Speaker laten meten bij Speaker & Co?
Geplaatst: ma 18 sep 2006, 22:46
Dag,
Ik luister al enkele jaren met redelijke tevredenheid naar mijn speakers (Visaton alto 2G (met betere tweeters / lagere xover)) maar heb geen idee hoe 'ie meet' .. Daar ben ik toch wel benieuwd naar. Natuurlijk een blik op het frequentieverloop maar ook hoe de woofer eruit ziet met zo'n mooi waterval diagrammetje: zijn er door de crossover van ~3khz niet erg veel 'cone breakup' verschijnselen?
Ik ben niet zozeer van plan het ontwerp drastisch aan te passen (tenzij er echt grote problemen uitkomen) maar vooral een nieuwsgierigheid naar hoe ze meten.
Ik lees in het 'meetmic' draadje wel dat je voor ~30 euro een aardige meetmic kan aanschaffen en dat er ook gratis software is / was waarmee e.e.a. te doen is. Daaruit bleek wel dat er een mic ampje moet komen omdat de mic in van geluidskaarten niet toereikend zou zijn..
Een meting bij Speaker & Co kost 23 euro.. Zelf doen is leuk maar met niet meer dan een basis begrip van de materie weet ik niet of ik wel 'betrouwbaar' ben als meter..
Wat zeggen jullie?
Ik luister al enkele jaren met redelijke tevredenheid naar mijn speakers (Visaton alto 2G (met betere tweeters / lagere xover)) maar heb geen idee hoe 'ie meet' .. Daar ben ik toch wel benieuwd naar. Natuurlijk een blik op het frequentieverloop maar ook hoe de woofer eruit ziet met zo'n mooi waterval diagrammetje: zijn er door de crossover van ~3khz niet erg veel 'cone breakup' verschijnselen?
Ik ben niet zozeer van plan het ontwerp drastisch aan te passen (tenzij er echt grote problemen uitkomen) maar vooral een nieuwsgierigheid naar hoe ze meten.
Ik lees in het 'meetmic' draadje wel dat je voor ~30 euro een aardige meetmic kan aanschaffen en dat er ook gratis software is / was waarmee e.e.a. te doen is. Daaruit bleek wel dat er een mic ampje moet komen omdat de mic in van geluidskaarten niet toereikend zou zijn..
Een meting bij Speaker & Co kost 23 euro.. Zelf doen is leuk maar met niet meer dan een basis begrip van de materie weet ik niet of ik wel 'betrouwbaar' ben als meter..
Wat zeggen jullie?