep 2006, 22:32
door Wowly
Ik denk....ik denk.....ik denk dat je sub BEHEKST IS!!!!! HIHIHIHIHIIIIIIIIIIII...................(uitstervende klinker i, op de achtergrond rinkel rinkel kletter kletter)

Misschien dat een paranormaal persoon jou kan helpen? :D
Als je nu death metal speelt, wordt het dan erger? oeioeioei
Als je corry konings speelt, nee, niet doen hoor, dan gebeuren er enge dingen........

Geintje natuurlijk, ik denk dat de techies alhier het beter weten :D

Wowly

Geplaatst: di 19 sep 2006, 22:56
door jeroen_d
Jan-Willem schreef:
audiomanics schreef:
zullen waarschijnlijk spoelen zijn. Daar zit doorgaans meer speling in dan bij condensatoren :P
Als je het aandurft, kun je de spoelen eens losnemen en onderdompelen in ("audiofiele") bijenwas... Daarmee worden alle spelingen een beetje opgevuld. Ik denk dat kaarsvet.. makkelijker te krijgen... evengoed kan werken.. Ik betwijfel of giethars vloeibaar genoeg is om echt overal door te dringen..

Kees
Ok! Dan koop ik gewoon een goed filter :)
Dit is de reden dat ik met Air Therm spoelen van Intertechnik ga experimenteren. Morgen ga ik er een paar ophalen bij PLS audio (die doet nooit moeilijk om speciaal voor jou een paar niet op voorraad zijnde onderdelen te bestellen) en in de loop van de week hoop ik te rapporteren of er hoorbare verschillen zijn. En of die verschillen hetzelfde karakter hebben als wat een foliespoel geeft tov een gewone luchtspoel.

Geplaatst: di 19 sep 2006, 23:08
door Henkjan
check even met Roland (je weet wel, die van www.crafty.nl), die heeft binnenkort Jantzen spoelen en die zijn al met lak gebakken

Geplaatst: di 19 sep 2006, 23:17
door Jan-Willem
Henkjan schreef:
check even met Roland (je weet wel, die van www.crafty.nl), die heeft binnenkort Jantzen spoelen en die zijn al met lak gebakken
Daar inboxt hij mij net over :lol:
edit: wel bedankt

Geplaatst: wo 20 sep 2006, 0:01
door Roland
Hoi Jan Willem

Je stond er ook zo met je neus boven op met die link naar crafty, kon het even niet laten.

Op de duitse versie van de mundorf site staan microphonie metingen aan spoelen uit een oude hobby hifi.

http://www.mundorf.com/deutsch/bauteile ... richte.htm

Groet Roland

Geplaatst: do 21 sep 2006, 9:14
door Geenius
Ik heb ook weleens rammelende spoelen gehad, goedkope trafokernen van Moncor. Zaten lekker met de muziek mee te spelen.

Geplaatst: do 21 sep 2006, 9:31
door jeroen_d
Die Monacors kwamen ook erg slecht uit metingen die Marc Heijligers heeft uitgevoerd. Goedkoop is duurkoop in dit geval, want later wil je ze gaan vervangen door iets beters.

Bedankt Roland voor de link, die metingen geven wel erg duidelijk aan dat een foliespoel zeer goed presteert.

Geplaatst: do 21 sep 2006, 9:39
door audiomanics
Ik heb hele dure Mundorf Zero-Ohms... Daarbij kan ik de wikkelingen gewoon heen en weer schuiven :shock:
Ik heb ze echter nog niet kunnen horen (zitten achter in de kast en dan zou ik de luidspreker moeten vervangen door een 500W weerstand van 8 Ohm... En die heb ik (nog) niet in mijn schuurtje liggen...

Kees

Geplaatst: do 21 sep 2006, 9:52
door Geenius
Bij Mundorf kun je voor een kleine meerprijs elke spoel laten vacuum impregneren. Ik doe dat standaard voor alle trafokern spoelen.

Geplaatst: do 21 sep 2006, 10:21
door audiomanics
Bedankt voor de tip... voor de volgende keer dan.. Nu maar even met bijenwas dan..

Kees

Geplaatst: do 21 sep 2006, 13:20
door Roland
Hoi

Voor diegenen die ook de plots bekijken. Let er op backlack en vacuum getrankt, verschillen in deze test ook van draad dikte. Ik zal eens zoeken naar het originele artikel uit hh.

Groete Roland

Geplaatst: wo 27 sep 2006, 14:18
door audiomanics
Leuk experiment: ik heb eens een versterker aangesloten op een paar van die goudkleurige Dale weerstanden (8,2Ohm/50Watt) en wat denk je? Als ik die tegen mijn oor houd hoor ik ook de muziek :) (absoluut geen hifi ofzo, maar toch)

Kees

Geplaatst: wo 27 sep 2006, 14:33
door JuuL
Het principe is het zelfde he :)

Geplaatst: wo 27 sep 2006, 16:08
door Jan-Willem
UIt het filter komt nu helemaal geen geluid meer, de condensatoren zijn veel te heet geworden, en geknapt. Op zoek naar een Actieve sub amp :D

Geplaatst: wo 27 sep 2006, 16:23
door audiomanics
Hoi Hoi Hoi.. dat ken ik... ik dacht dat ik de enige gek was... Join the club..

Maar euh een filter voor een Sub? bij zo'n 100Hz kom ik al op zo'n 20mH en 150uF aan C's voor een tweede orde (8 Ohm) :shock: moet je gewoon actief filteren dus..
Die hebben ze zelfs bij Mundorf niet.. trowens voor dat geld zet je amper een hele dikke sub met versterker neer...

subamp van Hypex... hopies te koop overal..

Kees

Geplaatst: wo 27 sep 2006, 16:32
door voodooless
audiomanics schreef:
Maar euh een filter voor een Sub? bij zo'n 100Hz kom ik al op zo'n 20mH en 150uF aan C's voor een tweede orde (8 Ohm) :shock: moet je gewoon actief filteren dus..
Die hebben ze zelfs bij Mundorf niet..
Laat staan dat je met een dergelijk filter een lekkere curve gaat krijgen...

Geplaatst: wo 27 sep 2006, 16:58
door Roland
LCR is your friend.

Groeten Roland